Gå til innhold

Støtte fra sosialkontoret til dåp??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det koster ikke noe med dåp i kirke... Må du nødvendigvis ha stor fest etterpå?

Har du virkelig ikke råd til noen skiver og en kopp kaffe til et par gjester eller skal du traktere et større gjestebud?

 

Jeg er ganske ofte glad jeg ikke vet hva mine skattepenger går til... men ja penger får du sikkert strødd etter deg til det aller meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare komme deg ned fra den høye hesten.. Ikke kom med de nedtalende notene til meg.. er faen ikke min plan å havne i denne situasjonen.. Har alltid vært min drøm å be sosialkontoret om å få døpe barnet mitt.. Sjerp deg.. livet er ikke alltid en drøm for alle!!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her gjelder det jammen å stryke hunden med hårene ja...

 

Du må i så fall fortelle meg hvordan jeg sjerper meg. Har aldri hørt om det. Å skjerpe seg derimot.

 

Det koster fortsatt ikke noe med dåp i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg vel selv at nav (dvs sosialkontoret) ikke støtter slikt.. For hvor skulle de satt grensen? Bursdagsselskap? Komfirmasjon?? Dette er IKKE noe som har med livsopphold å gjøre, du velger selv at du vil ha dåp.. Da må du værsågod selv betale for et evt selskap.. Punktum..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

 

synes du får litt unødvendig frekke svar på et konkret spørsmål jeg... er som de andre relativt sikker på at du ikke får støtte, men det er lov å spørre. Og jeg tror ikke noen vil le av deg.

 

Skjønner godt du ønsker å markere dåpen til barnet ditt litt jeg! Og det koster jo litt. Kanskje det går an å lage en tråd til hvordan man holder kostnadene på et minimum? Jeg er ikke i din situasjon, men vi skal likevel ha en enkel og lite kostbar dåp. Dagen skal markeres hjemme hos mine foreldre, og all maten skal vi lage selv. Kanskje du har noen venniner som kan bake en kake hver? Og sats på et koldtbord, der noen lager pai, andre salat, osv. Så kan du tilby deg å hjelpe dem tilbake med noe liknende ved deres bursdag, dåp osv. Da vil du ikke få store kostnader på en gang. Man trenger ikke invitasjoner eller bordkort, synes jeg.

 

Kanskje andre har andre ideer til en mest mulig kostnadsfri dåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som fikk dekt litt til konfirmasjon av det som en gang het Trygdekontoret (ca 8 år siden). Ex-mannen hennes nektet å betale noe. Vi i familien hjalp henne så godt vi kunne. Selv om hun ikke hadde en råflott konfirmasjon så vil man jo gjerne markere dagen allikevel. Og hun ønsket jo at gutten skulle ha ny dress, selv om man ikke kjøper dyrt så koster det jo litt allikevel. Kjøpte inn maten rimelig, familien stilte med kaker. Så hjalp jeg og ei annen til med å forberede maten og serveringen. Ble en flott konfirmasjon til en rimelig penge. Men som sagt det koster jo litt å kjøpe inn mat, drikk o.l. Fotograferingen tok hun selv. Slik at hun slapp disse kostnadene også.

 

Vet ikke om dette er mulig i dag eller om de dekker dåp. Men det er jo ikke farlig å spørre. Man får jo bare ihverstefall et nei.

 

Lykke til og håpe det ordner seg slik at du får en flott dåpsdag for barnet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg blir litt frustrert over at enkelte her tydeligvis tar det for gitt at di har det godt, er friske, kan jobbe, og har alt di trenger.

Det er faktisk ikke alle som har det like godt, og skal man da miste retten til å få barn ? , fortjener man virkelig å få dritten slengt etter seg? som om det sikkert ikke føles ille nok å be om hjelp i første omgang?!

jeg lever selv ganske trangt, får en bitte litten trygd som jeg sitter igjen med 500kr etter husleie, men har heldigvis samboer som ikke elsker meg for hvor mye jeg har i mnden, ellers hadde det aldri gått rundt.

Jeg, som mange andre har ikke bedt om å bli satt i den situasjonen, og skulle så gjerne ha jobbet, men det lar seg rett og slett ikke gjøre, ikke slik ting er nå.

Jeg slipper heldigvis å bekymre meg for dåps kostnader osv, fordi jeg vet jeg har en familie som vil støtte meg og hjelpe meg slik at alle kostnader blir presset ned uansett hvordan jeg ønsker å ha selskapet.

Det er ikke alle som har familie rundt seg til å hjelpe heller.

Ett ønske om at barnet sitt skal få en fin dåpsfest som mor og far kan skryte av når barnet blir eldre er det ingen skam i, og det er ikke værre enn å spørre. og om det ikke lar seg gjøre, vil jeg råde deg til å utsette dåpen så lenge du klarer å spare det du kan, be alle du kan om hjelp, og vit at du ihvertfall gjorde ditt beste ut av situasjonen uansett penger :)

 

Nå aner jeg ikke hvem du er, men jeg ville gjerne hjulpet deg med det jeg kunne. Og syntes ikke du fortjener å bli rakket ned på av andre som antar at du elsker å gå på sosialen for å få hjelp og å "rane andre for skattepengene dems", for det tviler jeg rimelig sterkt på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skriver en nøktern søknad med grei begrunnelse, så tror jeg nok du kan få litt støtte. Men støtte til et stort selskap tror jeg ikke du skal regne med.

