Gå til innhold

Er det nokon her inne no om dagen?


Ranveig R

Anbefalte innlegg

Må innrømme at det er ganske sjeldan eg stikk innom, når dei er såpass store som 1 1/2 år er det liksom ikkje så nøye lenger om dei ein får råd av har ungar som er fødd i oktober eller i november, eller i januar for den saks skuld...

 

Men viss det framleis er nokon her inne, kunne vi kanskje fortelle litt om korleis det går no etter (snart) halvanna år? Kanskje vise bilete? Eg begynner :o)

 

Eir blir 18 mnd no den 4. mai. Då ho var på kontroll sist (17 mnd) var ho 9375g tung og 81,5cm høg. Ho har knapt lagt på seg sidan ho var 10 mnd (= då ho begynte med fast føde), og vi ventar på time på barneklinikken for utredning for cøliaki og laktoseintoleranse. Har allerede kutta ut melk (ho skreik nemlig så enormt), og det ser ut til å ha ein viss effekt i alle fall :o)

 

For ganske nøyaktig 1 mnd sidan tok ho sine første frivillige skritt, og i følge tanta har ho gått 30 skritt utan å dette. Men enno foretrekker ho å ha noko å holde i, sjølv om eg SER at ho har balansen. Så når ho beveger seg rundt, er det på alle fire. Men ho har blitt voldsom til å klatre, det er opp på tripp-trap-stolen til storebror, så opp på bordet for å prøve å få tak i lampa. Ho klatrar opp dei 6 trinnene til seilebana i barnehagen og seiler ned sjølv.

 

Ho er opptatt av dyr og har akkurat begynt å få dreisen på lydane, kan lydane til gris, hund, katt, sau, løve, hest og slange. Og så traktor ;o) Ho har eit veldig begrensa ordforråd, men har begynt så vidt å sette saman to ord, eg har høyrd "dæ bah" (der ball), "dæ sæ" (der sau) og "dæ tete" (der tante). Men det er omtrent alle orda ho kan, i tillegg til mamma, nei og ja...

 

Å synge er kjempegøy, og i åpen barnehage er ho veldig ivrig med bevegelsene til sangar. Ho syng ikkje sjølv, men ho pratar/skravlar noko voldsomt på sitt eige språk.

 

Ho søv no (kryss i taket) godt om natta, dvs ho våknar eit par gongar før vi legg oss og drikk ein del vatn, og så kjem ho inn til oss mellom 4 og 5 som regel og får litt pupp. Ammar altså enno litt, men det er som regel berre den tidlege morgonpuppen, av og til ein skvett før ho legg seg. Men dette er heilt fantastisk, fram til nyleg har ho skreke mykje om natta og vore våken minst 3 gongar mellom midnatt og 6-7, og gjerne hylt ein del og brukt lang tid på å roe seg. Å fjerne melka har nok hjelpt ein del trur eg.

 

Ho er som regel blid når ho er våken og opplagt (har av og til skrikebyger, men det har blitt sjeldnare etter vi kutta melka), men enkelte dagar vil ho berre sitte på armen/fanget og kose. Eg er heime med Eir og storebroren, men vi går i åpen barnehage tre dagar i veka.

 

Ho har blitt ei pyntedokke (det er for øvrig ikkje meg imot), finn ho ein kjole liggande framme prøver ho å ta den på seg og sutrar heilt til ho får hjelp. Har arva "ein million" kjolar og søte bukser etter vener og bekjente, så no blir det kjole kvar dag så vi får brukt alt før det blir for lite :o)

 

Til slutt må eg vise fram jenta vår, dette biletet vart tatt i dag på veg heim etter bryllaup i helga. Eir har akkurat lært at vi kan lukte på blomster, og deler villig vekk med oss andre:

 

http://www.facebook.com/photo.php?pid=2896846&l=0e3c218804&id=670782526

 

http://www.facebook.com/photo.php?pid=2896848&l=a973881aad&id=670782526

 

Kjekt om det er andre som er innom og har lyst til å fortelle litt om korleis dåke har det no om dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Ranveig!

 

Jeg titter innom her innimellom, men siden det så sjelden er noen som starter en ny tråd, så blir det til at jeg "henger" mest på Småtroll 1 - 2 år. Jeg har liksom ikke så mye å spørre om selv, føler jeg :) Men like fullt er det jo gøy å dele noe av det man opplever med disse novemberbarna, som jo ikke er fullt så små lenger....

