Gå til innhold

Hvordan går det med mai08-barna?


Hvalrosskreppa

Anbefalte innlegg

Jeg er bare så nysgjerrig på hvordan det går med dere og barnet deres? Noen utfordringer? Positive overraskelser? Går skravla i ett eller sies det ikke så mye enda?

 

Jeg føler selv at med Oliver så går det helt fint. Han er ikke den som er tidligst ute til alt, men han overrasker meg på endel punkter altså. Eller så har jeg undervurdert de som er på denne alderen. Han preiker på sitt eget språk store deler av dagen. Han sier en god del ord som har vært lenge og noen som har kommet de siste dagene bare. Eller det som har kommet de siste dagene er forsøk på å sette sammen ord. Ord som:

Busa = rosa (det var den første fargen mammaen hans lærte han:P)

Kadett - Ikke spør hvor det kommer fra...

Deiig = deilig

... er ord som vi egentlig ikke aner hvor kommer fra og som vi ikke har trent på. Ikke er de veldig nyttig for det Oliver vil ha frem heller, men han sier det nå da:P

Sitte - sitte er både å sitte på stolen og gå ned fra stolen

Bapmbapm = takk for maten (!)

Beie - når han har bæsja eller bleie som er "full"

--- er praktiske ting. Det kan jo virke som vi har prenta inn å takke for maten, men det er også en ting han bare har plukket opp. "Fædi, bapmbapm!" Ingen andre ville kanskje forstått det, men han er høfligheten selv altså:P

 

Han har som sikkert de fleste andre en utrolig sterk vilje. Det går forsåvidt greit her hjemme, men han er et helvete å ha med å gjøre i butikkene:P Han er jo ikke sååå ille da, men han skal jo gjerne gå motsatt vei av oss og gjerne ta med seg ALT. Det har vært noen ganger vi har gått med en hyylende unge på armen, gjennom et helt kjøpesenter. Ene gangen vi gjorde det var det en dame som sa til sønnen sin: "der er babyen vi hørte i sted som var så sinna! Sånn var du også når du var liten"... Så jada:P

 

Vi får høre flere plasser at han virker så rolig, og han er jo det samtidig som han er høyt og lavt. Han er inne i en periode der han sier hei til alt og alle og har medfølelse for alt og alle. Aoaoaoao når bamsen falt å slo seg. Aoao når salaten ble skjært i. Aoao når den store hunden vår legger seg ekstra hardt ned i sengen sin:)

 

Han er kanskje ikke den som kan mest, prater mest. Men den ungen er rå på logisk sans altså! Jeg blir helt overveldet over ting han... bare kan! Lokk på riktig boks var vel det første jeg så for noen måneder siden. En hukommelse som sitter klistret på hvordan ting skal se ut og være. Eks: Lå en juleløper midt på stuebordet her i julen og oppå den stod det to telyseholdere på hver del av den + to engler i midten. Han måtte jo selvfølgelig dra med seg alt ned på gulvet, men gutten ryddet etter seg! Han satte alt pent og pyntelig tilbake igjen der det lå/stod! Dette gjør han med andre ting også da, rydder leker tilbake i de boksene de skal være i. Kaster sin egen bleie i rett søppel og legger tilbake ting der han har sett de før. Det skal sies at han var født med noe nedsatt syn (arvet av meg) så akkurat den delen er jeg gledelig overrasket over. Han koster med kost og brett og spør vi om vi kan få tilbake kosten blir han mindre blid... Oliver og kosten er bestevenner, men Oliver og støvsugern er IKKE bestevenner. Det er et stort, farlig monster som helst kunne flyttet ut herfra.

 

Det er så mye mer jeg kan være stolt over, men får klare meg nå. Alle andre mødre og fedre her inne er sikkert liiike stolt over sine små og alt de kan, så jeg higer etter å få vite! Og hva vi eventuelt kan strekke oss mot!

 

Jo, jeg priser meg lykkelig for at leggingen og sovingen er så godt som perfekt nå. Vi holdt på omtrent halve kvelden og natten med utallige frustrasjoner og inn og ut og jegvetikkehva med den sovingen. Men det er vel det jeg kan være mest glad for tror jeg. Det og at han er så frisk og fin som han er. Han kan telle til fire, men akkurat det vet jeg ikke hvor bevisst han er på:P

 

(vi har vel alle verdens beste barn - ikke sant?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnen Collargol*gravid

så morro å lese om Oliver da :)

 

Her går også alt bra. Hun er rolig som faren sin, men har tempramentet til mor, ehhmmm......

