Gå til innhold

Er 400kr fra mormor i dåpsgave lite?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Syns dere 400kr i dåpsgave fra mormor er lite? Er dette noe jeg burde reagere på eller heve meg over? Irriterer meg nemlig litt, og får ikke bestemt meg for om jeg bare er kravstor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke lite.

 

Og ja, du bør virkelig heve deg over å være så utakknemlig.

 

Trist at du sitter igjen med disse tankene etter dåpen, jeg ville heller forkusert på hva barnet ditt fikk og vært glad og takknemlig for det. Det er et valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mormoren din tidligere har gitt deg 1000,- til jul og fødselsdag ville nok jeg og tenkt at det var litt `lite` å gi 400,- i dåpsgave.

Du skriver ikke noe om dette så synes det blir vanskelig å ta noen stilling til spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken mormor er det? Din mormor eller dåpsbarnets mormor?

 

Er det din mormor (altså barnets oldemor) er det vel kanskje ikke så rart med 400,- (det kommer jo litt ann på økonomien til vedkommende). Er det barnets mormor (din mor) er det vel litt mer vanlig og kanskje gi litt mer enn 400,- men det kommer jo litt ann på tradisjoner/økonomi og hva vedkommende pleier å gi i gaver ellers (bursdag/jul).

 

Uansett ville jeg ikke hengt meg så mye opp i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mormor er alene, som du får henne til å høres ut skjønner jeg godt at hun kanskje bare har 400 å avse.

 

Er jo uansett tanken som teller!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ronja røverdatter

Nei, det er ikke lite. Ingenting er lite, gaver er noe man får, ikke noe man krever. Selv om jeg føler at det egentlig har blitt sånn: Gaven er for liten, ikke det man ønsker seg, for billig, for... jeg vet ikke hva. Det er søren meg ikke mye gøy å gi gaver for tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes egentlig du er råfrekk jeg! Det er da ikke din mor som har ansvaret for å forsørge barnet ditt? Skal du synes bursdagsgavene barnet ditt får fra henne framover er for "smålige" også? Hvilke holdninger er det vi overfører til fremtidige generasjoner dersom vi ikke lærer dem å sette pris på det vi har - mat på bordet, seng å sove i, varme, osv - og det at vi faktisk er så priviligert at de fleste av oss har mulighet til å gi hverandre gaver ved store anledninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Slenger meg på denne... Ganske kravstort av deg! Det er tanken som teller, ikke summen av kr. Det viktigste er jo at hun bryr seg om barnet, og jeg vet om bestemødre som har gitt ganske mange 1000 til dåpen, men ikke vært særlig tess som bestemødre...

 

Dessuten er det jo tross alt et spedbarn ennå, tviler sterkt på at den vesle tenker overr hva slags gaver den har fått....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Uff og uff. Jeg synes du er kravstor ja, er tanken som teller og ikke verdien av gaven.. Er hun alene, hvordan er økoniomien hennes, hva har hun gitt til andre barnebarn osv.. mange faktorer som spiller inn.. Men å irritere seg over dette er smålig synes jeg. Hadde kun reagert på et beløp om det var en mormor som forskjellsbehandlet barnebarna ved å gi mer til noen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det synes jeg var veldig lite dersom dette er mormor til barnet! Hva får man for 400 kroner i dag? Hvis hun ikke har råd til å gi mer så er det ok det, men da hadde hadde jeg nok heller kjøpt en ting isteden så blir det ikke så veldig synlig at hun gir så lite.

 

Jada, jada, dere som mener vi er utakknemlige, men det er nå faktisk slik i dag at man forventer ganske bra gaver i sånne anledninger, spesielt fra nærmeste familie... Hadde nok gitt minimum 1000 kr selv dersom jeg hadde vært mormor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hadde du gitt hvis du ikke hadde 1000 kr, Inlr?

 

Jeg syntes at både overskrift og innlegg var trist, ja bare veldig trist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man gir etter lommeboken, ikke etter hva som forventes. Det er skikkelig frekt å ha forventninger. Man skal være takknemlig for det man får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt veldig glad for 400 kr! Det er tanken som teller, og man gir etter lommeboken! Så lenge lill tassen har en mormor som er glad i han/hun så er det viktigst! Ikke alle som har det.. og det derimot kan man irritere seg over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

huff... trudde virkelig ikke folk i ettertid av dåp/bursdag/jul (osv...) gikk over gavene og rangerte etter "bra" og "dårlig" gave.