 

Selve dåpen koster ingenting, men selskapet koster litt. Det trenger ikke koste mye, det heller, men noe må jo kjøpes. Gjør det enkelt i matveien, og spør familie/venner om de kan bidra med f.eks. kaker. Kjøp lys og pynte"stasj" f.eks. på Europris eller Nille, så slipper du rimelig i fra det, og bruk gjerne papirduk!

 

Dåpskjole får du lånt, evt. leid. Men nøkterhet tror jeg er et godt stikkord. Skjønner godt at du vil markere ditt barns dåp, samtidig som jeg som skattebetaler ikke hopper i taket av jubel hvis jeg hadde fått høre at noen hadde fått masse penger av sosialkontoret til å koste en barnedåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med konfirmasjon er det vel LITT annerledes. Her er det snakk om et lite barn som skal døpes, og som neppe merker om det har selskap eller ikke. Ved konfirmasjon er det kanskje litt mer til barnets beste at det får et lite selskap med de nærmeste og ikke føler at de er annerledes bare fordi de har dårlig råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg må si meg uenig med dette. Skjønner tankengangen din, men jeg er av den oppfatning at barnet kan kanskje merke om det har vært noe markering for ham/henne. Da jeg var lita syntes det var stas å se på babybilder fra dåpen. Jeg var bla veldig opptatt av hvem som var mine faddere - jeg er veldig knyttet til min gudmor og føler viss tilhørelighet med henne pga dåphandlingen. Tror jeg ville ha følt meg sårt om mine foreldre ikke hadde noe markering for meg som ny familiemedlem.

 

Jeg tror faktisk at man kan søke om litt støtte fra NAV på lik fot som konfirmasjon men i mye mindre sum. Hør med dem, det er de som har svaret. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

jeg tror ikke dåp er noe man får støtte til , men det trenger ikke koste mye!

 

Vi har begge gode jobber og greit med penger - men har bevisst valgt at dåpen ikke skal bli en dyr sammenkomst - da vi har en gedigen familie, skulle alle kommet ville vi vært 55 stk og da er vi oppe i bryllups størrelse!!

Vi skal ha selskapet hjemme, selv om vi bor i blokkleilighet som er ca 80 kvm2 . skal låne bord gratis, slik at vi kan sette opp langbor i stua! Vi inviterer kun nærmeste familie og fadderne, og skal servere rømmegrøt og spekemat. Regner ikke med å bruke mer en et par 1000 kroner til maten - og kaker skal gjestene ha med seg!

Dåpskjolen får vi i gave av foreldrene mine - og pynten - mye fint man kan gjøre med silkebånd fra nille og blåe telys :o) har en venninne som jobber med interiør som skal komme med pyntetips - som selv pyntet til bryllupet sitt med blader, grener og perler - så veldig eksklusivt ut og kostet nesten ikke ei krone :o)

 

Jeg har alltid ment, at det viktigste i et selskap er gjestene - ikke det rundt :o)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ei venninne som er i noe den samme situasjonen som deg. Hun lagde invitasjoner til dåpen selv ved hjelp av dataen og en scanner hos ei venninne, betalte kun for papiret, blekket fikk hun av hun. Bordkort lagde hun ved gulltusj og steiner som hun fant i fjæra. Selve dåpen hadde hun hjemme hos ei venninne og familien hennes, og fikk de nærmeste til å bake en kake hver, også lagde de rett og slett en gryterett med brød og salat til.. Men, veit om flere som kun bruker snitter og kaker, noen bruker kun kaffe og kake. Få de nærmeste til å hjelpe deg. Håper det ordner seg:) Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei,

 

prøvde og søke på nav sine sider om dåp, men kunne ikke få opp noe, så anntarr at det betyr at det ikke finnes noen støtte ordning for dette.

Vil anbefale deg og prøve og gjøre det billig, vil tro at de som står deg nærme og som er de du kommer til og be i dåpen kjenner til situasjonen din og gjerne vil hjelpe. Du kan feks lage et slags koldtbord der alle gjestene tar med en rett eller kake hver. Det er ikke spesielt mye og be om synes jeg og hadde personlig ikke reagert på dette om jeg hadde blitt bedt om og ta med noe i en dåp.

Tror mange synes det er hyggelig og bli spurt om slike ting, men skjønner jo at lista ligger litt høyt for og spørre da.

 

Vet jo ikke hvor du bor, men mange steder har jo også frivillighetssentraler der man kanskje kan få litt hjelp.

Hadde du bodd i nærheten skulle jeg gjerne bakt en kake til deg. Siden vi bor i ett langstrakt land er vel odsene små, men send meg gjerne en pm om du vil :)

Håper i hvert fall det ordnere seg for deg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at mange her reagerer på at du tenker tanken på å få offentlig støtte til en dåp.

