Gå til innhold

Flere med KISS-barn??


LadyBlackJack

Anbefalte innlegg

Er det noen her inne med KISS barn,som kan dele erfaringer med meg,og fortelle litt om hvordan det har gått med de små?

Min gutt på 7,5 uker har akkurat fått påvist KISS,og vi går nå til fysioterapaut 1gang pr uke og kiropraktor 1 gang pr uke. Lurer litt på hvor lang tid det tok før barna ble frisk, og hvordan det gikk underveis med behandling,hvor fort man så forbedringer ect.

Håper på mange svar! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mia har vært til kiropraktor når hu var lita pga kiss-kidd, men ble ikke helt bra. gikk to ganger til manuellterapeut å nå er hu helt fin, skal til oppfølging om tre uker.

manuellterapeuten vi går til er spesialutdannet innen kiss-kidd

 

 

hvor i landet bor du?

 

her er oversikt over de som har med barn å gjøre i norge, vil råde deg til å gå til en man i stedet for både fys og kir.

 

http://www.manuellterapi.no/default.aspx?nid=1046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bor i bergen. hva koster det å gå til en manuellterapaut?? nå betaler jeg ingenting hos fysio,men 450kr hos kiropraktoren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min gutt på snart 6 mnd har/hatt kiss. Vi fant det ut da han var 3 mnd gammel.

 

Vi har hatt 3 behandlinger hos manuellterapeut og han er nå bra i nakken igjen. Jeg vil anbefale en manuellterapeut som kan dette med kiss. Hvor i landet bor du? Manuellterapeut er helt gratis.

 

Min gutt ble først veldig urolig etter første behandling, før han ble roligere igjen. Rett før 2. behandling ble han veldig mye verre igjen. Det viste seg at nakken hadde sklidd tilbake igjen. Etter 2. behandling tok det nesten 2 uker før vi så noen bedring. Han var i denne tiden veldig urolig, sutret, kunne ikke ligge alene et halvt minutt en gang. Alt var galt og måtte ha oppmerksomhet hele tiden.

 

Anbefaler deg å ta en titt på dette forumet. Her er det masse erfaring, historier etc. Har vært et veldig nyttig sted for meg.

http://www.kiss-kiddforum.com/phpBB_norsk/phpBB/index.php

 

Bare spør hvis det er noe du lurer på. Jeg brenner veldig for å hjelpe andre med kiss barn i fht informasjon etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry.....ser jo nå at du bor i Bergen. Tror det er en del i fra Bergen på det forumnettstedet jeg gav deg link til. På denne siden er det også en spesialist i kiss-kidd som man kan stille spm til, og sikker anbefale en man.terapeut i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nyttige svar! :)

Har fått inntrykk av at dere har gått til et par behandlingstimer med barnet, og det har blitt kurert. Slik jeg har forstått det på behandelerne mine, er dette en lang prosess med masse trening og oppfølging...?

Skal ta dette med manuellterapaut opp med fysioterapauten på fredag når jeg skal der,fant en i mitt nærområdet som hadde ekstra utdannelse med kiss problematikken,og vil gjerne gå til henne..

 

Men hvordan foregår en time hos manuellterapaut?

Hos fysioterapauten (hvor jeg riktignok bare har vært en gang) opplevde jeg det mer som treningsveiledning for meg,dvs hva jeg skulle gjøre for ham i hverdagen,stillinger ect. Mye av timen var nok kartlegging av situasjonen iom at det var første gangen. men syntes det er underlig at jeg ikke fikk noe informasjon ang manuellterapi,spes siden disse ofte har spesialkompetanse på området. Fysioterapauten han går til har forresten spesialisert seg på spedbarn,så hun har nok en grei kompetanse hun også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når jeg sier at gutten min er blitt bra, så er det vel kanskje en sannhet med modifikasjoner. Vi må fortsatt passe litt ekstra på nakken hans slik at den ikke slår seg tilbake i feil posisjon. Og når det gjelder trening, har vi fått beskjed om legge armene/hendene på siden av kroppen, slik at hendene våre legger seg som en skål under hodet, og når babyen da forsøker å "reise seg opp"/"ta sit-ups" skal vi hjelpe å holde i posisjon litt oppe, slik at babyen styrker muskulaturen foran på brystet. (Litt vanskelig å forklare) Men det varierer nok hva man kan gjøre etter hvor låsningen til babyen satt og hva den sliter med. Har ellers ikke fått beskjed om å gjøre noe ekstra og at det vil kreve noe mer i tiden fremover. Men har jo hørt om Kiss-barn som får tilbakefall ved store vekstperioder eller når de begynner å krabbe/gå etc. Så det er nok viktig å være oppmerksom, og ta en kontroll dersom det skulle være noe som tyder på at nakken har sklidd tilbake.

 

Mitt barn hadde forøvrig en kombinasjon av kiss 1 og kiss 2. Hovedproblemet var en veldig overstrekt nakke. Sånn jeg forsto det på terapeuten, var dette en litt vanskelig variant av kiss.

