Gå til innhold

Ok å røyke.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jordmor har sagt til meg at det er ok å røyke, men ikke for mye. Så lenge jeg har det bra, skal jeg ikke bli tvunget til å slutte. Hvis mor ikke har det bra, har ikke barnet det heller.

Jeg røyker ca 4-5 om dagen nå (i smug) og hvis jeg slutter helt, er det supert sa hun, men da skal jeg gjøre det pga meg selv og ikke fordi alle andre sier det. Jeg forsto det slik, at det er oksygentransporten det går utover pga blodårene trekker seg sammen. Det er mye verre å drikke alkohol, for da ligger barnet og svømmer i gift i opptil 24 timer..

Jeg fortsetter å smårøyke så lenge jeg er komfortabel og trives med det. For meg er det en liten trøst i røykinga også, fordi jeg er alene og det er mye som skjer rundt meg osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber innen helsevesenet og lungesykdommer. Det er synd å si, men du er blitt feilinformert. Når du tar deg en røyk så vil røyken være i lungene dine minst 24 timer etter den ene røyken (grunnet det positive trykket i lungen som gjør at du ikke puster ut all røyken du har innhalert). Dette gjør at kroppen din pumper nikotin rundt i kroppen din som binder seg til der oksygenmolekyler skulle. Dette fører til at den lille babyen din ikke får oksygen men nikotin og dette fører igjen til alvorlige helseskader (ADHD, lungesykdommer, redusert fødselsvekt, betyedlig lærevansker) i likhet med alkohol og synd å si, listen blir bare lengre. Det er også feil at dette er mindre skadelig enn alkohol... dessverre ser vi at flere bruker denne unnskyldnigen med at det er bedre å røyke enn at mor har det stresset. Røyk i seg selv gir såpass mye skadevirkning og kan føre til alvorlige helseproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig trist at jordmødre sier sånt når det ikke er sant. Røyk hindrer oksygentilførselen til babyen og hvem vil vel hindre spedbarn i å puste?

 

Det finnes ingen unnskyldninger i verden som holder vann i forhold til å røyke når man er gravid.

 

Stress hindrer iallefall ikke nurket i å puste, og har man personlige problemer må det da være en stor seier å ikke la det knekke deg slik at du fortsetter å røyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmor sa akkurat det samme til meg. helt greit at det er feil som du sier okidoki. men for en generasjon og to siden røykte "alle" under hele svangerskapet.Oxo blir det helt feil og si at røyking fører til alvorlige helseproblemer som ADHD osv... røyking KAN føre til.!!!

det er nett som at røyking dreper. men det er da masse annet som dreper oxo ikke bare røyk.!

jeg røyker selv i svangeskapet, gjorde ikke det i første svangerskap.

det er ikke bare bare og slutte heller. synest du er flink som har trappet ned og skjønner at det er vanskelig for deg å slutte helt. jeg synes du er tøff som er alene og skal ha barn osv..

GO GIRL! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Forstår forholdet ditt til røyk. Trappet ned etter jeg fant ut at jeg var gravid, men fortsatte å røyke 1-2 sig 2-3 ganger i uka helt til 18 uke. Grunnen til at jeg sluttet helt var at jeg fikk meg en støkk på ultralyden. De mente at magesekken så litt stor ut. Heldigvis var alt greit uka etter og fosteret viser alle tegn på å være i god form, men den panikken og skyldfølelsen som kom over meg da jeg fikk vite noe kunne være galt fikk meg til å stumpe røyken. Selv om man aldri kan vite sikkert om røykinga er direkte skyld i sånne ting, ville jeg aldri kunne tilgi meg selv hvis barnet fikk plager eller sykdommer, for jeg vet at jeg klarer å slutte.

Prøver ikke å skremme deg, ville bare fortelle hvordan jeg klarte å slutte. Er man røyker så ligger trangen der hele tiden, uansett. Det høres idiotisk ut, men jeg tror nok jeg kommer til å begynne igjen, i allefall delvis, etter jeg er ferdig med å amme.

Men som sagt vil jeg ikke utsette Mini for mer røyk, spesiellt ikke siden pappan var veldig allergisk og hadde astma når han var liten.

