Gå til innhold

Ok å røyke.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Synes det er synd at folk innen helsevesenet ikke kan komme med skikkelige opplysninger. Jeg ser at dette svaret er fra januar og at det i juli kom ut en ny rapport fra folkehelseinstituttet som viser at det ikke er sammenheng mellom adhd, lærevansker om man ikke røyker mer enn 10 sigaretter daglig.

 

For gravide som røyker og må lese om den ene påstanden etter den andre for så å lese at det stemte ikke, eller at det er uenighet blant helse/fagpersonell, gjør jo at man velger å gjøre seg opp sin egen mening om hvor farlig dette egenlig er.

 

Har selv sluttet å røyke under graviditeten nå, men skal innrømme at pasienthåndbokens påstand om at røyking før 4 måned gir svært sjelden alvorlig skade, har holdt meg på ca 1 sigarett om dagen fram til noen uker siden. Da jordmor under UL spurte om jeg røykte og jeg svarte at jeg fortsatt kanskje tok en røyk om dagen, men at jeg ikke var fornøyd, sa hun at jeg var kjempeflink. Det stusset jeg faktisk litt over, at hun ikke heller motiverte meg til å kutte den siste røyken helt.

 

Det jeg villle fram til var at helsepersonell kanskje ikek burde synse så mye, men holde seg til klare fakta gjennom forskning og statistikker, og informere godt om dette. Synes du er veldig bastant når du sier " dette fører igjen til alvorlige helseskader (ADHD, lungesykdommer, redusert fødselsvekt, betyedlig lærevansker) i likhet med alkohol " og så stemmer det liksom ikke helt og hele innlegget ditt faller da egenlig sammen, selv om du sikkert har mye kunnskap og erfaring innen lungesykdommer, synd og si.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hmmm.. jeg har hørt at røyk selv i små mengder kan være skadelig.. tror kanskje det beste er å stumpe røyken, best å være på den sikre siden da.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigermor røyket under det første svangerskapet sitt, og fødte en velskapt sønn som ikke på noen måte har tatt skade av det, verken sykdommer, lærevansker etc. Når hun ble gravid for andre gang sluttet hun å røyke med en gang, og fødte en sønn med en rekke problemer som astma, bronkitt, åpen ganespalte og diverse annet. Det jeg vil fram til her er at det ikke nødvendigvis MÅ være røyken sin feil om barnet har sykdommer, vansker e.l. Men det er utrolig lett å skylde på den.Jeg forsvarer ikke det å røyke under svangerskap, og det beste er selvfølgelig å slutte å røyke!!

Jeg røyket under svangerskapet. trappet selvfølgelig ned og tok ca 4-5 sigaretter om dagen. Snakket masse med jordmor om dette og hun synes at jeg var flink som hadde trappet ned så mye selv om det aller beste hadde vært at jeg hadde slutta. Hun fortalte meg også at hvis man ikke er motivert for å klare å slutte å røyke og man stresser veldig med å slutte kan det faktisk føre til spontanabort! Jeg har født en datter som er velskapt og uten noen form for sykdommer e.l.

En annen ting er at det er veldig lett for andre å si at det burde være motivasjon nok å slutte for barnet sin del osv. men det er ikke så lett, for når man er gravid for første gang så går det som regel ikke opp for folk hva som faktisk er inni magen. Det kan jo høres og tolkes veldig feil, men tror at alle skjønner hva jeg mener hvis de vil.

Alt i alt så vil jeg bare si at jeg synes det er veldig mange som synes veldig mye om akkurat det å røyke under svangerskap og dømmer altfor fort uten å vite hva de egentlig prater om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig Ameli!! folk tør å kritisere men ikke å legge ut nicket sitt.!!

Jeg sier lykke til til alle som skal trappe ned eller slutte helt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje noen har svart allerede ble litt mye å lese her, men stress er like farlig hvis ikke farliger enn 3 røyk om dagen. Stress kan føre til ufrivillig abort. Hadde ei vennine som sluttet å røyke og ble desverre stresset. Legen ga ho fikk beskjed om å begynne å røyke igjen hvis ho ville beholde barnet. Ho hadde flere symtomer jeg ikke nevner her, så dere som vil får tru meg. Men enden på visa var at ho røyka maks 5 om dagen og ho beholdt barnet i magen til termin.

 

Jeg mener selv vi skal slutte hvis vi klarer ved graviditet. Sluttet selv ved å lese "enelig røykfri for kvinner". Den lærte meg å takle situasjoner som blir stressende uten røyk. Den lærte meg at situasjonene er hygglige (eller stressende for den saks skyld) uavhengig av røyk eller ikke. Det er situasjonen som gjør det ikke røyken. Røyken er bare med på å forsterke særlig de negative sidene ved en situasjon. Med andre ord, lærte meg å tenke anderledels. Har ikke røyket siden. Værst i 2-3dg mens jeg ventet på at nikonen skulle gå ut. Etter det har det gått helt topp selv om jeg er i situasjoner som jeg tidligere bare måtte røyke i.