 

Min gutt har i tillegg gått til kontroll til fysio på helsestasjon for å se at han motorisk er der han skal være. Noen kiss-barn kommer gjerne litt etter utviklingsmessig, på grunn av at låsningen har hindret barnet i gjøre ellers naturlige bevegelser. (Slik jeg har forstått det da...) Gutten min følger den motoriske utviklingen, og ble friskmeldt av fysio også da vi var der til kontroll 14 dager etter siste behandling hos man.terapeut.

 

Min gutt er fremdeles ganske urolig. Litt maur i rompa, men om dette kommer av kiss-problemet eller om det bare er hans natur er litt vanskelig og si. Vet i midlertid at dette er et velkjent "problem" hos mange kiss-barn. Søvnen har vært og er fremdeles også litt problematisk, selv om også dette har blitt bedre i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forøvrig at du har gått ganske hyppig til behandling. Manuellterapeuten er svært nøye på at det ikke skal behandles for tett. Minstetid mellom behandlingene er 4-6 uker. grunnen til dette er at det er en reaksjonstid hvor behandlingen må få virke, og det kan gjøre vondt verre og ha for tette behandlinger. Har kiropraktoren fjernet låsninger i nakken, eller har han tatt bort låsninger andre steder i kroppen også? Ryggen, bekken etc?

 

Jeg ville ha undersøkt dette med hyppigheten av behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å gå til behandling sist fredag,jeg,så har ikke vært på så mange bahndlinger ennå,men er satt opp på time 1gng pr uke hos kiropraktor i de to kommende ukene,og fysioterapauten mente jeg kom til å gå der 1 gang i uken ihvertfal nå i starten.

Kiropraktoren nevnte dette med at ting måtte få tid til å virke imellom behandlingene,men ville likevel ha meg inn 1 gang i uken de to kommende ukene..

I dag bare trykket han såvidt i nakken på småen.

 

Dette med at de kan henge etter i motorisk utvikling stemmer på Benjamin. Han scorte på nyfødtstadiet (0-6uker) på alle testene,det var på fredag da han var 7 uker og 2 dager. han henger også litt etter med å smile og pludre. Mye av dette henger sammen med at han jobber masse med magen sin,de mener at ha liksom bruker all energien sin på det,så han liksom ikke har overskudd til å utvikle seg normalt...

Dette med magetrøbbel henger visst sammen med kiss,var noe med en irritert nerve i nakken som er tilknyttet mage-tarm-systemet. Før i tiden var det visst vanlig at kiss barn fikk diagnosen kolikk! Men litt godt å få vite at ting henger sammen,å få vite grunnen til problemene hans. heldigvis sover gullet mitt godt,så har ikke problemer med det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, problemer med magen hadde også min gutt. Bæsjet hver 14 dag og da var det i en periode til og med ganske så hardt. Han fikk bare morsmelk.

 

Mulig at kiropraktor behandler på en annen måte enn man.terapeut og derfor ikke trenger så lang tid mellom behandlingene...Men, vær kritisk og spør hvorfor han mener det holder med bare en uke mellom behandling. Jeg har lest mange advarsler fra spesialister om at man ikke skal behandle for kiss tettere enn 4-6 uker mellom behandlingene.

 

Min gutt var også en sovebaby frem til ...tja...2, 5 mnd kanskje, og så endret det seg gradvis.Min hadde ikke kolikksymptomer i det hele tatt. Tvert i mot var han ganske rolig, men så virker det som dette med nakken plaget han mer og mer og da endret ting seg. Både i fht søvnmønsteret hans, og generell urolighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min hadde KISS når han var rundt 3 mnd og han fikk 2 behandlinger hos fysioterapauten på HS og så ble han fin igjen...

gutten min ble tatt med haste snitt, og jeg har hørt at de som har fått barn med KISS er som regel tatt med keisersnitt..

stemmer ikke bestandig for jenta mi ble tatt med KS og hun hadde ikke KISS.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benjamin bæsjer helt normalt,men er plaget med mye luft,promper hele tiden :P

Han har egentlig endret seg litt de siste ukene. dvs,han sover fortsatt som oftest natten gjennom,men før gren han bare når han var sulten,nå hender det ofte at han sutrer og griner uten at det finnes noen opplagt grunn for det. (magen,kanskje?)

Skal ta og spørre kiropraktor om hvorfor han vil ha meg inn så ofte,hva argumentet hans er,liksom!

 

Pandabjørn: Visste ikke at det fantes en sammenheng mellom kiss og ks,men min gutt ble født på vanlig vis. De regner med at mye av grunnen til at han har det er at han lå i en og samme stilling inni magen i de 2 siste mnd av svangerskapet. Fant sin favorittstilling! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her (i Oslo) er fysioterapi og manuellterapi gratis så lenge barnet er under 7 år. Såfremt det er offentlig og ikke privat...