Håper du finner inspirasjon til å slutte helt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også beskjed fra legen at det var bedre å ta seg et glass rødvin enn å røyke. Har selv røyket, men sluttet for et år siden og vet at det bare er å komme over de første fire dagene så går det greit. Såpass går det vel an å offre for sitt ufødte barn?

 

Men uansett, du må jo spørre deg selv om du virkelig syns det er OK å røyke under svangerskapet eller om du kanskje ikke aller helst vil slutte, men finner på en masse unnskyldninger fordi du ikke får det til?

 

Etter å ha røkt selv i 15 år, ser jeg nå som røykfri hvor utrolig hjernevasket jeg var av nikotinen, har lyst til å saksøke tobakksindustrien for all skaden da har gjort! Men er ikke det å være gravid et spark i ræva for å slutte å røyke, så er det vel ingenting som er det? Da kan du jo like så godt røyke livet ut, nå eller aldri sier nå jeg!

 

Lykke til og håper du tar til fornuften og innser at det bare er avhengigheten din som snakker og ikke den egentlige deg! :-)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må faktisk si at jeg er helt enig med deg! Min lege sa til meg 1 sv.kontroll at hun faktisk ikke støtter det de fleste mener om røyking i svangerskapet,flott at du har klart å trappe ned til 3 om dagen,sa hun til meg!Ingen sure miner om røykeslutt. Klart jeg har lyst til å slutte helt,men etter å ha prøvd i 4 mnd nå,har jeg kommet frem til at jeg og min kropp har det bedre med de få røykene om dagen enn alt det stresset nemlig røykeslutt medfører. Alle de gangene jeg har prøvd har gjort meg voldsomt sinna,deprimert,og voldsomt hjertebank. Da tror jeg faktisk at den lille bebien min har det bedre i mors mage om jeg er fornøyd med at jeg har klart å trappe ned fra 20 om dagen til 3, istedenfor å være super stresset og deprimert.

Generelt må jeg også si at det å være gravid ikke er som forventet,da alle forventer at jeg spiser super sunt,ikke drikker noe brus,ikke spiser godterier eller fastfood,trener og ikke røyker. HVORDAN klarer dere det??? Hva med å leve et normalt liv med et normalt kosthold??'

Til dere som sliter med å slutte å røyke: Trapp ned så godt dere kan og klarer dere ikke slutte helt så tenk,jeg har jammen vært flink som har klart å trappe ned og jeg er stolt av meg selv! Og drit langt i hva alle andre mener,de har uansett IKKE noe med om hva du velger å gjøre mens du er gravid.

Lykke til alle sammen og gled dere over hva som vokser i magen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det dummeste jeg har hørt, at kroppen din og du har det bedre når dere røyker! Er jo bare fordi du av en eller annen grunn har fått det for deg at å slutte å røyke er en umulighet.

 

Du må jo skjønne hvs som skjer med kroppen din når du blir sinna, deprimert og hjertebank, det er jo kroppen din som reagerer på å ikke få giften sin som den pleier. Diss tingene går jo bort, etter bare et par dager, seriøst!

 

Du har sikkert holdt opp å røyke før for en periode og så tatt deg en sigg og da kjenner du at det går helt rundt i hodet.Det er kjempedigg, men det er jo fordi det er GIFT. Det er egentlig det som skjer med kroppen din hver gang du tar en sigg, bare at du merker det ikke for du gjør det så ofte. Tenk deg hvordan babyen inni deg må ha det?

 

At dere har samvittighet til å røyke under graviditet er meg et under!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fy flate... her inne er det mange dømmende mennesker.... kjenner jeg blir skikkelig provosert av å lese en del av dette, det er jo bare supergravide her - riktig kosthold og som gjør alt rett!! dere er sikkert lykkelige!! Alle vet at det ikke er bra å røyke - noe du tenner på og trekker ned i lungene kan aldri bli sunt... men herregud, slutt å gni det inn - de har sikkert nok av dårlig samvittighet alikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røykte under mitt forrige svangerskap. Sønnen vår er meget sterkt plaget av astma og stadige luftveisinfeksjoner osv... jeg er redd dette kan ha med røykingen å gjøre og angrer så ufattelig på det jeg gjorde. har du noen som helst sjanse til å klare å slutte å røyke så .... ikke utsett barnet for noe sånt som følger han resten av livet. da angrer man da... jeg er nå gravid igjen og har ikke tatt en eneste røyk. det er vanskelig og jeg tenker stadig på røyk, men kan det gjøre ungen min frisk så er det verdt det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Mange unnskylder seg med å røyke fordi for 1-2 generasjoner siden røyket ALLE! ja.. de gjorde kanskje det.. Men har vi noen statistikk på dødfødsel, astma, ADHD osv osv da og nå? Det er mange som sliter med disse problemene, og det kan være mange årsaker til det.. Men mange hadde kanskje ikke fått det, hvis de ikke hadde røyket! Jeg er overbevist i forhold til statistikk at det blir født fler og friske barn nå enn før.. Det som er, er at vi kun hører om de det har gått bra med før i tiden...