 

Vil med dette ønske dere røyker lykke til. Vi alle vet dere gjør deres beste og det kan ingen dømme dere for. Lykke til jenter, dere finner deres metode til slutt. Men Allan Carr boken er verdt å prøve. Jeg leste på anbefaling av flere andre som har sluttet og forblitt røykfri etter boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke dømme noen, men er det ikke litt egoistisk å forsette å røyke når en liten spire vokser i magen.

 

Jeg var røyker når jeg ble gravid, tok siste røyken da testen viste positivt. Har ikke tatt en røyk siden, og vet at jeg ikke kommer til å gjøre det heller. Det har jeg rett og slett ikke samvittighet til.

 

Lykke til med røykeslutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere fortjener ikke å bli gravid... Får så vondt av å lese om disse dårlige unskyldningene til å fortsette å røyke. Dere fortjener virkelig ikke å bære frem et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at en jordmor har sagt at alvorlig stress kan skade mer enn 2-3 røyk om dagen. Det samme sa min lege når jeg gikk gravid med min 5år gamle datter. Da røkte jeg ca 2-5 i uka.

 

Nå er jeg snart 5 uker på vei ( testet positiv for 3 dager siden) og har min første dag som røykfri fra imorgen, og håper dette ordner seg:-)

 

Røykfri er jo seff det beste, men vanskelig? DEFINITIVT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mamma gikk med meg røyka hun under hele svangerskapet og jeg ble et resultat av en frisk og velskapt jente uten problemer på noe slags vis. :) Det samme med storesøsteren min :)

 

Storesøsteren min har aldri tatt en røyk i sitt liv og da hun fikk sitt første barn ble det påvist at han hadde astma. Så det betyr ikke at det er røyken som gjør deg syk, men kan være med på å virke inn på utviklingen under svangerskapet ..

 

Det er ikke slik at jeg er en bedreviter, men dette er bare min erfaring fra min familie.. Så alt er individuelt. Det vil nå jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er det bare for alle gravide å røyke så mye de vil med god samvittighet! :)

 

Jeg NEKTER å tro at dere virkelig tror at foster ikke tar skade av å få ødelagte blodceller, jeg nekter å tro det! Innerst inne må dere vite at det alltid skader på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at alle vet at det KAN skade på en eller annen måte! Stress KAN også skade på en eller annen måte. Og det er ingen her som har sagt at man bare skal røyke så mye man vil, og tror heller ikke at det er noen som gjør det med god samvittighet! Klart at røyk kan være skadelig for fosteret, men det er ikke alltid at man klarer å slutte SELV om man vet at det er et lite uskyldig foster inni der. Man klarer kanskje ikke å virkelig skjønne at det er et lite menneskebarn før det faktisk kommer til verden? Høres jo helt rart ut, men poenget mitt var ihvertfall at det er unødvendig å komme med sånne teite innlegg. veldig usaklig da det faktisk ikke er noen som har ment eller trodd at det ikke skader fosteret, eller at gravide røyker med god samvittighet!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da svært så kranglete alle skulle være..

Jeg selv har vært storrøyker frem til at jeg fant ut at jeg var gravid og klarte å slutte et par dager etter jeg fant det ut.

 

Jeg sier ikke at det IKKE skader fosteret, men alt er jo individuelt fra person til person. Jeg sier heller ikke at man skal røyke så mye man vil, men selvfølgelig tenke på den lille i magen. Jeg tok bare et eksempel for å vise at det er ikke alltid røyken som gjør at det er noe galt med barnet, men andre ting som også kan spille inn.

 

Jeg dømmer ingen enten de røyker i svangerskapet eller ikke.

Det er deres eget valg, selv om de burde la være.

 

Men, ser at det ikke er vits i for meg å komme med innlegg her for de er visst bare teite.. Er bare teit at folk absolutt må trykke på anonymknappen synes nå jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ikke røyker og som selvfølgelig vet at det ikke er bra og røyke under svangerskapet, det er jo bare OG GLEMME OG SI DETTE TIL DE SOM RØYKER. DE SOM RØYKER FORSVARER JO DETTE BARE UNASETT. Det vil jo aldri innse det fordi de røyker selv. Vi er snart i år 2010, så klart vi har kommet så langt innenfor helse at vi VET at røyking er skadelig.

 

Dere som røyker kan jo bare innrømme at dere ville jo sluttet om dere kunne. For dere kan jo ikke helt ærlig si at dere tror det er helt ok og røyke i svangerskapet. Det dere støtter dere oppmmot er jo bare unnskyldninger! Og det vet dere innerst inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12:14: Ja, jeg vet at de har skylapper... Men jeg tror at de vil innse hvor hjernevakset de er, men ikke før etter at de har sluttet, og da er skaden desverre skjedd for barnet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til alle dere som er ekstremt imot røyking under svangerskap her:

Hva i all verden er det som får dere til å tro at det er dere som ver best???? Tror dere virkelig at en gravid dame hører på dere framfor fagpersonell? Synes enkelte her er litt vel trangsyntenog firkanta tankegang. Enkelte her har jo låst seg heelt på det her me sykdommer osv, det kan være mange mange grunner til at barn får sykdommer, men røyken øker sjansen, ja!

