Gå til innhold

Når far vil være både far og mor ...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

skriver egentlig dette for å skrive av meg frustrasjon og følelsen av total håpløshet.

Jeg er blitt mamma til den nydeligste lille jenta i min verden. Pappaen hennes er en person jeg etterhvert har fått fullstendig i vrangstrupen. Dette synes jeg er veldig trist fordi vi har en datter som ikke bør lide for dette.

Slik henger det sammen: vi datet, han gjorde det slutt med meg ( ønsket ikke noe forhold med meg), jeg ble gravid og da jeg fortalte han det, begynnte det som i dag står for meg som et langtrukken, slitsom og energitappende drøm( mareritt). Han ble jublende glad og gledet seg til å bli pappa. Plutselig hadde jeg fått en " sjef" som sjekket og dobbelsjekket alt jeg foretok meg, som plutselig elsket meg høyere enn himmelen og som fullstendig prøvde å styre meg som en marionettdukke. Jeg har aldri før visst hvordan potteplanters tilværelse er før nå.Han vannet meg og var veldig opptatt av å fortelle at det var jeg som bestemte hvordan jeg ville ha det, samtidig behandlet han meg som om jeg skulle ha vært en 5 åring som ikke visste mitt eget beste!. Plutselig følte jeg at han tok fullstendig styring over meg og mitt liv. Og da han mente etter en mnd at vi måtte flytte sammen, for det var det riktige å gjøre, knakk jeg fullstendig. Sa jeg trengte å bli kjent med han først, før jeg i det hele tatt kunne avgjøre om følelsene ( etter å ha blitt dumpet) noen gang kunne vende tilbake. Du er sjefen svarte han "blidt", men la til at jeg ikke kunne bruke for lang tid på å bestemme meg, to uker etter stod han uinvitert på døren med kofferten i hånda, klar til å flytte inn, hjeeelp tenkte jeg. Men ga det allikevel en sjanse. Noen uker senere hadde jeg fått nok, kontrollbehovet hans og den uekte væremåten hans var i ferd med å kvele meg. Jeg gjorde det slutt!

Gjennom hele svangerskapet har han vært etter meg, ga seg ikke på harde møkka på at vi burde bo sammen, være sammen, følelser eller ikke.

Med lite søvn, mye bekymring og med svært høyt blodtrykk, kom endelig den lille prinsessa til verden. Var da utslitt, hadde mistet mye blod under fødsel og hadde barnefar på meg som en klegg som så på meg med " kjærlig " blikk og erklærte sin "kjærlighet" til meg for n te gang... Bare så rart, han var veldig opptatt av at jeg ikke måtte ta noe form for smertestillende under fødsel( for da ville han bli så stolt av meg som han sa...), han ble sur da legen kom ut etter 11 timer og sa jeg mest sannsynelig måtte ta keisersnitt!!??? Hæ!? Og da jeg segnet om på toalettet ( pga blodmangel) og måtte bli vasket liggende på gulvet av en skrøpelig gammel snill jordmor, satt han ved sengen til vår datter og nynnet samme monotone lyd omigjenn og omigjenn. Mannen som hevdet å "elske" meg, leet ikke på et øyelokk en gang. Nå kan man spørre seg hvorfor jeg lot han være med på fødselen... Men mener fremdeles at det er et øyeblikk jeg ikke kunne nekte han å være med på.

