Gå til innhold

Noen som har født i Oslo?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har akkuarat funnet ut at jeg bærer på et lite vårbarn i magen. Har ikke bodd i Oslo så veldig lenge, men kommer til å føde her. I forbindelse med første kontroll hos legen fikk jeg beskjed om at det må søkes om fødeplass så fort som mulig. Men da jeg ikke har født her tidligere aner jeg ikke hva jeg skal velge. Og mine veninner som har født i Oslo har jeg ikke lyst til å fortelle det til riktig ennå. Selv om de utvilsomt hadde hatt gode tips til valg.

 

Derfor kom jeg til å tenke på terminklubbene her inne. Tenkte å høre om noen av dere her har født enten på a-hus, riksen (eller føderiket) eller ullevål. Hvordan opplevde dere stedene, noe det kan være greit å vite om? Jeg er annengangsfødende, men fikk førstemann i en annen landsdel. Ukomplisert fødsel, men kunne godt tenke meg en fødeplass som har lystgass. Det hjalp meg godt sist. Ellers er det viktig for meg å kunne ha en avslappende atmosfære etter fødselen. Med f.eks. pasienthotell eller familievennlig rom hvor pappan i huset kan ta del.

 

Håper dere vil være så snill og dele noen tanker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg fødte på ullevål, og var veldig fornøyd med alt der! jeg følte at jeg ble godt tatt vare på av jordmødrene under fødselen. Jeg og samboeren min ble værende på barselhotellet der 3 dager, og opplevde at vi fikk den hjelp og støtte vi trengte av jordmødrene der, samtidig som det er lagt opp til at man skal klare seg så mye som mulig selv.

Jeg har ikke født på noen av de andre sykehusene i oslo tidligere, så vet ikke hvordan de er i sammenligning, men jeg kan i allefall utfra min erfaring med ullevål absolutt anbefale fødsel der:)

nb: har lystgass der; den var min beste venn under fødselen;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har nettopp født på Riksen. Der er det ikke pasienthotell og en må kanskje dele rom med noen.

Pappaen får være der hele dagen, men ikke i siestaen mellom klokka to og fire på dagen eller om natten.

Så hvis du vil ha pappaen der mest mulig er nok Ullevål plassen som er best.

Riksen tar ikke inn så mange, så om en vil ha plass der må en søke tidlig. Jeg søkte allerede i uke 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og gratulerer :o)

 

Jeg fødte på A-hus. Er vel både fornøyd og litt misfornøyd jeg da... Det posistive er at det er nytt og at alle føderom inneholder eget bad, rom med badekar, selve fødestue (med lystgass og en utrolig fancy fødeseng spør du meg) og et rom som man kan slappe av i før og etter selve fødselen (egen seng til mor, go'stol til far og TV). Jeg hadde en veldig stressende fødsel med en litt stressa jordmor, så jeg savnet informasjon fra henne om hva som skjer og hva som kom til å skje, men det har vel egentlig ikke noe med sykehuset å gjøre. Jordmoren jeg snakket med første gang vi var innom (ble sendt hjem en gang) var helt utrolig behagelig og informativ. Pga av stor pågang den dagen jeg fødte ble vi liggende på føden i 10 timer (noe som egentlig var greit fordi da fikk vi være oss 3 alene på rommet). Etterpå lå vi på barselhotellet i 1,5 døgn. Hadde 2-mannsrom så far måtte dra hjem v 2130 tiden og kunne komme tilbake fra kl 0900 neste dag, ellers kunne han være der hele tiden! Det finnes også familierom, men for å få det må man si ifra når man kommer inn på sykehuset (det glemte vi). Alle lokaler var rene og iom at det er et nytt sykehus så så alt generelt bra ut.

 

Dette ble kanskje litt klønete skrevet, men det er hvertfall min opplevelse av A-hus.

 

Lykke til videre i svangerskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:-)

 

Jeg fikk mitt første barn i juni. Fødte på ahus, og er superfornøyd! Vi trodde vi var de eneste på fødeavdelingen den natta for det var en så rolig stemning der, men de hadde 6 fødsler i løpet av den timen Liten kom! Så de hadde nok å gjøre. Syntes jeg fikk god hjelp av jordmor og barnepleier gjennom fødselen, og hadde alt i alt en fantastisk opplevelse. Det er det største jeg har gjort i allefall! :-D

 

Oppholdet på barsel var også greit. Delte rom med en annen, men det gikk fint. Syntes alle de ansatte var veldig hjelpsomme og hyggelige.

 

I tillegg er alt veldig lyst og trivelig!

 

Ahus kan anbefales.

 

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bolla er blitt mamma :-)

 

Bare lurte på hvilken dag du fikk baby jeg... Vi var på A-hus 13.-15. og da var det 12 fødsler i løpet av nattevaktskiftet, og to av dem var tvillingfødsler. Men alikevel synes vi vel egentlig at alt var veldig rolig på avdelingen vi også :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liten ble født morgenen 10. juni. Vi dro hjem på formiddagen 13. juni. Tydelig at det var flere travle dager der i juni da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg fødte på Riksen og vil aldri føde noen annen plass enn der! Opplevde fødselen som en fantastisk opplevelse (til tross for at jordmora som tok meg i mot var litt ufin og ikke skjønte at jeg var i fødsel, så lå en hel natt alene med effektive rier, men jeg skjønte jo ikke at jeg var i fødsel selv heller..). Hadde tidenes beste jordmor under selve fødselen som hele tiden gav meg informasjon om hva som skjedde og hvorfor. Jeg hadde grua meg masse til fødselen, men var helt rolig fra første minutt på Riksen fordi jeg følte meg vanvittig trygg. Det skal mye til for å få familierom der føler jeg. Men jeg synes det var ok med dobbeltrom. Og siestaen var bare deilig. Da tok samboer`n min med seg nurket på "kjøretur" mens jeg fikk slappe av. Jeg hang mye i stroppen på de pleierne og opplevde alle som jobba der som veldig hjelpsomme. Eneste minuset var at jeg kunne bli noget forvirra av motstridene meldinger om det meste. Personalet har visst en felle policy, men egne meninger/erfaringer kan fort prege svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...