 

fysjameg. har faktisk ikke ord for hvor smålig jeg syns det spm var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg synes det er HELT greit så lenge dette blir gitt ut i fra vaner og ikke minst økonomi, i vår familie er det ikke vanlig med dyre gaver, selv om en kanskje hadde hatt økonomi til det, men vi ser ikke på det som nødvendig, og heller bortkastet. Det er ikke lenger sånn at en trenger gavene for å klare seg, gavene er bare gaver.. det er en oppmerksomhet.

Jeg synes det er ganske trist med de som synes det er smålig...

Det er IKKE summen som viser hvor mye en verdsetter barnet... da har en ikke forstått mye...

Du er kanskje vant til dyrere gaver, som min samboer er fra sin side. Og han har også måtte "venne" seg til at det ikke er nødvendig med så store gaver... Ikke tenk på det mer, tenk heller på om hun følger opp og vil godt for barnet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvilket nivå gavene hennes pleier å ligge på, og totaløkonomien hennes.

 

Smålig og fattig er to forskjellige ting.

 

Det er også en del som ikke legger vekt på det materielle, men da ville vel gaven vært en omtenksom ting og ikke penger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva du sammenligner med.

Men jeg personlig mener det er smålig..

 

Fikk til småen min gullsmykke og anheng (nærmere 1000 ) fra mormor.

Jeg ble skuffet av min storebror og kone som gav en tallerken og en kopp til maks 300 kr (som også er faddere og atpådet tjener meget godt - jeg var å byttet modell etter dåpen og så prisen da.

 

Men jeg tok det ikke så tungt, kun der og da jeg syntes det var rart. En dåp er større enn en bursdag. Og til bursdag/jul har min bror og svigers gitt gave nærmere 500 kr.

 

Fikk fra en annen fadder 2000 kr til småen. Det var flaut mye. Siden det var så mye mer enn andre gav. Han er heller ikke familie.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg synes det er helt greit, og det kommer selvsagt an på økonomien til vedkommende som gir. Økonomi er et vanskelig tema for mange så slutt å være kravstor.

 

Har man kun dåp for å få gaver?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med folk her inne ang. tanken bak som teller og ikke hvor mye man får. Jeg ville heller foretrakk en mormor som gir lite i pengegaver, men stiller opp masse i ettertid iform av omsorg og stort hjerte enn ei som pørver å kjøpe en med bare masse penger og ikke bryr seg om en:( Jeg VET hva jeg snakker om siden min kjære samboer har en slik far som elsker å kjøpe dyregaver til barnebarn, men er utrolig dårlig bestefar og far. Stiller sjeldent opp og kommer altfor sjeldent på besøke hos oss. Telefonen fra han kimes sjeldent. Vi og barna har derfor dessverre ikke no god kontakt med han. Vi har prøvd å stille opp for han gang på gang, men ingen respons tilbake, derfor har min kjære gitt opp. Han sa til meg: Når min egen far ikke gidder å bruke tid på barnebarna sine eller oss, så får det bare la være.... Det skal sies at hans far er pensjonist og bor bare 15 min. fra oss med bil...

 

Og en ting til, i anledninger dåp, bursdager, brylluper, konfimasjoner o.l burde man heller være glad for at slekt og venner avsette sine dyrebare tid til ens familie og samle seg og kose masse i lag med en. Jeg personlig setter mer pris på at folk stiller opp i tunge og gledens stunder enn å prøve og kjøpe meg i form av dyre gaver ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er ikke for lite, syns det er en smule smålig av deg å i det hele tatt tenke tanken. Hun er sikkert kjempe stolt over barnebarnet sitt og ga sikkert det hun følte hun hadde råd til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nesten målløs. Det er da helt opp til gavegiveren å bestemme hvilken gave/hvilket beløp man gir! Vær takknemlig for det dere faktisk fikk, i stedet for å sute over at det "burde vært mer". Makan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle gaver er vel likeverdig selv om en vet prisverdien,og om mormor i tillegg hjelper til å forberede dåp,så må en jo se verdien i det,vær takknemlig at hun bryr seg i det hele,ikke alle som har mormorer som gjør det og det sårer mer enn om gaven er dyr nok eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...