Gå til innhold

Hodefasong


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har hodet fått sin endelige fasong når de runder ett år? Gutten vår er veldig flat i bakhodet, og det har han vært siden han var 4 uker. Vi fikk beskjed av alle om at dette kom til å rette seg selv, men det ser ikke slik ut. Jeg er litt bekymret for at han skal bli mobbet når han blir

større:( Han har endel hår som skjuler det litt, men er godt synlig allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke helt sant det med at det alltid retter seg ut igjen. For mange retter det seg av seg selv, men det kommer litt an på hvor flate de er tror jeg. Kjenner 2 barn som ble veldig flate i bakhodet veldig tidlig, den ene er det fremdeles og den andre har det rettet seg en del på. Men det spørs om det retter seg så veldig mye mer etter 1 års alder, da har jo benene i hodet grodd sammen. Uansett så vil det skjules mer og mer av håret og forhåpentligvis blir det ikke noe problem for ham på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok fasongen ikke kommer til å endre seg noe særlig mer. Min jente ble født med veldig skjevt hodet. I løpet av de første 7-8 mnd forandret fasongen seg veldig og nå kan man ikke se skjevheten lengre. Bare pittelitt på nært hold. Men nå er hun 1 år og det har ikke vært noen forandring siden hun var ca.8 mnd. Så tror nok ikke det kommer til å skje mer der nei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det høres ut som om du har fått veldig dårlig oppfølging! Var det lege eller helsesøster du har snakket med?

 

Vi fikk beskjed om at vår sønn har favoritt side på 6 ukers kontrollen, vi er førstegangs foreldre, så vi syntes han var helt perfekt og la ikke merke til det litt underlige hodet.

 

Men vi fikk henvisning til fysioterapaut som jobbet med han, ikke minst begynte vi og bruke en liten pute om natten under hodet hans, og snudde han i sengen slik at han la seg på andre siden med hodet for å se mot oss. Det er ofte slik at babyer ligger med ansiktet mot morens seng.

 

Går det for langt, noe det sjeldent gjør, men det kan skje, så han de få hofte problemer og bli stive i nakken og ryggen. Det var den stive nakken på min sønn som gjorde at vi fikk henvisning.

 

 

Vrir barnet ditt enkelt på hodet, virker barnet stiv i nakke/rygg? da bør du sikkert ta det opp med HS

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter så lang tid er det svært usannsynlig at det retter seg selv. Jeg så nettopp et tv-program om akkurat dette, og det som bør skje er at barnet får tilpasset en type hjelm (veldig tynn naturligvis) som skal få hodet i rett fasong igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed av helsesøster at vi bare kunne bruke en tynn pute, så ville det avlaste hodet. Vi krevde å komme til fysioterapeut, men fikk bare samme beskjeden der; bruk en tynn pute. Hun mente han hadde hatt det trangt i magen, og at han derfor hadde fått en kant på hodet. Når han så lå på ryggen når han ble født, så bikket hodet hans den ene veien pga denne kanten. Fordi han lå og så mot den ene siden, ble han tidlig stiv i nakken og klarte ikke snu hodet andre veien. Måtte tøye han flere ganger om dagen ifht dette, og måtte gjøre mageøvelser med han siden magen ikke utviklet de musklene de skulle fordi han lå som han gjorde.

 

Fikk følelsen av at både hs og fysioterapeut syntes jeg maste om hodefasongen, og at de hadde "sett verre". Men at de har sett verre hjelper jo ikke vår lille gutt. Jeg har ikke sett noen andre barn med samme hodefasong, og jeg har jo studert noen hoder nå....

 

Vet hvertfall at jeg skal la babyen sove litt på siden på dagen / snu hodet ofte, hvis jeg får et barn til. Som førstegangsforeldre turte vi ikke å la han ligge på siden, fordi hs sa vi ikke burde det. Jeg var jo veldig redd for krybbedød, så turte ikke gjøre noe annet enn det hun sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte å skrive det, men var jeg som opprettet spørsmålet, som nettopp skrev inn svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å "gå i mot" HS som førstegangs foreldre, vi er ganske unge også, så det gjør det ikke bedre for oss.

 

Men jeg ville gått til fastlegen og forklart situasjonen. Si at han har problemer med å snu hodet i hverdagen. Da må han sende deg videre.

 

Det er veldig bra at du jobber med han selv i hverdagen!

 

Stå på krava:) og lykke til

 

 

Jeg som skrev det litt lange innlegge lengre oppi her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen:)

 

Regner med det er for sent å gjøre noe særlig nå, for han har rundet 13 måneder... Han har grei mobilitet på hodet, men magemusklene sliter han fremdeles med. Vi fikk oppfølging av fysio i begynnelsen, men da han klarte å stå på alle fire, så mente de han var god nok. Musklene kan vi jo alltids trene, men synes det er synd at hodet hans har blitt som det har blitt. Det ser ut som en trekant om en ser han ovenifra. Ingen caps feks som passer han pga fasongen. Så hvis dere ser tendens til flatt hode, så er det viktig at dere snur han/hun ofte, for selv om vi oppdaget det veldig tidlig, så klarte vi ikke å gjøre noe med det:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...