Skrevet 18 mars 2009 - 11:18
Jeg tror mange som beskriver sin fortvilelse ikke alltid er i en hormonboble. Selv har jeg barn fra 3-11 år.... håper hormonboblen forlengst er forbi. Det er mange forskjellige skjebner, men jeg tror der hvor besteforeldre går for langt så er det ikke bare snakk om å bysse å kose. Jeg takler svært dårlig at svigermor skal ha ansvar for julekalender, påskeegg, julestrømpe, helst kjøpe 17mai antrekket og juleantrekket, være den som kjøper ens første sykkel, skolesekken, pynte juletreet, ta for seg julebaksten, ha juleverkstedet, ta med barna på juleteateret, være den som bygger sandslottet, åpner pakkene til jul, kjøper det jeg har sagt jeg skal gi til jul,osv osv.... Enkelte som leser dette vil si at jeg bare burde være takknemlig.... så heldig du er bla bla bla. Men idet jeg har lyst til å være den som har ansvaret for julekalenderen så skal ikke farmor bli fornærmet fordi jeg ønsker det selv. Og nei, jeg vil ikke at barna skal ha tre kalendere eller tre påskeegg eller en strømpe i alle hjem fordi det pleaser besteforeldre. Da blir jo hele magien borte. Såklart er det hyggelig at besteforeldre kan gjøre en ting eller to... men når farmor skal gjøre alt og ikke forstår hun forventer for mye så blir det en konflikt. jeg skulle gjerne gått i forlystelses parker jeg med svigerforeldrene mine og hatt et godt forhold til de. Men om jeg blir plassert på en benk for å passe vesker mens de skal gjøre alt så vil jeg helst dra alene med min familie. For jeg besøker feks dyreparken i krsand bare en gang hvert tredje år. Såklart har besteforeldrene et behov for å bli kjent med sitt barnebarn, men ikke overta vår rolle som foreldre. En ting er også om man bare er sammen med de engang i blandt men i vårt tilfelle var vi sammen med de veldig ofte og da kan ikke de ta hele agendaen og styre den slik de selv ønsker. Når vi hadde praktisk talt annen hver helg på hytta med de funker det ikke om jeg nesten må spørre om lov til å gjøre noe med barna fordi hun allerede har planlagt noe annet. Du ser det i hele vesenet deres, i blikket deres når de blir fornærmet for at jeg ikke gjør det slik de vil. Vi må kunne ta en skive alene til lunsj uten at noe skal være galt, eller ta en pølse i bua uten å være redd man spolerer middags planene. Det er vanskelig å forklare hvordan det er å ha et menneske som har innvendinger ved alt du gjør med barnet ditt ved å sitte å skrive på denne måten men jeg synes mange burde være forsiktig med å være bedrevitere når de aldri har vært i en slik situasjon. Det er viktig å ha mange mennesker rundt seg som ønsker å engasjere seg i ditt barns liv, men i det engasjementet blir krav og høyere forventniger enn en mor kan tilby, så bør farmor forstå at hun dreper forholdet til sin sønns kjæreste ved å kjøre over henne. Det gagner ingen.