 

For det andre: Når man legger inn et slikt innlegg her på røykedebatten, må man faktisk tåle og få kritikk også...

 

Røyk under svangerskapet er ikke bra! Trøst dere gjerne med at jordmor sier det er greit også videre.. At det er en lettelse for dere at noen sier det er "greit".. Men man må faktisk ta ansvar selv, og gjør det som er best for barnet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sant du blir provosert? Her er det ikke snakk om å være supergravid. Hva med samvittigheten til de som røyker hvis noe går virkelig galt med barnet? Hva hvis morkaken løsner, og barnet dør? Hva hvis barnet dør inni magen pga morkakeinfarkter pga røyking? Er selv jordmor, og har tatt imot dødfødte, vekstretarderte barn pga røyking, og tror du mor føler seg ok da? Blir utrolig provosert av mine kollegaer som direkte feilinformerer kvinner, og sier det er ok å røyke litt. "Bedre det enn at du stresser..." tull!! Nei, det er IKKE ok å røyke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si til HI at jeg synes du er flink som har klart å holde deg nedi 4-5 om dagen, det er det MANGE som IKKE klarer :o)

 

Ellers vil jeg bare minne på HVEM og HVA dette formuet er til for som det står introdusert øverst på forumet;

"Som gravid forventes det fra alle kanter at du skal klare å stumpe sigaretten. Men de fleste som har vært i klørne på Kong Nikotin vet at dette er lettere sagt enn gjort. Her kan dere gleder og frustrasjoner, og fortelle hverandre hvordan dere har klart dere - på godt og vondt."

 

Så her kan vi hjelpe hverandre mot en mer røykefri tilværelse både for oss selv og barnet i magen. Jeg er andregangs, og har sluttet i begge mine sv.skap, nå håper jeg og holde meg denne gangen etter amming og gjerne livet ut..

 

Men kan dere som ikke har som intensjon å hjelpe oss til dette og er her kun for å kritisere, legge skyld på osv. KOMME DERE UT, TAKK!

Det er liten hjelp i det dere skrivet, det kunne VÆRT det, dersom dere hadde valgt å skrive ett støttende og informativt innlegg istedet for å kritisere ;) Alle som kan en ting eller to om menneskehjernen, vet gjerne det at kritikk fører ofte til forsvarsmekanisme, og ikkje at man stumper røyken.. Det krevet styrke, motivasjon og STØTTE!

Vil tro at HI er like interessert i å gjøre det beste for barnet sitt som alle de som ikke røyker, det er nok neppe der problemet ligger :)

Lykke til videre i sv.skapet ditt!

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir provosert, irritert, sinna, flau og jæ..a forbanna på de som er så egoister å røyker i svangerskapet!

Det er helt utrolig hvor uvitende folk er, og hvor lite glad de er i barnet sitt!

ja, det sier jeg, for det må jo stemme,

Hadde du satt spebarnet ditt i et lite rom og fylt det med røyk?? Flere ganger daglig??

Tydeligvis ja.

 

Hvis man virkelig vil ha barnet sitt, er glad i det og ønsker det, røyker man ikke i svangerskapet. Jeg blir kvalm!

Er bare å lure seg selv å si at det er bedre å røyke enn å ikke gjøre det.

Jeg ville hvertfall ikke hatt den jordmora du har.. virker jo hlt uoppdatert.

 

Ei venninne var på en demonstrasjon en gang hvor ei gravid dame røykte unger UL`en. De skulle se hva som egenltig skjedde med barnet.

1 time etter sigaretten var ferdig røyket, lå ungen å rista!