Uansett, nå er han her 3 dager i uken, 2 t pr gang. Noe jeg synes er mye, men min datter skal kjenne sin far. Det bestemmer jeg. Han mener han må jenke seg, ville egentlig ha flere dager og flere timer. Men som sagt, jeg har fått nok av han og synes faktisk det er en belastning å ha han her så ofte og er redd for at jeg er i ferd med å bli deprimert og at dette skal gå utover den stakkars lille jent mi. Dessuten viser han hele tiden hvor trist han er over at han ikke " får lov" til å treffe henne oftere, alle mine forslag til hva det måtte være har han en motsatt mening på og nå er det altså kokt ned til ( foreløpig 3 saker, han er flink til å fortelle at han av hensyn til at jeg er i barsel ikke tar opp ting han har på hjertet i forhold til datteren vår, men at det vil komme en eller annen gang snart. Takk for opplysningen og hensynet!!!) Jeg ønsker at han kommer 2 ganger pr uke, 4t pr gang, da kan han ta henne med til farmor, tante, farfar, gå tur, hva som helst. da blir det litt mer kvalitet for han i forhold til at hun ikke sover seg gjennom de 4t, men da må han legge om arbeidstiden sin noe, for jeg vil ha rutine på mat og soving. Han ble sjokkert over at jeg med hensikt( som han hinter til) prøver å ødelegge for han og datteren vår, og mener heller at han bør få flere dager og timer... vet jeg har skrevet urimelig mye nå,men er jeg virkelig urimelig i forhold til besøk? Tenker du ikke på meg spør han... Jeg har jo ikke gjort annet, ønsker ikke å se han men åpner for besøk annenhver dag...Så er det sånn at han mener han har rett på 2,5 mnd av min perm.tid. det kan vel ikke stemme så lenge vi ikke bor sammen? og til sist, 50/50, han vil ha det så snart som mulig. Har til og med vurdert å flytte inn i rekkehus som ligger med utsikt rett inn soveromsvinduet mitt( med andre ord, han slipper å bruke kikkert for å følge med på hva jeg gjør...!!) Og en siste lille ting, han vil at datteren vår skal benytte seg av begge våres etternavn, altså bindestrek mellom de to navnene, for han vil ikke at hans etternavn skal være et mellomnavn. Det virker jo bare ikke naturlig, vi kan jo ikke en gang prate sammen om været uten å vær uenige, det bør dessuten være et valg hun bør få ta, hvilket navn han vil benytte.

jeg forventer ingen bokanmeldelse på dette innlegget, måtte bare riste av meg muggent støv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff da skjønner at du blir sliten av slikt.

Du må nok bli streng og være klar på hva du mener.

Og fa en time på familiekontoret å få skrevet en samværsavtale.

Gi beskjed at 50/50 kommer ihvertfall ikke å tale før barnet er 3 år og det kan dere diskutere når den tid kommer.

Skriv ned den samværsavtalen du vil ha og gi han den, han trenger ikke godta den men da har du ikke nektet samvær.

Gi bekjed om at allt som ikke har med barnet å gjøre har han ingenting å gjøre med og at du ikke kommer til å ville bo med han. Gi beskjed til han at han sliter deg ut med sin oppførsel. Og at du ikke godtar det.

 

Han har ingen rett på noe perm som helst når han ikke bor med deg. Så det skal du ikke bekymmre deg om.

Pass på flytter han inn for nærme til der du bor kan du miste retten til OS.

Ellers så er det umulig å få hindret han å flytte nærmere da, men jeg ville i så fall skaffet en god rullgardin som alltid er trekkt for, Eventuelt flyttet selv.

 

 

Trekk deg unna når han har samvær, du trenger ikke sitte i samme rom som han, eventuelt be han ta barnet med på en gåtur eller noe.

 

Vil han ha mere tid med barnet kan du foreksempel si at han kan få ha 3 timer med barnet om gangen men da skal han ta barnet med seg, ikke sitte hos deg.

 

Du er nødt til å lage strenge grenser så han ikke sliter deg fullstendig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Takk for alle gode råd:o)

Jeg skal definitivt oppsøke familieværnkontoret.

Han har fått beskjed fra både meg , jordmor og lege om å ikke utsette meg for mer stress, men det går ikke inn... Eller så er han så selvsentrert/ barnslig at han bare skal ha viljen sin.

Etter at jeg ga han beskjed om at han kunne ha henne 3-4 timer 2 ganger i uken , har jeg ikke hørt fra han. Jeg ønsker virkelig at datteren min skal ha et godt forhold til sin far, men det begrenser seg hvor mye puter jeg skal sy under armene hans og det på bekostning av vår datter og meg.

Får jeg spørre hva OS betyr? Kanskje jeg bare burde skjønne det, men jeg skjønner det bare ikke.o)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

OS er overgangsstønad, altså en økonomisk stønad i en overgangssituasjon. Du kan få denne stønaden i tre år, slik at du skal kunne komme deg på beina igjen etter et brudd, eller med en liten baby som i din situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hvordan gikk det med dere, egentlig??

 

Jeg er nysgjerrig av personlige grunner. Har mye problemer med barnefar jeg også. Jeg har også prøvd å være snill og strekke meg lengre enn langt, men nå har jeg fått så nok!

Det lønner seg ikke å være snill!!! Det var en advokat som sa det til meg, og jammen hadde hun ikke rett, gitt!

 

Han barnefaren din prøvde jo virkelig å sluke deg med hud og hår..... Håper han ikke klarte det!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...