Gå til innhold

Er peanøtter farlig for barn under 3 år?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min har aldri spist dette, men jeg hørte idag at det farlig for små barn å spise peanøtter fordi de kan sette seg i halsen, lett komme i "vrangen" - derfor skal det være farlig for barn under 3 år å spise peanøtter. Små barn har ikke evnen til å hoste opp ting som kommer i vrangstrupen like lett som eldre barn/voksne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er trangere i halsen til de små, så ting som kan sette seg fast er annet enn hos eldre barn og voksne.

 

Og nei, barn under 3 år skal ikke ha peanøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke delt ut peanøtter til frøkna på 20 mnd, men det er vel bare fordi vi ikke bruker å ha det hjemme uansett. Hun takler fint andre lignende ting, som druer, steiner fra moreller som hun har svelga, tran-tyggetabletter osv.

 

Vær obs på at barnet kan ha nøtteallergi, så prøv deg frem med mat som innholder nøtter før du deler ut en nøttepose av noe slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knus dem opp slik at de kan få smake i små mengder (etter 2 år), jo lenger en venter med å smake ting jo lettere kan en få allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har hørt er at om man får nøtter ned i lungene så løser de seg ikke opp slik som andre ting gjør. Dermed kan de faktisk dø av det. Ikke kun fordi de kan sette de i vranga.

 

Men vet selvfølgelig ikke om det er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, det er faktisk det jeg har lært: At peanøtter er faktisk livsfarlig for småbarn pga. de kan få de ned i lungene og at de ikke løser seg opp slik andre ting gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gjelder det bare peanøtter, eller andre nøtter også da? Kjekt å vite isåfall! får google litt på noen helsesider....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små barn kan sette alt mulig i halsen, det er ikke derfor peanøtter er farlige..

 

Peanøtter er farlige av to grunner, de er salte og de er harde. Får de en peanøtt i vrangstrupen og ned i lungen kan de dø av det. De løser seg ikke opp og i tillegg er saltet veldig skadelig på lungevevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant akkurat samme forumet:-)

 

Leser en hele tråden, så hadde hun ikke noe ordentlig svar på om det kunne forårsake kjemisk lungebetennelse, skule tro at om det va tilfellet så hadde de advart litt sterkere mot det. Men, alt med måte, man trenger jo ikke gi dem hele peanøtter uansett, finnes masse annet de kan få som "snacks".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET ER LIVSFARLIG OG BURDE FORBYS BARN UNDER 5 ÅR!!!!!

 

PEANØTTER ØDELEGGER LUNGENE OM DE SVELGES FEIL.

 

HILSEN MAMMA SOM HAR VÆRT PÅ ULLEVÅLL OG "OPERERT UT" NØTTEBITER SMÅ SOM I SNIKCERS OG VÆRT TRE UKER PÅ INTENSIVEN/BARNEAVDELINGEN FOR Å BLI FRISK.

 

DETTE ER SKUMMELT OG JEG FIKK BESKJED AT HUN KUNNE DØDD AV DET.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er det jeg også tenker. Har også hørt det fra flere steder, så velger å tro at det er riktig :)

 

Jakob får iallefall ikke nøtter på lenge ennå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at det er farlig hvis det skulle vise seg at ungen har nøtte-allergi (dette gjelder alle typer nøtter) Når man får en allergisk reaksjon på nøtter hovner halsen (spiserøret) opp, og man må intuberes. Små barn er veldig vanskelig å intubere nettopp fordi de er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...