Gå til innhold

Babyen min smiler ikke...Og er litt "rar"...


mommy3

Anbefalte innlegg

Ok, jeg er nå trebarnsmor, så dette burde ikke bekymre meg. Men jeg synes det er litt rart at babyen, som er 5 uker gammel i dag, ikke har begynt å smile enda. Det er akkurat som om hun er litt fjern og fortsatt veldig i sin egen verden... Hun er så lite interessert i å se på mennesker - bare lys. Har ikke sett henne smile annet enn i søvnen.

 

Føler at noe er galt... Får ikke satt fingeren på hva alt det (muligens) kan bety...

 

Er det noen som kjenner seg igjen? Skal på seksukerskontroll i neste uke, men tipper legen ikke kommer til å skjønne (eller bruke tid på å skjønne) meg helt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sniker meg innom en tur, jeg - selv om jeg ikke hører til her.

 

Min førstefødte smilte ikke skikkelig før han var seks uker gammel. Da hadde vi ventet på det smilet ei stund! Han har vist seg å være en høyst normal unge. Han har veldig gode sosiale evner, i tillegg til at han er veldig dyktig på skolen - leste før han var fire osv.

 

Skriver dette for å poengtere at et sent smil ikke trenger å bety at noe er galt i det hele tatt! :)

 

MEN: En mors bekymring skal alltid tas på alvor. Hvis du kjenner på at det er vanskelig å oppnå blikkontakt osv bør de ta deg veldig på alvor, synes jeg. Håper du får oppleve det ved din helsestasjon.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er også veldig glad i å se på lys. Hun har smilt 5-6 ganger nå i de siste dagene, men jeg får heller ikke så mye kontakt med henne. Men nå husker jeg ikke hvor mye kontakt jeg fikk med den første i denne alderen - det er jo over 7 år siden. Men det jeg husker veldig godt er at det første smilet med henne kom i 7 ukers alderen. Og som anonym sier, hun er veldig sosial nå.

 

Jeg aner ikke dette med babyer, men er du bekymret, så må du bare si fra til dem på en måte at de tar deg på alvor når du er på 6-ukerskontroll neste uke.

 

Min er forresten 6 uker i morgen. (Men jeg tror du husker det, ikke sant? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt vanlig!

 

Jeg fikk vite av en venn at optikeren hennes sa barn ikke kan feste blikket før de er minst 6 uker, ikke skikkelig, så mange babyer gidder bare ikke prøve før den tid.

 

Smil kommer også saktere for noen enn for andre.

 

Akkurat disse tingene har jeg også reagert på hos oss, men nå er hun over 6 uker (på fredag var hun det), og det blir sakte bedre. Blant annet fikk hun plutselig litt blikkontakt med oss, og det har blitt bedre og bedre for hver dag! Merkbart!

 

Plutselig skjer det bare. Men du trenger ikke bekymre deg altså. Spør legen om når man kan si at det er å være sent utviklet, så får du nok vite at det er lenge igjen til dette er uvanlig :)

 

Det er best å spørre legen så får man svar man kan stole på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min gutt er fem uker og har heller ikke smilt enda (utenom i søvne), leste en plass at gj,snittlig kommer første smil ca 44-45 uker etter befruktning. om det stemmer så er det ikke så lenge til det kommer her siden han kom to uker før termin. Min første jente kom to uker etter termin og ho smilte akkurat tre uker gammel, så med ho stemte den teorien:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Min lille gutt som vart født 1.okt, altså 3 og ei halv uke før terminen, fikk æ ik øyekontakt og et smil hos før akkurat den dagen han va 8uke... Va så rart. For akkurat den dagen vart han en helt anna gutt. Fra den dagen har æ berre blitt mere og mere kjent me han:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...