Gå til innhold

Når små barn får hull i tennene sine. 2-4år, er det egentlig foreldrenes skyld pga for dårlig tannhygiene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hører jeg om barn som har hull i tennene så tenker jeg faktisk at foreldrene kanskje har vært en del sløve med å stelle de.

Er det bare meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok ikke bar deg som tenker sånn, men det du tenker kan være veldig feil. Det er faktisk mange grunner til at barn får hull. En av grunnene er problemer med magesyre, et annet problem er svak emalje eller tykt spytt. Hilsen tannlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at det er det første som slår meg også, men vet jo at det slett ikke bare er sånt som teller inn. Likevel vil jeg tro at det er liten risiko for hull om foreldre er påpasselig med tannpuss + fluortablett, bare vann mellom måltider (ikke flaske/kopp med juice stående osv) og ellers unngå så mye sukker og søtt i hverdagen. Noe er nok mer arvelig belastet for hull enn andre, og jeg har hørt føere ganger, også av en tannlege, at det kan spille litt inn når tennen kommer, at de som får tenner sent får sterkere tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min har dessverre medfødt svake tenner (brun emalje på noen tenner)... så han fikk sitt første hull da han var syv... det syns jeg var tidlig...og trist :-( Og vi pusser og pusser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en øy i stillehavet for noen tiår siden som ble "oppdaget"...Noen fiskere kom innom og det de bet seg merke i var at karies og hull i tenne IKKE eksistret...Alle hadde også alle tenner i behold og de var facinsert over hvor hvite og fine de var,- selv p åeldre mennesker..

 

Forksere fikk nyss i dette ,- og de dro dit for å undersøke fenomenet, og finne ut hvorfor..Men et stadig økende kariesproblem i amerika og Europa lette de etter en "kur"/behandling mot dette...

 

Folk på øye ble bedt om å donere tenner,- og betalingen,- SJOKOLADE..Etter kort tid var forskning unødvendig og nytteløs, øyas befolkning hadde nå også tannproblem som i vesten...

 

I de senere år sa har man funne ut at de i sin naturlige kost ikke spiste eler drakk noe som produserte syre osm kunne skade tenneen..Ved introduskjon av sukker ble hele tannhelsen ødelagt...

 

Så at gener osv er skyld er nok litt for enkelt...Kan det være feil kost fra tislig av? Feil kost under svangerskap...Medisiner, for sen oppstart av tannpuss og fluor??

 

Men nå må vi bare innse at vi har den mat tilgjengelig som man har, og kostholdet blir derette..MAn kan ikke gjemme barnet unna omverdenen for å unngå et hull eller to... At noen småbarn har hull synes jeg ikke nødvendigvis er alvorlig...Man vet jo som regel litt mer om denne famiien om man får høre slikt ting, og så lenge ingenting annet tyder på feilernæring eller annet så tror jeg ikke det er så farlig.... Det jeg derimot er mer bekymret for er barn med syre/etseskader..Det er noe som faktisk kan sees av en "uprofesjonell"- og som man som forelder kan og BØR følge med på..Jeg gir nok barna min litt mer saft og juice enn anbefalt, men er veldig påpasselig med tannpuss og fluor...Jeg pusser alltid tennen på kvelden, de selv på morgenen...Jeg ser på tennen deres en gang i måneden, bare for å "sjekke" om tuppene begynner å bli gjennomsiktid, gule/brune etc.... De har fortstt ikk ehat hull, og jenta på 6 har fått srytbåde hos tannpleier og tannlege...Ingen tegn på syreskader/etsing og ikke antydning til hull.:SOm sagt, hull er det vel verre og gjøre noe med i noen tilfeller, men syreskader bør man følge opp med...og ser man antydnig til det bør man rett og slett sette hardt mot hardt og forby brus, saft, søtsaker bortsett fra en kveld i uka..Drikke melk rett etter (nøytraliserer) og dermed tannpuss med EN gagn det er tomt......Er man ikke villig til å ta den kampen for å berge barnas tannhelse så mener jeg det er vanskjøttelse av barn..Tennen må de ah resten av livet,- etseskader kan føre til livslange smerter, stygt utseende og fysiske og psykiske plager hos barnet resten av livet.... og det er du som forelder som er ansvarlig for deres tannhelse de første ti, femten årene...

 

Hull,- ok, etseskader,- SKAL IKKE FOREKOMME!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen min har refluks, noe som medfører at magesyre kommer opp og skader tennene... så han har hatt hull! Han er 10.

 

Vet om barn som på grunn av medisiner har fått ødelagt tennene.

Vil tro de fleste foreldre i dag er så opplyste at de pussertenna på ungene og styrer unna sukker og syre? Eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...