 

Nei, takk til dårlige unnskyldninger om at dere ikke "klarer" å slutte å røyke.. dummeste jeg har hørt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint at du har trappet ned så mye som du har.

Du bør være stolt av deg selv.

 

Og når det kommer til dere andre som tydligvis liker å kritisere andre så les videre...

 

Ved min første graviditet sluttet jeg å røyke den dagen vi begynte å planlegge å bli gravide.

Sønnen min ble født med barne astma og var mye syk, han er nå til utredning for adhd.

Han har aldri vært inne i ett rom som det har vært røykt.

 

Jeg begynte å røyke igjen når han var liten, jeg hadde ikke melk så røykte ikke under ammingen.

 

Når han var rundet året ville vi gjerne prøve å få en til så jeg sluttet å røyke igjen for å gjøre det "riktig".

 

Jeg mistet aboterte da to ganger på under et år.

Etter siste gangen jeg mistet begynte jeg å bli deprimert og begynte å røyke igjen.

Da hadde vi funnet ut at jeg ikke klarte å gå gjennom dette igjen.

Jeg var hos lege for å få p-piller, han mente jeg burde gå tre mnd uten å ta de så systemet fikk stabilisert seg.

 

Ved et "uhell" ble jeg gravid igjen, men merket det ikke før jeg var 7+5 pga ustabil mens.

 

Jeg ringte rett til gynekologen min som har hatt dette yrket i over 40 år og jobber deltid ved privat praksis og sykehuset.

 

Da fikk jeg en sjokkerende beskjed: Ikke slutt å røyk,men trapp såpass ned som du klarer uten at du stresser deg opp.

 

Jeg lå på ti røyk om dagen, men gikk rett ned til 5 om dagen.

Trappet gradvis ned til 1 om dagen.

 

Hver kveld lå jeg og hadde kjempedårlig samvittighet for røykinga.

Tenkte at nå blir det nok en runde med astma og medisiner.

 

Men alt av helsepersonell på veien skrøt av meg om hvor flink jeg var som ikke stresset opp kroppen min, at jeg heller tok ett par trekk av røyken.

 

Og minstemann ble født fin å frisk.

 

Så takk gudene for at jeg ikke traff på helsepersonell med holdninger som deres.

Da hadde jeg mest sannsynlig ikke hatt 2 fine barn nå.

 

Jeg oppfordrer ingen til å røyke under svangerskapet,men alle svangerskap er like og man bør følge legens råd.

Det er som oftest det beste både for mor og barnet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER DET MULIG Å VÆRE SÅ DUM? Selv om noen sier det er greit så er det liksom det? Du har ingen anelse om hva du gjør? Tenker mer på deg selv en babyen i magen som ikke kan si ifra, noe den sikkert prøver hver gang du tar et trekk av denne idiotiske tingen du kaller godt...

 

Trodde virkelig folk var mer opplyste nå til dags.

 

Ei jeg kjenner har nettopp født et barn med lav fødselsvekt pga røyking. Dette er ikke bra.

 

De som fortsetter å røyke etter at de finner ut at de er gravide fortjener ikke å få barn. Så selvopptatte mennesker skulle ikke få lov å sette barn til verden.

 

Hvis du synes dette innlegget er dumt så er det bare pga dårlig samvittighet for inners inne vet du at det du gjør er galt. Veldig galt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke forestille meg at dette skal være bra for barnet. Jeg har røyka siden jeg var 14, og er nå 27. Fikk vite i går at jeg er gravid. Har tatt to røyk i dag (pleier å røyke rundt 20 om dagen). Begge dagens røyker ga meg så elendig samvittighet at dette blir det slutt på. Er bare i uke 5, men uansett. Forestiller meg at det blir et helvete (unnskyld språket hehe) å slutte. Men men, sånn må det bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kjent sak at det som regel er ressurssvake jenter under 20 som ikke er modne nok til å innse rekkevidden av sine avgjørelser som ikke slutter å røyke.

 

I dag er vi såpass opplyste og informasjon er tilgjengelig på nett, i brosjyrer etc hvis man bare er interressert i å lese det.

