Gå til innhold

Å legge ut bilder av barn på nett..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

,,er noe jeg aldri har gjort, gjør, eller kommer til å gjøre..hvorfor? fordi tvert de er ut, mister man kontrollen over dem. Bilder som legges ut på facebook mister man rettigheter til, de blir ikke slettet, selv om man trykker på "slett". kanskje fra siden din, men ikke selve fb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, hva er det som får deg til å tro at noen skal gjøre noe fryktelig galt med dine bilder? Enig i at man ikke legger ut nakenbilder av barna, men det har jeg aldri sett noen gjøre. Om en eller annen galning i Oregon skulle se et bilde og runke etter av mitt barn. Så betyr ikke det at mitt barn er blitt seksuelt misbrukt. Vi får aldri vite det. Og det skal sinnsykt mye til.... at akkurat din baby blir plukket ut. At noen får tilgang etc. Hva er det du er så redd for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tale30

Jeg har heller aldri forstått hva den store faren med dette er. Jeg legger ut bilder på facebook etter f.ex 17.mai slik at venner og kjente kan få et innblikk i hvordan vi hadde det. Jeg legger aldri ut usømmelige bilder, så at noen skal velge ut bildet av jenta mi fult påkledd blant alle de millioner av bildene på facebook regner jeg som særdeles usannsynlig.

 

Da er jeg heller forsiktig med å legge ut bilder av meg og andre hvor vedkommede er overstadig beruset osv fordi dette kan påvirke negativt ansettelsesforhold osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI var borte fra nett litt, men her er jeg:)

Jeg er ikke nødvendigvis redd for gale perverse mennesker skal plukke ut bilder av mine, men for min del føles det litt feil å legge ut bilder før de er gamle nok til å være enig i det. Misforstå meg rett nå, jeg sier ikke at folk ikke skal-dette var mer min mening, og vet jo at min mening er min, og ikke andres:) Jeg er av natur lite glad i å ikke ha kontroll på ting, så derfor velger jeg å ikke legge ut. Innlegget var forøvrig litt inspirert av en diskusjon jeg hadde med noen perifere venner:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tale30

Jeg er egentlig enig med deg HI. Jeg har tenkt mye på om hvorvidt jeg skal legge ut bilder av jenta mi eller ikke, men har bestemt meg for å gjøre det for jeg tror ikke disse fine bildene av henne vil skade henne flere år frem i tid.

 

Når jeg legger ut bilder er jeg veldig forsiktig med personvern. Jeg kontakter alle på bildet, selv om de er i bakgrunnen for å få tillatelse først. Jeg har stor respekt for nettet, men har altså kommet frem til at det å vise venene mine bildene av jenta mi på facebook er en hyggelig ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke helt problemet med å legge ut bilder på facebook. Så mange facebook-profiler som eksisterer skal det godt gjøres at bildet kommer til å bli brukt annet enn til at dine venner ser på det. Du kan jo selv velge hvem som skal det. Og jeg tviler på at de som administrerer facebook kommer til å misbruke akkkurat ditt bilde. Kall meg naiv, men jeg er ellers ganske påpasselig med ting.

Hvis noen andre er nyskjerrige og vil se bilde, så jaja. Jeg har ikke kontroll på hvem som har sett babybilder av meg som liten... det driter jeg faktisk i. Og jeg hadde ikke brydd meg om min mor hadde lagt ut babybilder av meg på nettet heller. Men vi er alle forskjellige.

 

Samboern min er helt imot å legge ut bilder av barnet på nettet. Så vi er ganske uenige der ja. Riktignok har ikke barnet blitt født, men vi må bli enige. Nå har han gått med på at det kan brukes som profilbilde, men det er jo nesten verre, for det profilbildet dukker som regel opp når man søker på mitt navn... så da er det vel bedre at det ligger i et album

Nakenbilder av baby er jeg derimot mer skeptisk til.

 

Men telefonnummer og adresse, ja det skal folk ha lett tilgjengelig på nett. Det synes jeg faktisk er verre enn å legge ut bilder av barnet på nettet. Hvem som helst kan ringe deg og oppsøke deg der du bor... Jeg har hemmelig nummer og adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg legger ikke ut bilder verken av barna eller noen andre. For det er lett å si kor stor er sjansen for at ditt bilde skal bli brukt, men faren er der. Og det er fryktelig lett å manipulere et bilde. det er faktisk gjort på noen sekunder!! hvis jeg skal vise bilder eller noe så sender jeg på msn eller epost. det er mye tryggere enn at alle på internett kan se og ta det og manipulere det... og det er sikkert ikke kjekt å finne et bilde med ditt barns ansikt på en anne kropp eller noe.

det finnes syke mennesker ute i verden, og hvem vet, det kan jo faktisk være at en du kjenner/naboen eller lignende kan finne på å gjøre noe!

Jeg vet hvor lett det er å tenke at det skjer ikke meg. er jo så mye som ligger på nettet at det skal litt til, men man er jo ikke sikker. man kan sammenligne med om det skulle skje en ulykke/brann o.l. er igrunn like stor sannsynlighet at det kan skje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

la oss si at noen i barnets nære familie omkommer i ulykke( gudforby) eller er innblandet i noe som media slår stort opp i avisene feks. Da kan bilder lagt ut på facebook printes i avisene. Husker dere hun som ble drept i London av han saudi-araberen eller hva han var. Facebook bilder av henne var i avisene i flere dager uten at henne familie kunne nekte print på dette. Når navn er offentliggjort er det fritt fram å trykke bilder fra facebook hvorsomhelst. Ikke mye hyggelig for pårørende.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å miste opphavsretten til et bilde kan jo bli ganske alvorlig.

 

Mener ikke at man aldri skal legge ut bilder på facebook men det er viktig å være bevisst på at bildene da er offentlige.

 

Mange tenker ikke på dette i det hele tatt. Har man vurdert det slik at det er greit å offentliggjøre bildene også for framtiden er det selvfølgelig hyggelig å dele bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger heller ikke ut bilder av barn på internett av den enkle årsak at barna mine ikke er gamle nok til å uttrykke eller ha en mening om de ønsker dusinvis av bilder av seg selv flytende rundt på internett... Tenk når de blir voksne da? Ikke så morsomt at hele fotoalbumet til mor ligger på facebook vel?

 

Min mening er at barna må kunne være gamle nok til å ha en mening og forstå konsekvensen av å legge ut bilder før man gjør det. Og alle bilder skal være godkjent av både barn og foreldre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en utbredt misoppfattelse at facebook eier bildene du legger ut. Du kan fint slette dem, men du må selv huske å varsle søkemotorer, f.eks. google, om at nettadressen nå er ugyldig. Har gjort dette med google selv, og fikk raskt hjelp :).

 

Personvernet får en stå ansvarlig for selv synes jeg, ved å passe på å ikke legge til ukjente som venner, og ikke legge ut veldig personlig info.

Ellers tror jeg ikke barna vil reagere så mye på at mor har lagt ut bilder av dem på facebook, som de vil reagere på at mor har tatovert navnet deres på ryggen eller leggen ;p.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...