Gå til innhold

Andre fosterforeldre her???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan jo være med å lage litt aktivitet her inne på forumet da jeg synes dette er svært interessant :o)

Vi er ikke blitt fosterforeldre enda, men ble klarert for to år siden, og har på denne tiden fått mange erfaringer etter kontakt med barnevernet og Bufetat, både på godt og vondt.

 

Følger gjerne med på videre diskusjoner her inne fremover :o)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flott at du er å titter og leser litt om hva som skjer innen området :o)

 

Når det gjelder det å melde seg som potensielle fosterforeldre så vil jeg absolutt anbefale dere å starte prosessen dersom dere føle dere klar for det. Prosessen tar ofte litt tid, og det er hele tiden behov for flere fosterhjem.

Alder er veiledende, men faktorer som et stabilt samliv, økonomi, bolig osv er ting som blir vektlagt, og disse faktorene henger jo ofte litt sammen med alder.

Vil råde dere til å ta kontakt med nærmeste Bufetat for å få informasjon angående neste PRIDE-kurs, samt å høre hva de har å si og vil anbefale dere.

Lykke til uansett når tiden er inne :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar til deg Bettan enda før jeg gir meg her, hehe..

Jeg burde kanskje skrive alt i en og samme kommentar neste gang, men det ble nå tre ulike denne gangen..

 

Så flott at dere har meldt dere som potensielle fosterforeldre, supert!

Hvordan gikk det med PRIDE-kurset? Har det skjedd noe spennende siden den tid?

 

Når det gjelder alder på fosterforeldrene så vil jeg bare tilføye at forskning viser at de mest stabile fosterhjemmene, med færrest utilsiktede flyttinger, er hos par i 40-årene, så det er kjempeflott at dere også har meldt dere. Håper det blir som dere ønsker. :o)

 

Generelt sett;

Barna i landet vårt har behov for mange gode fosterforeldre, uavhengig av alder, så hvis man føler at man har noe ekstra å gi så bør man absolutt melde seg for å kunne starte prosessen og å få den informasjonen man behøver for å kunne ta en veloverveid avgjørelse.

"Dessverre" så er en stor andel av de barna som har behov for fosterhjem i alderen over 10 år og disse får ikke vi "unge fosterforeldre" bli fosterforeldre til, så det behøves absolutt "voksne" fosterforeldre som ønsker å åpne hjemmet sitt for disse barna også. :o)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med nurk ønskes, det trengs flere fosterhjem i Norge! Det er alt for mange uskyldige barn som er satt på "vent" i livet sitt og ikke har et hjem å føle tilhørighet til. Angrer ikke på at vi ble fosterhjem (selv om det skjedde i hui og hast). Men at det kan være noen tøffe tak, det har vi fått erfare. Både følelsesmessig og ifht samarbeid.

 

Hvordan erfaringer har dere gjort nurk ønskes? Skjønner at du sikkert ikke kan fortelle alt her, men send meg gjerne en pm om du ønsker! Har så lyst å komme mer i kontakt med andre (potensielle) fosterhjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble visst å skrive en hel del inne på den andre tråden, da du hadde spurt der om hvorfor vi ikke hadde fått plassering enda.. Du får ta en titt der også ;o)

 

Jeg kunne sagt utrulig mye om erfaringene og oppdagelsene vi har gjort innenfor alle de sakene vi har vært involvert i, men dessverre så er det svært lite som passer seg i et forum som dette. ;o)

Det jeg kan si er at samarbeid og respekt er viktige nøkkelord, og kan være en stor utfordring for alle parter.

Det har skjedd mange ting ingen hadde forberedt oss på at det kunne skje, og som vi heller ikke kunne tenkt oss å spørre om tidligere, hehe..

Lærerikt har det vært, og det har ikke skremt oss bort.

Vi ønsker å hjelpe de barna som har det vondt, så vi står fortsatt til disposisjon og vi anbefaler absolutt folk å melde seg på kurs for å få vite mere om det å være fosterforeldre :o)

 

Send meg gjerne en PM dersom det er noen som ønsker å diskutere litt generelle barnevern/bufetat/fosterhjemsting :o)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Dere,

