Gå til innhold

Hvor mange ord sier barna dine, og hvor gamle er de?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jenta mi er 12 mndr. og sier tretten ord nå:

Mamma, pappa, baby, ballong, ost, øre, øye, katt, takk, og et par til jeg ikke kommer på i farta.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har kommet ut av tellinga - 1,5 år. Gjetter på 300-400. Hermer også etter alt om det ikke blir for mange stavelser (derfor vanskelig å telle) . Har begynt å sette sammen 2 ord. (jente)

 

Ikke alle ordene er like tydelige selvsagt, men svært mange er forståelige også for personer utenom familien.

 

(barnehagen er f.eks. vanskelig - det blir banehaen - ps hun går ikke i barnehage...hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Du burde kanskje lese litt om hva barn kan lille sprelle? Et så lite barn kan ikke 4-500 ord nei.. Det er barn på 4-5 år det. Greit du vil skryte uhemmet, men du kan godt være litt troverdig om du først skal det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min er er snart 17 mnd. Sier mamma, pappa, bil, sitte, hoppe, nam, vann, bæ, mø, mjau, der, navnet til broren, drikke, hei, ha det, øye, bade, nei, oj og blåbær. Ikke så mange ord, men jøye meg så mye han fårstår ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jenta di er veldig tidlig ute, Lille Sprelle! Det er sikkert ikke umulig! :-)

 

21:21- Når sønnen din begynner å snakke kommer det sikkert er ras av ord! Det er visst ofte sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym - hvorfor så spydig?

 

Jeg sier jo ikke at hun forstår det hun sier, men at hun hermer!

 

 

Du kan jo komme hit å telle en ukes tid om du ikke tror meg - også er det jo ganske fessstlig at du legger på 100 fra det jeg sa da.....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterte meg bare litt over anonym som er spydig - jeg telte kjapt over i et regneark ifht ord hun forstår og sier. Det ble 200 - i tillegg hermer hun som sagt ifht en del som blir sagt. - så om det var ord de forstår (det var ikke det som ble spurt om) så er det 200. Hvis det er ord som blir sagt så er det 300-400.

 

Alle barn er forskjellige. Jeg synes det er moro at min lille premature faktisk har kommet seg så langt som hun har. Det er også utrolig befriende at hun skjønner og sier så mye. Det gjør hverdagen lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 mnd og babler i vei, men ikke så mye forståelig. Sier mamma, pappa, hei,ball, titt tei, navnet på kosedyret sitt, endelsen på sitt eget navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småen vår blir 2 år i november og prater flott med hele og lange setninger. Ordene er tydelige og han bruker som regel riktig form (presens/preteritum, entall/flertall, etc.). Jeg aner ikke hvor mange ord han har i ordforrådet sitt, men han prater hele tiden og plukker opp nye ord hver dag. I tillegg teller han til 14 (men han hopper alltid over 13!), kan alle fargene og noen former (sirkel, firkant, rektangel og trekant). Jeg er superstolt mor og skryter svært gjerne over hvor flink han er.

Så får de heller være spydige de som vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mini på 16 mnd her også sier ingen ord. Babler i vei med stor iver og entusiasme, men det eneste ordet vi greier å tyde er ball :) Ikke noe mamma eller pappa her i gården, nei.

Men hjelpes som han forstår, skjønner så og si alt vi sier til han virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er han 19 måneder og sier mamma (til både meg og pappa'n), vovov, jonja (ronja), ta ta (takk), næ (nei), ja, kaka, koko, mær, den, der. Ikke så mange ord:) men han også babler og kjatrer i vei på et for oss uforståelig babyspråk. Han skjønner så mye av det vi sier, og mannen min som bare snakker engelsk med han er så glad og stolt over at veslegutt forstår det han sier til han. Innimellom glimter det til med ord også. Han sa faktisk klart og tydelig "Den er mamma" og pekte på skoen min i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 11 mnd, og sier mamma, pappa, se, lys (ys) , takk-takk (tatt-tatt), der (dæ), titt-tei (titt-e), mø (mmmmmm), neineinei (nenene), baby (babe), hei (eii).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta her er 13 mnd og sier egentlig ikke så mye..:P

Hun ser ut vinduet hver morgen og sier "bah! bah!" (har sauer på jordet ved siden av vinduet), også sier hun "mamamamamamamam" når hun sutrer... Sånn utenom det sier hun ikke stort annet enn babbel..:P Det kommer vel etterhvert regner jeg med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppelure er 13 mnd og sier

mamma

bappa (=pappa)

Lambe (=lampe)

aiaiaiaiaibff (ikke akkurat et ord, men)

hatt

Datt (i lille petter edderkopp)

baby - gjelder dukke og bamse

hei

Hadet

oh yeah (pappaen har lært henne i permtiden...djiiizez)

Og nå sier hun noe som ligner på bok, men husker ikke helt hva

 

Hei Anonym over som kommenterte Lille Sprelle - det er ikke noe hyggelig å slenge med leppa! Du kan i alle fall være anstendig nok til å signere med eget nick om du skal være frekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tulla på 19 mnd har 270-300 ord i ordforrådet som hun bruker til vanlig (og fostår) Ja, vi har tallt.

I tillegg gjentar hun omtrent alt vi sier og setter sammen små setninger med 3 ord, og noen ganger 4. Hun kan i tillegg et par hele barnesanger (bæ,bæ lille lam og bjørnen sover).

 

Er ganske tidlig ute med språk etter hva jeg har skjønnt, men vi har lest for henne hver dag siden hun var 6 mnd, og sunget hver dag siden hun ble født, og aldri brukt babyspråk til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutt 16 mnd:

 

Sier mange mange ord. Har til og med så smått begynt med både 2- og 3 stavelsesord:) Og så er det veldig kjekt å se hvor mye han forstår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart hvor stor forskjell det er på barn da! Gutten min er 15 mnd og sier vel egentlig bare mamma, pappa pg dikke (drikke). Noen ganger hade.. Men babaler mye "kinesisk" da;) hehe. synst han er flink jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min er litt over 15 mnd gammel, han forstår det aller meste og har vel ca 20-30 ord nå, og han prøver stadig å si nye ord. Noe av det han sier er mamma, pappa, vovva, pus, mat, namnam, ned, der, se, nei, ja, bæsj, ball, bok, baby, (første bokstavene i navnet til broren, vann...kommer ikke på flere i farta. Jeg syntes han er kjempeflink:-) Men ser ofte at jenter er tidligere ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 mnd, sier mange ord og setter sammen ord, men jeg teller ikke ordene. Synes han er ganske tidlig ute, han begynte forholdsvis tidlig, men holdt seg til de samme ordene veldig lenge. Han begynte i barnehagen nå han var nesten 1,5 år og da plutselig rant det på mange nye ord. Han hermer også veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Knerten er 20mnd og prater som en foss. Setter sammen ord til setninger og har et meget stort ordforråd. Har ikke telt, men at det dreier seg 300-400 ord tror jeg nok. Sa Ta-tor (traktor) da han var 7mnd, så han er tidlig ute. '

 

Så til deg der oppe som mener at vi som har tidlig barn med språk er noe tull, bør tenke deg om. Alle barn er forskjellige, heldigvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa han traktor når han var 7 mnd han? hehe. Superbaby du har;) Noen foreldre hører akkurat d de vil høre noen ganger har jegh skjønt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...