 

Hun er nydelig lita snuppa som lyser opp dagen til mor og far. Stort sett alltid snill, men når hun har bestemt seg for at hun ikke vil, ja da får vi sannelig merke det :P

 

Hun prater mange ord, men lite setninger (som vi forstår) ennå. "Se på den" er vel den eneste setningen vi skjønner ennå.

Ellers så prøver hun seg gjerne på de vanskelig ordene. Bøtte, raskt osv.

 

Hun elsker å være med å støvsuge, skal helst ri på den..., samt å rydde ut av oppvaskmaskinen og sette den på. Være med å sette på vaskemaskina er også stas. Da putter hun klærne inn, lukker igjen når jeg er ferdig med å fylle vaskemiddel i kammeret og trykker på knappen :)

Rydder på plass den boken hun er ferdig med før hun kommer med en ny, dette får hun også veldig skryt av i barnehagen :))

 

Hun går, løper og hopper. Klatre på alt som er og i dag kom hun seg sannelig opp i stolen sin (har slik høy plaststol som er kjøpt på IKEA) så tror hun må ha kravlet opp på spisebordet og så ned i stolen sin igjen. Nesten litt skummelt det da, men, men.

 

Dukker og bamser koses på og susses på, de blir bært riktig vei, ikke noe hode ned her i gården nei.

 

Hun koser og susser på oss og tom sender slengnuss :D

 

Er selvfølgelig mye mere jeg kunne skrevet, men her har dere i alle fall en smakebit på vår hverdag :)

 

Hun er selvfølgelig verdens beste og vi er sikker på at hun kommer til å bli en flink storesøster til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi er også veldig stolt over sønnen vår og alt han kan. Vilje til tusen, "kom ikke her og kødde med mine planer altså" er noe vi får føle på hver dag. Han er en sjarmør til tusen og slipper nok unne med litt for mange "hyss" av den grunn, noe vi helt sikkert kommer til og angre på senere. Han prater som en foss, han kan rydde og han kan ROTE. Han kaster søpla si, plukker ut av oppvaskmaskina, rydder ut!av kommoden med klær, koster og støvsuger og sloss med storesøster. Er stort sett blid, klatrer, løper og elsker traktor.

 

Men vår lille gutt, vokser ikke lengre. Han har lagt på seg 200 g siden 1 års kontrollen i mai og kun vokst 2 cm , er nå 10 kg og 82 cm. Han sover dårlig, spiser lite og det lille han spiser går rett gjennom. han er mye plaget med luftveiene. Så nå omsider får vi komme til barnelege, der skal han gjennom en masse tester. Jeg håper de finner ut hva som feiler gutten min, men jeg håper det er lett og fikse.

 

Lykke til med deres 2 åringer. Håper alle får en fin vinter og vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iiih, gratulerer med ny baby i magen:D

 

Jeg må jo bare le da... Oliver er sånn som prøver seg på setninger, men det blir litt sånn om jeg sier at "Pappa er ute å måker snø" så kommer Oliver med "Pappadikkedakkemumlemumlenøøø!". Dårlig eksempel, lang setning men er utrolig festlig å høre på. Men Oliver har fått større ordforråd siden sist da. Populære nå for tiden er "æsj" (en av de første ordene han lærte seg, men blitt poppis først nå) og "der ja!" når han peker på ting som er riktig eller legger på plass ting på de riktige stedene:)

 

Men jeg kan levende forestille meg din kravle opp i sin egen stol, da kan hun ikke være mye dum altså! Oliver har tripptrapp så det er mulig han kunne klart det, men heldigvis har han ikke skjønt det enda:P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har engstet meg litt over Oliver jeg også, for han har vært så liten så lenge. Han har vel gått opp kanskje 300 gram siden juli i fjor, men det var på den tiden han begynte å bli ordentlig aktiv og da. Men så er ikke han så innmari lang heller, bare 77 cm. Han her er ordentlig småspist også da, spiser kanskje en eller to skiver til frokost, halv skive til lunsj og et halvt middagsglass (han spiser samme midag som oss, men bare for å måle) til middag. Med mindre han faktisk får et middagsglass en sjelden gang med fisk og erter i, da går det ned:) Men som hos deg så syns vi bæsjen er så innmari bløt hele tiden. Var hos legen i høst og fikk bare beskjed om at er det ikke bæsj fem ganger om dagen eller mer så er det ikke noe han kan gjøre med tanke på løs bæsj/diare.

 

Jeg vet hvordan det er å ikke vite. Vi var på ultralyd av magen til Oliver her før jul for å få sjekket at han ikke hadde noen ulumskheter inni der. Vi visste at mest sannsynlig så var det ikke det, men det er likevel den usikkerheten om at ikke alt er som det skal være. Lykke til med undersøkelser, håper det ikke er alt for ille:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...