Som nevnt er det gratis m selve dåpen - og det andre etterpå må jo være etter hva man har råd, lyst og mulighet til.

ville jo vært litt sprøtt om skattebetalerne skal betale for smørbrød i barnedåp...

Man kan ha få gjester og lage litt mat selv - evt bare kaker. Og få gjestene til å ta m mat og heller gi mindre gaver til barnet. Dåpskjole kan du sikkert låne el kjøpe billig på fretex el sparkjøp el finn.no. Eller sy selv! Trenger jo heller ikke ha en langdåpskjole.

Gjelder å bruke fantasien litt - ikke bare tenke at enkleste løsning er penger fra staten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hei.

Jeg er alenemamma og står for regninga alene. Jeg har vært bevisst med planlegginga -og handle ting god tid forveien. Kjøpte servietter, lys, papirduker, pynt litt etter litt. Nille har mye billig. Deretter kjøpte jeg trøndersodd på tilbud som ble lagt i fryseren, skal servere med poteter, gulerøtter og baguetter til. Flere frivillige venner stiller opp til å bake kaker. Så det er mye man kan få til hvis man planlegger og starter i god tid forveien :-) Det er mye jeg lager selv, har t.o.m strikket nydelig kjole til vesla :-)

 

Prøv selv, man blir så glad og stolt over å få til dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg ganske enig med flere her, jeg er virkelig glad jeg ikke vet hva skattepengene mine går til!

 

Ærlig talt!! Det er ikke noe must å døpe barnet så fort som mulig, har du ikke råd nå så har du ikke råd.. da venter du noen mnd, og sparer opp litt penger. Du trenger ikke mye penger til dette, det kommer helt ann på hvor stort du skal ha det!

 

Og som mange sier her at det finnes sykdom, "fattigdom" osv. Vel om tilfellet er så, så er familien klar over dette og de nøyer seg med litt kaffe!!

Man må leve etter det livet man har!l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tror skattepengene går til mye verre ting enn at et lite barn skal få et lite selskap etter dåpen.. Forstår ikke at det er noe å ta på vei for..Om noen av dere skulle vere så uheldige å komme i en slik situasjon at dere trenger hjelp av staten, vil du som henne vere gla det finnes en slik ordning. Det er vertfall jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fy skam på deg Anonym 19.03!

Du tar det tydeligvis for gitt at DU har det bra og at DU har råd til det du vil.

Tror du HI har planlagt at livet sitt skulle bli sånn?

Er det dette du lærer videre til dine barn?

Hvordan sparke og tråkke på de som allerede ligger nede?

Vi ønsker vel alle at vi kan ha en fine dåper og konfirmasjoner og sånt til barna våre.

Og husk det du. Ingen kjenner morgendagen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få svare på dette... jeg har selv måtte bedt om hjelp fordi jeg ikke har hatt nok inntekt til å betjene utgiftene. Ikke barn i bildet, men jeg kjenner til situasjonen å ikke ha penger!

Det er jo derfor vi har sosialkontor (eller NAV nå, da..), for å hjelpe oss!

De forskjellige kommunene/fylkene har nok forskjellige retningslinjer, men jeg synes man skal kunne søke dersom man trenger hjelp til f.eks. dåp.

 

Nå klarer jeg meg selv uten hjelp fra det offentlige og er kjempeglad for dette, selv om økonomien er mer enn trang. Jeg har ingen barn enda, dersom jeg hadde hatt det, så tør jeg ikke tenke på hva jeg skulle gjort pr nå.

Mange av forslagene her var gode, mht å tenke gjennom hva man kjøper inn, hva man serverer, be venner og familie ta med kake / tilbehør til mat / bidrag til koldtbord. Det ga i alle fall meg gode ideer ;)

 

Har du hatt dåpen enda? Hadde vært intr. å høre om hvordan det gikk, og hva du gjorde, og hvordan dagen ble ;)

Send gjerne pm, om du ikke vil legge det ut her med tanke på de som kanskje ville være skadefro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei.. Ser det er kommet inn en del svar her, men har ikke lest igjennom alle.. Du skal iallefall få svar fra meg som jobber i barneverntjenesten, og som har vært innom sosialkontoret (før sammenslåing med NAV)..

 

Etter sosialtjenesteloven, har man mulighet til å dekke litt av hvert (skjønnsmessig vurdering)... Jeg jobber i en mindre kommune (10 000 innbyggere), og her kan vi strekke oss, både ift sosialtjenesteloven og barnevern når det gjelder å bidra med utgifter... Hvis du har vært innom sosialkontoret (nav) tidligere , og de har dine opplysninger og er kjent med din økonomiske situasjon, (egen saksbehandler?.. ) er det kanskje lettere.. Samtidig, så er dette noe som ikke trenger å koste noe særlig... Men har man ikke kroner, så har man ikke det..

 

Vær likevel obs på, at hvis det står såpass dårlig til, så er nav pliktig til å gi opplysninger til barneverntjenesten hvis de mener at personer trenger hjelp/bistand i forhold til barnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...