 

Helena er høyt og lavt for tida, en skikkelig klatremus. Elsker å klatre på bordene og kommer seg også ned igjen uten nevneverdige problemer! Går i trappa og holder seg fast i gelenderet gjør hun også, men da har mammaen hjertet i halsen, altså!

 

Ellers så elsker hun å danse. Setter man på musikk med litt fart i blir hun helt vill. Tar "hode, skuldre, kne og tå", klapper og vrikker på rompa. Da blir både vi og eventuelle gjester underholdt til tusen :D

Hun liker å synge også. Jeg har diktet en joik og den hermer hun etter hele tiden: heilålelålå, ja du kan jo tenke deg...

 

Stadig flere ord kommer dag for dag. Sier "på" når det er noe hun vil ha på seg + hadet, natta, heia, mamma, pappa, boj (bror), se, kaka, der, nei, for å nevne noe. Og så kan hun sende slengkyss, vise hvor stor hun er og give me five *skryte*

 

Hun går i familiebarnehage de dagene jeg jobber, har 50% plass. Har broren i samme barnehage og har funnet seg veldig godt til rette. Det er begynt mange smårollinger der like etter at hun kom dit, så de blir nok et fint gjeng etter hvert.

 

Matlysten er kjempegod. Hun lærte å spise selv for en måned siden og det er en stor lettelse for mor som begynte å kjenne antydning til senebetennelse etter å ha ført skjeen til munnen hennes i et års tid :)

Ammer fortsatt og har ammefri på jobb. Heldigvis ingen nattamming.

 

Småbarnslivet er hektisk, men fint og givende :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg sveiper innom innimellom jeg også, men som Baby s'il vous plait, er det ikke så mye jeg lurer på lengre... Er alltid kjekt å høre hvordan det går med andre, og veldig skjønne bilder av Eir, Ranveig!

 

Ida er også blitt 18 mndr (3. mai), og er en meget bestemt liten frøken med mye bein i nesen og høyt stemmevolum. Aldri blir hun så lei seg som når mamma eller pappa sier nei, og hun ikke får viljen sin... Da triller tårene, og underleppen dirrer godt.

 

Hvor stor hun er nå er jeg ikke sikker på, har ikke vært på helsestasjonen siden i februar. Men etter en drøy måned uten matlyst, har hun begynt å spise godt igjen nå. Heldigvis. Favorittene er pasta, jasminris, mais, alt av frukt, rosiner og "sæss" (kjeks). Brødskivene i matpakken i barnehagen er dessverre ikke alltid like interessante.

 

Nye ord kommer stort sett hver dag. I helgen var en kompis på besøk, Øystein gikk fint å si... :) Ellers sier hun mamma, pappa, Ida, vov, pus, gris, mø, hest, momo (mormor), moffa (morfar), fafa (farfar), beste (bestemor), onkle, tante, bil, buss, båt, kopp, mais, pølse, ost, eple, pære, banan, appelsin +++ Ja, det bare flommer for tiden. Også blir hun så utrolig stolt når hun får til et nytt ord, og vi skryter av henne. Det er vel noe av det skjønneste jeg kan tenke meg... :)

 

Hun begynte i barnehagen på 1-årsdagen sin, det har gått veldig fint hele tiden! Hun navngir de ungene i barnehagen hun leker med, og synes det kjekt å få bære matboksen sin inn hver morgen. Takk og lov! Og min kjærlighetssorg over ikke å få være sammen med henne hele tiden, er blitt mindre med ukene også. Mandagene er alltid verst...

 

Ellers tror jeg hun kunne sittet og sett MYE på barne-tv. Men det begrenser vi endel. Hun elsker "kappakappa" og "hoppsi" i Drømmehagen, "Mus" i Mikkes klubbhus og Supertrio-sangen med lagarbeid prøver hun å synge med til. Men som sagt, vi prøver å begrense det endel.

 

Ida har fått konstantert barneastma, så tv ser vi på når hun får medisinen sin morgen og kveld. Det går heldigvis veldig greit å gi henne medisin nå, og hun er blitt mye bedre. Men hun har tross alt hostet siden begynnelsen av februar... Så takke meg til Ventoline og Flutide for nattesøvnens del!