Vi er helt i start-fasen, og trenger masse svar. Har to biologiske barn 4 og 6 år, og følte at det muligens ville vært plass til ett til. Føler ikke at det trenger være våre egne gener som må til, for å elske ett barn. Vi tenker at vi heller vil hjelpe noen som trenger. Tenker at de få adoptivbarna som kommer til norge, bør få komme til de som ikke kan få selv. Så da står vi igjen med avgjørelsen om fosterbarn er noe for oss? Hjelp, det føles som en enorm avgjørelse. Men jeg forstår at vi kan starte med dette kurset, og ta det som vi føler det underveis. Jeg tror ikke vi aner hva vi evt. begir oss ut på. Det eneste jeg føler meg sikker på, er at jeg vil ha ett barn som er yngere enn de vi har fra før. Vi får heller vente noen år, om det er vanskelig å få ett lite barn nå. Vi er ikke klare for en ungdom. Er 35 og 36 år selv, og har kun venner med små barn. Vi har ett lite rom ekstra, og det føles ikke riktig å presse en stakkars tenåring inn der. Er det noen her som har lyst til å dele tanker om hvordan man evt. forbereder biologiske barn på et fostersøsken? Ville det gått an å forklare noen slikt for en på 4 og 6?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Så flott at dere vurderer å kunne bli fosterhjem, da er dere allerede kommet godt i gang :o)

Vil absolutt anbefale dere å gå PRIDE-kurset, da får dere mye nyttig informasjon, også i forhold til det med de biologiske barna i familien deres. Det er ingen forpliktelse om å bli fosterforeldre etter kurset, og lærerikt er det uansett :o)

Det finnes også noe litteratur på hvordan man bør forholde seg til egne barn når det gjelder informasjon i forkant, underveis og eventuelt etter en plassering osv. Husker ikke helt tittlene nå, men mener fosterhjemsforeningen har oversikt over slikt i allefall. Dersom interesse for det så kan jeg se om jeg finner ut av det etterhvert :o)

 

For at det skal være størst sjanse for vellykket plassering så er det viktig å være ærlig ovenfor seg selv angående hvilke barn man har kapasitet og rom til å ta ansvaret for, så det er bra dere har tenkt endel gjennom det på forhånd. Dette vil dere også tenke mye på gjennom kurset også, kanskje kommer nye vurderinger til da :o)

 

Lykke til videre!! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Skulle veldig gjerne ha blitt fosterforeldre, men vi blir nok ikke godkjent pga jeg har fibromyalgi og ufør :( Har barn på 8, 18 og 20 fra før og kunne tenkt oss et litt eldre barn, 8-16år. Synes det er litt synd at de fleste ønsker så små som mulig, men har så klart full forståelse for det :)

 

Ønsker dere alle lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan absolutt bli fostermor til barn i den alderen du skriver selv om du er ufør og har fibromyalgi :-) Selvfølgelig kommer det ann på hvordan helsen din er i det daglige, men hvis du klarer stille opp for barna dine så kan du gjøre en kjempegod jobb som fostermor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

har 3 små barn fra 3 år og nedover...så her er det full fart...

 

har lenge tenkt på å bli foster mor/adoptere...faktisk så lenge eg kan huske...

 

vi fikk avslag på adopsjon pga alder...og da har vi snakket mer og mer om å bli foster foreldre:) har forstått det slik at de ikke er så streng på alder der?

 

når mini her er blitt 2 år hadde det vert supert om det flyttet et lite gull inn hos oss:)

 

men eg er usikker også,tanken på at fosterbarnet kanskje ikke blir boende hos oss alltid gjør vondt, for eg vet at eg kommer til å bli så ufattelig glad i han/henne...så det må nok jobbest litt med...

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må bare legge til det at eg er hjemme med ungene,så har god tid til å følge dem opp:) for dere som tenker at det kommer til å bli travlet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
  • 2 uker senere...

Vi venter på plassering - har ikke ventet så lenge og vi gleder oss stort. Kjempefint med en skravleplass som dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ventet i 14mnd. Håper det skjer noe snart. Blir litt lei meg av å høre om andre som får plassering relativt raskt.

Vi har egne barn men ønsker å hjelpe andre....

 

Anonymous poster hash: e568f...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vi ble fosterforeldre uten pride kurs. Vi har ingen bio barn fra før,..... Men for oss er det som å øre en helt vanlig fam( bortsett fra de få samværene i året). Bio fireldre med fam ønsket barna i fostehjem, noe som gjlr det litt enklere.Vi har ei jente på snart 2 år og en gutt på 1 mnd. Vi fikk de begge rett etter fødsel. De er biologiske sødken :)

Ette maaaaaange pr som prøvere, ivf maaaange aborterm dødfødsel er jeg overlykkelig for de to vakre fosterbarna våre. Bv ønsker etterhvert at vi skal adoptere.