Selv har jeg vært storrøyker, men har alltid sagt til meg selv at når jeg skal prøve å bli gravid, kommer jeg til å slutte fordi jeg har en oppgave å gjøre. Hva med å sette seg selv og sine egoistiske tanker i ett års tid tilside? Det er ingen som ikke klarer det - Det er bare holdningen som styrer viljen. Da er det veldig dumt av jordmødre å ikke pushe jentene litt ekstra i rett retning.

 

Fortsatt har jeg lyst på røyk. Flere ganger om dagen. Gleder meg til sommeren hvor jeg skal på Madonnakonsert og ta et glass vin med venninner og kanskje en røyk. Men når jeg kommer hjem kommer jeg til å dusje av med "dritten" for mitt barn skal ikke bli utsatt for røyk hverken i magen eller utenfor.

 

Jenter: Vær sterke - stolte og vis en rak rygg. Slutt å røyke, det er stygt, skadelig og veldig egoistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undrer meg over at alle som "vet best" og som kritiserer med harde ord, ikke ønsker å vise nicket sitt. Alle er anonyme.... Så hard skyds krever at man står frem for å bli tatt på alvor.

 

Til alle som ikke har klart å slutte å røyke ennå; Ikke la dere affisere av slike "oppgulp". Det er en kjennsgjerning ingen benekter at det helt klart er bedre være røykfri under svangerskapet, men en skal tross alt slutte først. Og 5 om dagen blir fort 4 etc etc :) Lykke til alle sammen!! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Herregud for en hysterisk dame.. håper ikke du er like hysterisk med andre ting rundt graviditet, fødsel og unger, for da ville jeg passet på blodtrykket mitt heller en å bekymre seg om andres røyking..

 

Ser man rundt i europa, og resten av verden så røykes det rundt unger. Vi vet det er farlig og bør unngå det, men vokt deg vel for å kalle andre meniger og kulturer dumme og lite glad i ungene sine for det.

Dette med graviditet, farer, mat man ikke kan spise, mat man kan spise, farlige t-skjorter, farlige husker for barn, farlige setebelter, for mye melk, for lite melk, Det er et hysteri.. se alle disse nettstedene, alle butikker med "sunne" ting for barn. Det er PENGER det handler om, folk vil tjene penger på noe som mennesker helst kvinner setter høyest. Det samme med bryllup etc.. lure folk til å kjøpe ditt og datt, for du vil vel det beste for barnet ditt...

Vi må ikke gå fem på. Vår generasjon er altså ikke den første i verden til å føde, nå må vi roe oss helt ned.

Til info så røyker jeg ikke, jeg kjøper ikke barneklær til 1000 kroner når jeg kan få det til 79,90 på H&M, og jeg sier ikke at jeg blir kvalm av andres problemer og utfordringer. MEN, jeg elsker ungen min.

Du bør skjerpe deg!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sammenligner dere dårlig kosthold osv med røyking? Det er mange som ikke vet så mye om kosthold, eller av andre grunner ikke spiser helt riktig. Det kan da ikke sammenlignes med å trekke skadelig røyk inn i blodsystemet som en deler med et uskyldig barn??

Hvorfor utsette dere for at dere må leve med at dere kanskje har påført barnet deres astma, eksem, allergi, konsentrasjonsvansker osv? Hvordan tror dere at dere får det med dere selv i ettertid hvis noe skulle skje? Hva om barnet dør før det blir født, hvorfor er dere villig til å sitte igjen med tanken om at det kanskje skyltes de "få" sigarettene som dere tok?

 

Kanskje de som er imot at gravide røyker ikke er det fordi de har lyst å plage folk, men er pga bekymring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg skjønner ikke dette med å trappe ned. Jeg har røkt i mange år og har prøvd nedtrapping så jeg vet hvor stressende det er. Det eneste du tenker på er din neste røyk fordi du har suget hele tiden.

 

Jeg må bare si at det er MYE lettere å slutte enn det er å trappe ned. MYE mindre stressende også..

Og ikke minst MYE bedre for den lille spiren som vokser i magen din:)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke dette med å trappe ned. Jeg har røkt i mange år og har prøvd nedtrapping så jeg vet hvor stressende det er. Det eneste du tenker på er din neste røyk fordi du har suget hele tiden.

 

Jeg må bare si at det er MYE lettere å slutte enn det er å trappe ned. MYE mindre stressende også..

Og ikke minst MYE bedre for den lille spiren som vokser i magen din:)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...