 

Visste dere at det er farligere at mor ikke har det bra, stresser osv? Det kan også føre til diverse sykdommer, men enda verre: spontanabort!!

Det er jo en grunn til at jordmødre sier det dem sier til gravide. Det er så urettferdig og dårlig gjort å sitte å si så masse stygt til gravide som røyker.. Skjønner jo det at dere som aldri har røyket aldri blir å skjønne noe som helst av hvordan det er å være røyker og ikke klare slutte selv om man så gjerne vil, og man vet hva det kan føre med seg. Dessverre! Vi er bare mennesker alle sammen. Alle feiler og gjør ting en ikke burde, og alle gjør det på hver sin måte. Så ikke sitt der på deres høye hest å tro at dere er feilfrie!

 

Ha en flott dag videre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at jeg vet bedre enn fagfolk, jeg har ennå til gode å møte en lege, sykepleier eller jordmor som ikke tar sterk avstand fra gravide som røyker... Og jeg er enig med dem, det er en så forferdelig ting å gjøre mot barnet sitt... Hvordan ville dere som røyker reagert om noen kom og tok et trekk av en røyk og blåste det rett i ansiktet på deres nyfødte barn? Dere ville blitt provosert, men likevel, det dere gjør er mye, mye verre enn å bare blåse røyk på barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du er helt klart feilinformert. Jeg røyket også under svangerskapet, bare 2 røyk om dagen,men jeg visste at det ikke var bra! Men nå har jeg heldigvis klart å slutte. Men det du sier er helt feil! Du vil nok bare trøste deg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere egoistiske hjernedøde mennesker som røyker under svangerskapet....

 

Har dere SETT med egen øyne fosterets reaksjon på røyken???

På enkelte klinikker i Norge, kan man røyke under ultralyd, nettopp for å vise sånne smålige rasshøl som dere hva som skjer... Jo, fosteret trekker seg sammen for å skåne seg mot hvert trekk dere tar! Fy faen, så egoistiske dere er... Hva skal dere egentlig ha barn for når dere ikke gidder å ta hensyn til det i det hele tatt?????

 

ÆSJ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skjønner ikke vitsen med å skulle snakke med "fagfolk" ang røyking, dere vet at det skader barnet!

Dere vet hva det fører til for voksne, mennesker, så hva tror dere skjer med uutviklet foster???

 

Hvis jordmor sa at det var ok å ta seg til øl, hadde dere gjort det da? Nei, DA hadde det vel blitt prat om barnemishandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får helt vondt inni meg av å se hvor mye stygt som blir skrevet her som f.eks "De som røyker fortjener ikke å få unge" det er det verste jeg har hørt!

Når jeg fikk vite at jeg var gravid trappet jeg betraktelig ned røykingen til 2-3 sigaretter for dag, enda jeg hadde ikke pratet med bf om vi skulle beholde barnet eller ikke, det tok ikke lange stunden før jeg visste at jeg ville beholdet barnet, jeg har fortsatt ikke sluttet helt og røyke, ligger på 2-3 sigaretter enda, av og til mindre. Men det er så sant så sant det som står øverst her, at det er ikke like lett for alle å slutte.... Jeg kjenner meg godt igjen i det du sier, jeg skal bli alene med barnet mitt, å jeg kommer til å gjøre alt jeg kan for at min unge skal få det så bra som jeg kan. Men jeg må ta alt i mitt tempo, å det er ikke noe jeg vil mer enn å slutte å røyke så er det ikke så lett for alle... Så all ros til de som prøver å som har kuttet ned! Vi fortjener å bli foreldre like mye som alle andre!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke lett å slutte å drikke heller, så det gjelder å trappe ned til et par fyller i uka for dem som er alkoholikere hvis de blir gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var ikke den beste sammenligningen da, det er mange flere barn som dør og blir skadet av røyking enn alkohol i Norge. Det var mest ment for å illustrere et poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes personlig at barnevernet burde vært koblet inn når gravide røyker. Hvis en mor hadde sittet og gitt babyen sin på 1 måned røyk ville alle reagert. Og dere som røyker. tror dere at dere er de eneste som hanskes med stress i hverdagen? Hvis dere har så mye stress synes jeg dere burde oppsøke psykolog og ikke tenke på svangerskap. Latterlig å si at det er bedre å røyke noen sig til dagen enn at du skal bli stressa. Jeg tror dere som sier at jordmor har sar sagt det, lyver. Krybbedødstatistikken gikk ned med 70 prosent atter at det ble satt i forbindelse med røyking og gjort foretak mot dette. Dere får innrømme at dere er " svake mennsker" og ikke blande inn uttalelser fra helsepersonell. Alle med iq mer enn en blyantspisser vet at røyking er skadelig uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...