 

Stort sett sover hun hele natten nå, kanskje må vi inn å gi smokken i 4-5-tiden. Hun våkner stort sett i 6 - 6.30 tiden, alle dager. Hun sover en gang på dagen nå, fra 12-13.30 ca. Den luren sover hun ute i vognen sin. Fra å måtte gå og gå for at hun ville sove som liten, er det beste nå og bysse litt til hun sovner, og så sette vognen fra seg. DEILIG! :)

 

Jeg sluttet å amme da Ida var nesten 13 mndr, og synes det er fint å være ferdig med det nå. Selvom immunforsvaret til Ida kanskje hadde hatt godt av det. Men men, hun var ikke spesielt interessert lengre, så da ble det sånn.

 

Kjekt med flere oppdateringer, folkens! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Så artig lesning! Syns det er kjempegøy og lese/lære litt om dere andre. At barne er forskjellig og utvikler seg i ulikt tempo det er i hvertfall sikkert.

 

Her har Iselin rukket og fyllt 1,5 år, vi hadde en liten skolebrød-feiring på dagen faktisk. Litt kos må man unne seg :)

Hun går ikke i barnehage, men hos dagmamma 2 dager i uken. Hun ble storesøster for 7 uker siden, så vi merker det på alle mann at det gjør godt med det lille avbrekket. Hun er ikke sjalu, heldigvis, hun syns det er stas med baby i hus. Men hun er utspekulert nok til at hun vet hun kan gjøre "alt hun vil" når jeg sitter å ammer lillebror. F.eks klatre opp på spisebordet og hoppe og danse, fylle dukkevogna med blomsterjord, trykke villt på TV og DVD-spiller, fjerne aska fra vedovnen... +++ Alle de tingene hun vet er forbudt ;)

 

Hun er utrolig sosial og uredd, elsker andre barn, så vi har forhåpninger om barnehageplass til høsten. Hun strekker hender mot storerbrorens kompiser på 7-8 år, og holder rundt og klemmer barn på samme alder. Hun skjønner ikke hvorfor det ikke alltid blir like godt mottatt.

 

Hun elsker å være ute, hopper på trampolina, løper rundt og utforsker, sandkasse og sklie er topp. Hun blir rastløs og rampete av å være inne en hel dag, hun kjeder seg lett innimellom. Hun fasineres av dyr. lastebiler, biler, traktorer og andre barn. Hun prøver å kle på seg selv, med mer eller mindre hell, og elsker pledd, puter og kosedyr. Hun liker barne-tv, Drømmehagen er med i kveldsrutinene våre, men begrenser det en del ellers da.

 

Hun sover en del på dagtid, ca 3 timer fordelt på 1 eller 2 lurer. Alltid i vogna utendørs :) Hun legger seg mellom 18 og 19, med Tigergutt og smokk, og synger og jabber til hun sovner. Noen ganger tar det en time, andre ganger 5 min. Hun sover hele natta, og våkner en gang mellom 6 og 7.

 

Hun har så langt i livet aldri vært syk, kun 1 liten forkjølelse og feber i forbindelse med tannfrembrudd. Krysser fingrene for at det fortsetter sånn :)

 

Hun ble ammet til hun var nesten 12 mndr, da sluttet vi fordi det var ubehagelig for meg som var 5 mnd gravid. Det gikk veldig fint, og det vriker som hun har "glemt" det. Hun putter hånda innenfor genseren min når hun vil kose da ;)

 

Hun sier ikke så mange tydelige ord, men for oss som kjenner henne hører vi: bil, bebbi, brus (?!;) ), oi, ja, nei, Jeje (Joakim), mamma, pappa. Men det virker som hun har bred forståelse for ord. F.eks hvis jeg spør "hvor er lua di" så løper hun og henter den, det samme gjelder for skoene, boka, Tigergutten, smokka osv. Hun svarer når vi spør om hun er trøtt, ferdig, sulten. om hun har bæsja osv.

 

Hun er glad i mat. men har en liten periode nå der hun spiser lite. Tror det er tenner som vokser i rykk og napp, hun har jeksler og hjørnetenner som har brutt gjennom. Favoritten er makaroni og alle typer pasta, pølse, ris, karbonade og kjøttkaker, fiskekaker. Poteten lar hun ligge, grønnsaken får ett tygg og kommer ofte ut igjen. Hun spiser selv med skje og gaffel, begynte med det i juletider og nå har hun blitt dreven :) Elsker rosiner,druer, epler, ananas, mais, banan, og potetskruer.

 

Hvis jeg ikke husker feil var hun 11 kg og 80 cm på 15mndr-kontroll.

 

Det var en oppdatering fra oss =) Mitt forrige nick var "Silje&Knøttet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...