Gå til innhold

Dere intOljebeis til hus med villmarkspanel - noen som har fargeanbefalinger??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei! Vi har nettopp bygget oss hus i landlige omgivelser, og prøver å velge farge på beisen. Ønsker å unngå hyttepreget med de sterke brune fargene, men ønsker gjerne en brun nyanse el. Noen med fargeanbefalinger? Vi har mye furu rundt oss :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere kostet på dere villmarkspanel bør du IKKE bruke oljebeis, men ekte (milebrent) tretjære! Du kan enten bruke denne naturell eller blande med svenskrødt eller okergult pigment, alt etter "hvilken vei" du vil endre fargen. Min anbefaling er i tilfelle ca 3 kg svenskrød eller 4 kg okergult pr 30 liter tjære. Selv har jeg mest sans for den okergule varianten, med den røde varianten (da gjerne med enda litt mer pigment, minst 4 kg til 30 liter tjære). Husk, om du bestiller pigment, at du også skal bestille like mye kaldpresset linolje! Pigment og linolje skal røres sammen først, før du har blandingen i tjæra!

 

Du kan regne med at mengden du trenger med milebrent tjære første gangen du behandler er 30-40 % høyere enn hva du ville hatt behov for av oljebeis. Senere trenger du 10-20 % mer av tretjære enn av beis. Husk ellers: Ekte tjære skal IKKE tynnes med white sprit, men med (amerikansk) terpentin! Og vet ikke malerbutikken forskjell på dette, skal du omgående finne en annen malerbutikk!

 

En god tjæreprodusent, som også leverergodt fargepigment, er Tarinol. Du finner link her: http://www.tarinol.no/product.asp?product=333

 

Vil du ABSOLUTT ikke ha tretjære, anbefaler jeg Møretyris "Tømmerolje" enten i "Gylden" eller "Seterrød". Har LITT mer sans for den første enn den andre selv. Link til produsenten: http://www.moretyri.no/brosjyre/MøreTyri-Brosjyre.pdf

 

Og for ordens skyld: Jeg har ingen tilknytning på noen som helst måte til produsentene, og anbefaler ikke disse produsentene foran noen annen i og for seg, men disse produsentene kjenner jeg produktene til og VET de er gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...