Gå til innhold

Noen som vet hvor dårlig syn du må ha før du må ha kjørebriller?


1 blå, 1 rosa & 1 Engel

Anbefalte innlegg

Altså, på hvilken styrke kreves det kjørebriller? Er f.eks, -0,5 nok til at det kreves kjørebriller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, -0.5 er jo nesten perfekt syn, så kreves nok litt mer. Jeg feks, har på det verste kjørt rundt med -7.5 og +1.5 uten kjørebriller. Spurte øyelegen min, men han sa det ikke var nødvendig med det.

Og moren til en venninne av meg er blind på det ene øyet og har nokså svak styrke på sitt gjenstående øye, men har likevel ikke påbud om å bruke briller ved bilkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har f,.eks mer en -1 på øynene skal man bruke briller/linser når man kjører..

 

Øyelegen din Olgamor er heeeeeelt på jordet om han mener det er lovlig og kjøre med synes ditt uten briller...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh, er han vel ikke. Jeg har da to sist jeg sjekket =)

 

Pssst; nå etter tre operasjoner er jeg nede i -3.5 og +1-5. Har fortsatt ikke påbud om kjørebriller;-) Har spurt både min "egen" øyelege og på sykehuset, men ingen der syntes det var noe vits i.

 

(men, jeg bruker faktisk briller til vanlig, det står bare ikke på førerkortet mitt at jeg MÅ det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel hadde du kommet opp til biltilsynet som utleverer førerkort og spurt så hadde du fått et heeeelt annet svar... Det skal stå i førerkortet at man må ha det om man er såpass nærsynt.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge siden er det?? For jeg fikk ikke utlevert noe førerkort for jeg hadde mer en -1 på begge øynene..

 

Jeg gir meg ikke på denne altså.. Om man har f,eks -4 på øynene så er jeg sikker på at man skal bruke briller og at det skal dokumenters at du blir fulgt opp av optiker ,.. Altså bruker briller/linser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel, du får si hva du vil. Jeg gidder nemlig ikke å insistere på at jeg skal ha kjørebriller når både biltilsynet, øyelegen jeg bruker fast (4-6 ggr i året) og sykehuset (2 ggr i året) tydeligvis mener det er greit at jeg ikke har et påbud=) Det er 8 år siden jeg leverte inn erklæringen om førerkort med synstest og uttalelse fra øyelegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har nok reglene forandret seg litt på 8 år... Jeg fikk ikke utlevert førerkortet for halvannet år siden.. Det er ikke får regler rundt utlevering og hvordan man tar førerkorter som har forandret seg på 8 år!!

 

Men at du ikke går tilbake og nevner det skjønner jeg veldig godt. Det hadde ikke jeg gjort heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp vært og tatt synstest og fikk beskjed om at jeg måtte bruke briller/linser når jeg kjører bil.

 

Jeg har -1.75 i briller og -1.5 i linser.

 

Det er ikke rart at det skjer ulykker hvis folk som ser såpass dårlig kjører uten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av legen min at det var på grensen at han ville skrive at jeg måtte bruke briller ved bilkjøring. Han sa at jeg i alle fall måtte gå til optiker. Der hadde jeg vel 1,0 og 1,25. Fikk linser, og de sa ingen ting om kjøring, men jeg spurte jo ikke heller. Men synes en grense på 1,0 som noen nevner her høres riktig ut ut i fra det legen sa til meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvorfor i all verden skal jeg det? Jeg bruker jo briller/linser selv om jeg ikke har påbud. Eller tror du faktisk at jeg kjører rundt uten, siden jeg faktisk ikke har påbud om kjørebriller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig mange som svarer på spørsmål her som de egentlig ikke vet noe om, uten at de er noe mindre bastant av den grunn.. Det er ikke styrken som avgjør om man trenger briller til bilkjøring men hvor godt man faktisk ser uten brille. Når man sjekker dette sjekker man hvor godt man ser med begge øynene (hvertfall når det er vanlig personbil det er snakk om, andre krav til buss, lastebil osv). Man ser bedre når man har + (langsynt) enn når man har - (nærsynt). Derfor vil Olgamor se ganske godt selv om hun har høy -styrke på det ene øyet, altså kan hun utmerket godt gå innenfor kravene for bilkjøring!

Det er også mange som har -1,00 som går innenfor kravene, for 2 personer med samme styrke, kan likevel se litt forskjellig uten brille, syn er veldig "subjektivt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tydeligvis litt forskjell på når det anbefales av øyeleger rundt omkring, hehe.

 

Jeg har styrke på -2.5 og -3 og øyelegen min mener absolutt at jeg må kjøre med briller, og at det skulle stått i førerkortet.

 

Nå ser jeg jo selv at jeg ikke kan kjøre uten briller, så jeg har dem alltid på meg ved kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...