 

Anonymous poster hash: ecb5d...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble fosterforeldre uten pride kurs. Vi har ingen bio barn fra før,..... Men for oss er det som å øre en helt vanlig fam( bortsett fra de få samværene i året). Bio fireldre med fam ønsket barna i fostehjem, noe som gjlr det litt enklere.Vi har ei jente på snart 2 år og en gutt på 1 mnd. Vi fikk de begge rett etter fødsel. De er biologiske sødken :)

Ette maaaaaange pr som prøvere, ivf maaaange aborterm dødfødsel er jeg overlykkelig for de to vakre fosterbarna våre. Bv ønsker etterhvert at vi skal adoptere. Anonymous poster hash: ecb5d...8d6

Gikk litt fort her,... Mange skrivefeil ;)

 

Anonymous poster hash: ecb5d...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Vi er ferdige med pride, og har blitt godkjente.

 

Hvor lang tid tar det sånn ca før vi blir tildelt tro? Vi har satt alder fra 0-2 år. Pga har et barn i barneskolen.

 

 

Hvor lenge ventet dere?

 

Anonymous poster hash: 17a3c...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken landsdel? Vi var ferdig I juni og har fortsatt ikke fått telefon. Men vet vi har blitt nesten ringt mange ganger, det har de fortalt. Forrige uke glapp det fra de at vi akkurat trakk det korteste strået. Nyfødt akuttplassering. Det var mest sannsynlig fordi vi er likekjønnet at det ikke ble oss sa de. Enkelte I matchingteamet var visst litt konservative... 😥

Men de kan altså ha mye å si hvor I landet dere befinner dere. Alt fra en uke til 1 og 2 år er vanlig.

Har dere fått rapporten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken landsdel? Vi var ferdig I juni og har fortsatt ikke fått telefon. Men vet vi har blitt nesten ringt mange ganger, det har de fortalt. Forrige uke glapp det fra de at vi akkurat trakk det korteste strået. Nyfødt akuttplassering. Det var mest sannsynlig fordi vi er likekjønnet at det ikke ble oss sa de. Enkelte I matchingteamet var visst litt konservative... 😥

Men de kan altså ha mye å si hvor I landet dere befinner dere. Alt fra en uke til 1 og 2 år er vanlig.

Har dere fått rapporten?

Vi bor ganske midt i landet. Ikke fått rapporten enda.

Har ikke spurt hvilke kriterier som er enklest å plassere til, men jeg tror da vi er ganske så lett matchbare.

 

Vi har sagt ja til å ta imot akuttplassering.

 

 

Anonymous poster hash: 17a3c...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må mest sannsynlig få rapporten før plassering. Det er mulig før, men større sjans. Nå ligger bare deres egenpresentasjon tilgjengelig I banken.

 

På vårt kurs var vi to par med 0-2år. Vi venter,det andre paret ventet 1 uke.

 

Jeg vet ikke så mye om tingenes tilstand midt-norge.

 

Har dere sagt ja til alle etnisiteter og andre kriterier? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må mest sannsynlig få rapporten før plassering. Det er mulig før, men større sjans. Nå ligger bare deres egenpresentasjon tilgjengelig I banken.

 

På vårt kurs var vi to par med 0-2år. Vi venter,det andre paret ventet 1 uke.

 

Jeg vet ikke så mye om tingenes tilstand midt-norge.

 

Har dere sagt ja til alle etnisiteter og andre kriterier? :)

 

takk for svar.

Vi har sagt at vi ikke ønsker krav til å praktisere religion. Ei heller spesielle kulturtradisjoner.

Vi er en vanlig norsk familie. Står i statskirken, men går ikke i kirka. Vi spiser all slags mat, og kan gjøre hva vi vil hva vi måtte føle for. Slik vil vi fortsatt ha det. Så lenge det er ok. Spiller ikke etnisiteter. Men vi ønsker ikke å dra rundt på bønnemøter eller la være å spise svin pga fosterbarnets religion eller kultur. 

 

Vi har et stort hus, med flere soverom. Stor hage å boltre seg i. Bor inærheten av skole og barnehage. Vi er ganske så A4. 

 

Er ihvertfall en veldig spennende tid.

 

 

Har dere satt noen krav?

 

Anonymous poster hash: 17a3c...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sagt at vi er åpne for alle religioner og etnisiteter, men kan ikke videreføre "ekstreme" holdninger. Vi kan altså ikke si at det er noe vi tror eller delta I ting vi ikke tror. Men det skal mye til :) Vi tilhører ikke noen spesielle trossamfunn selv.

 

Eller har vi sagt nei til rullestol pga plassmangel. Men begge har erfaring med Down syndrom, autismespekter, lærevansker, osv pga jobb som ped.leder og sykepleier. Men mye vet man jo ikke før etter en tid,så vi tar det som det kommer. Som man ville gjort med eventuelle egne barn.

 

Vi er superspente! Ventefølelsen går I bølgedaler , kan tenke meg telefonen kommer når man venter minst.

 

Hvorfor valgte dere å bli fosterforeldre?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...