 

Fysioterapeuten vår er ikke særlig begeistret hverken for kiropraktikk eller manuellterapi, men men.. Snuppa har i alle fall gjort store fremskritt etter behandlig, og vi går til både fysio og manuellterapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min hadde KISS (ble frisk for 1 måned siden) og han nektet å ligge i vugge/ammestilling. Var på 3-4 behandlinger med han og skal tilbake på siste behandling når han begynner å reise seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne siden står det også en del.

Barn som blir født med keisersnitt har en risiko for å få kiss. Min gutt ble født med sugekopp og var i tillegg stjernekikker. Dobbel risikofaktor.

I tillegg vet jeg at han lenge lå med hodet ned i samme stilling, så det er mulig at det begynte allerede der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min gutt hadde liggi i klem i magen. vi så det på ansiktet da han kom ut at han var llitt klemt på ene siden.

 

d på sykehuset sa han var litt stiv i nakken på den siden, så fikk vi problemer måtte vi si i fra.

 

jeg hadde problemer med amming fra dag minuttet etter at han kom ut. slet veldig med å få han til å spise og han var mye urolig.

 

helsesøster sa at det var nok kolikk. men han skrek jo aldri han bare kavet med armer og ben og var mye urolig, og ville ikke spise. jeg måtte begynne å pumpe meg.

 

jeg begynte å spørre her inne osv og fikk tips om kiss. ringte til en manuellterapeut på fjellhamar som er super flink.

 

vi kom dit da han var 6 uker. han sa at han ikke vi ta or hardt i med behandlingen før de er 3 mn. for de er så myke i kroppen da de er såpass frske da.

 

han så på han og sa han var stiv fra nakken og ned til hoften på ene siden. derfor hadde han også denne banan formen. men han var ikke av de værste og kunne ha hodet til begge sider av seg selv. men han llikte best den ene siden. han behandlett litt dn første timen. og jeg fikk ny time om 4 uker. dette ordi de vil ikke knote for mye med disse små. det kan bli for mye og heller gjøre det værre. jeg skulle ringe om to uker hvis det ikke var noe forbedring i det hele tatt.

 

jeg merket ikke noe forskjell så ringte etter to uker.

 

da fikk vi ny time med en gang. kok dit og da sa han at han ville prøve å ta nakken skikkelig. jeg dro inn med en skev unge og kom hjem med en rett en=) og han har vært rett i kroppen siden den 2 behandlingen. vi har vært igjen for kontroll og da var han helt fin=) så han ble frisk før han vr 3 mnd. for jeg var bestemt på at dette var ikke kolikk, men nakken. så ordnet opp i det selv.

 

så på en måte er jeg veldig glad for at han var skjev i ansiktet da han kom ut. hvis ikke vet jeg ikke om jeg hadde funnet det ut selv. og da hadde jeg vel trodd det var en form for kolikk da. men mulig jeg hadd merket deet på måten han lå på etterhvert.

 

uansett han ble en ny unge etter 2 behandlig hvor han tok det skikkelig. mjeg kan fortsatt ikke amme, og orket ikke pumpe mer. men det får bare være. han får da i seg mat for det. så lenge han ikke har det problemet lenger så.

 

jeg vil nå anbefale en manuellterapeut. de er veldig fllinke. etter som jeg har forstått så blir det ofte mere sånne øvelser osv fyio gjør. men mauellterapeuten løsner jo på stive/låste nakker osv som gjerne er det som er problemet.

 

lykke til=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinama&Baby-Benjamin :)

 

Jeg fikk bare høre det på HS at det kunne ha en sammenheng...

pga når man føder noramal så blir babyen dratt i hode sikkert på en mere spesiel måte enn ved ks...

og gutten min hadde en favorittstilling noe som også kan tyde på at han hadde kiss...

ser jo at gutten din hadde en og samme stilling inni magen den siste tiden..

håper han blir bra snart at dere slipper å ha så mange behandlinger :)

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også endel problemer med ammingen. benjamin var veldig sugevillig,men klarte ikke å få vakum,og lå og smattet ved brystet og virket fornøyd med de dråpene melk som rant inn i munnen på han ;p

Måtte pumpe meg og gi ham på flaske samtidlig som jeg alltid tilbød ham brystet for å se om han ble flinkere å suge. Gikk til ammepoliklinikken på kk på haukeland en gang i uken,der var de veldig flinke. ;)

Litt etter litt ble han flinkere,og nå ammer jeg c 70% av gangene han får mat,men må av og til pumpe å gi på flaske fortsatt..

 

På 6 ukers kontrollen ble skjevheten oppdaget,føler meg litt dum som ikke har lagt merke til det selv,for når jeg ble gjort obs på det så jeg hvor skeiv han var :S

Han har omtrent bare lagt med hodet til høyre side i 6 uker uten at jeg har tenk over det.. :(

men men,uansett bra det ble oppdaget såpass tidlig,håper det bidrar til at han blir fortere bra.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...