Gå til innhold

Spisevansker


cathrineol

Anbefalte innlegg

Hei, har ei lita jente som er født 15 uker for tidlig. Har spiseproblemer og skal snart legge inn PEG. Er det noen her som har opplevd det samme, men der barnet har begynt å spise selv? Noen tips til spisetrening, type mat? Hvor gammelt har barnet vært når det har begynt å spise(evnt. blitt kvitt PEG/knapp)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen min på snart 6 år er født 12 uker prematur. Han utviklet tidlig spisevegring og han kom hjem fra sykehuset da han var 4,5 mnd gammel med nesesonde. Vi brukte ca. 10 timer i døgnet på mating. Han kastet opp alt fra 1-6 ganger i døgnet og han brakk seg for det minste, bortsett fra av smokken som han aksepterte bra. Heldigvis! Han spiste minimalt selv. Ammingen gav jeg opp tidlig da han var for svak til å suge (pumpet meg i 5 mnd. og gav morsmelk på sonden). Fikk så og si all mat på sonden, men fikk alltid tilbud om å spise selv fra flasken til hvert måltid. Et eksempel på et måltid være at han kunne spiste 5 ml selv fra flasken og de andre ml. fikk han på sonden. På et måltid brukte vi omtrent 1,5 time.... Vi prøvde å venne han til alt fra fruktmos til grøt, men vi lyktes ikke i det hele tatt. Etter mye om og men med legen hans, fikk han satt inn PEG da han var 9 mnd. Vi som foreldre ville gjerne hatt PEG tidligere, men legen hans var ikke enig i dette. Vi hadde hele tiden et supert samarbeid med barnehab.tjenesten der vi bor, og det var de som tilslutt fikk igjennom at han skulle få PEG.

 

Etter PEG'en ble satt inn startet en ny tidsregning for oss alle!!!!

 

Etter bare 2 dager ville han pluteslig smake på nye ting av egen fri vilje! Spyinga avtok radikalt og vi kunne senke skuldrene og begynne å slappe av litt med hensyn til spisinga hans. Vi tok tiden til hjelp og det reddet alt. Sakte, men sikkert aksepterte han fruktmos og grøt. Etterhvert begynte han også å spise middagsmat. Startet med mini-posjoner og økte gradvis, veldig sakte, på posjonsstørrelsen. Det han ikke ville spiste selv av et måltid, fikk han på PEG'en. Han fikk styre tiden på måltidene selv. Gradvis ble mengden mat på PEG'en erstattet med at han spiste mat selv, og da han var ca. 2,5 år var han helt selvernært. Pga. mye sykdom da han var liten valgte vi og beholde PEG'en en ekstra vinter. Kjekt med PEG ved sykdom, altså... Da er det enklet å få i ungen nok drikke. Så da han var 3,5 år tok vi ut PEG'en. I dag er han en vanlig gutt som fyller 6 år i november. Han regulerer matinntaket fint selv, men er nok ganske kresen i matveien. Han har sine ting som han liker godt, men jeg tror nok ikke han er mer kresen enn mange andre barn på hans alder som er født til termin.

 

Mitt tips er å ta i mot PEG'en med glede og ta tiden til hjelp. Det har ihvertfall reddet alt for oss. Få en henvisning til barnehab.tjenesten, om dere ikke allerede er inne der. Begynn med bitte små mengder mat og øk gradvis når barnet er klar for det. Mos maten så mye som mulig, sånn at barnet godtar maten og blir kjent med smaken. Grovere konsistens/biter/klumper får vente til barnet er klar for det. Introduser en og en matvare/smak av gangen. Etterhvert kan jo barnet få prøve å gnage på en kavring eller liknende, men ikke før det ville ha vært naturlig i forhold til alder. Finn en drikkeflaske/-kopp som barnet godtar.

 

Ikke stress! Dette kan ta tid. La barnet få styre det selv. Skynd dere langsomt... Lykke til:-)

 

Er det noe mer du lurer på kan du bare spørre. Er ikke så ofte innom her, men send meg en PM så kan jeg gi deg e-mail adressen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammelt er barnet ditt?

 

Jenta mi er 13 uker prematur.

 

Hun har alltid hatt god matlyst,men spiste kun fin mosa mat til hun var ca 16mnd.

 

Da klarte hun å spise mat som var litt grovere.

 

Hun var 18 mnd før hun begynte å smake litt brødskive.

 

Nå er hun 2 år og spiser brødskiver og vanlig middag.

 

Jeg har ikke stresset med dette siden hun har spist godt.

 

Vet ikke hva som er problemet deres om det er det samme,eller at barnet ikke får i seg nok mat.

Er det siste tilfelle er nok peg en god løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...