Skrevet 10 oktober 2008 - 10:10
Hei dere! HI her.
Dette her er en skade jeg tror mange ikke vil vedkjenne seg å ha, mye pga den psykiske belastningen den medfører, og fordi det ikke gjør vondt.
Skaden kan være vanskelig å fremvise ved gu, pga inkompetente leger og fordi den som feks i mitt tilfelle kun synes ved avføring. Da jeg i min desperasjon fikk time hos en ferievikarlege i sommer, påsto hun at siden hun ikke kunne se noe på gu måtte det være inbilning eller en hemorroide. Jeg måtte true med å drite på gulvet hennes for å få henvisning til gynekolog... Hos gynekologen måtte jeg presse, slik at kulen kom fram. Han hadde ingen problemer med å se den.
Operasjon utelukket han helt pga dårlige prognoser hos kvinner før menopausen. De opererer helst ikke før fylte 55 år, av hormonmessige årsaker.
Jeg har lest om yngre kvinner som er blitt operert for dette, og det har en tendens til å komme tilbake etter kort tid, fordi det er vanskelig å ta skikkelig hensyn med små barn, stress ol. Magen må holdes helt løs, man kan ikke presse ved avføring. Dette er viktig å prøve å få til uansett som forebyggende behandling, for at skaden ikke skal forverres. Min store skrekk er at tarmen skal bli hengende ut gjennom skjeden kronisk. Nå kan jeg se den i skjedeåpningen men kun ved avføring.
Hos meg oppsto skaden rett etter siste fødsel for 2 år siden, for så å forsvinne helt og for så å vende tilbake i sommer. Da raste verden sammen...
I mitt tilfelle skyldes ikke skaden slapp musklatur eller skade/rift ved fødsel, men overelastisk bindevev. Eds er en bindevevs sykdom som jeg er til utredning for (også pga div andre symptomer som feks ekstremt hypermobile ledd), og folk med eds er mer disponert for denne typen skader.
Gynekologen sjekket at livmor og blære ikke var nedsunket (han røsket i livmor med tang). Hos meg var disse på plass, men om skaden er muskulær synker disse også ofte ned. Noe som igjen kan føre til inkontinens. Jeg har ikke urinlekkasje, mitt problem er at jeg må trykke tarmen på plass via skjeden, for å få tømt tarmen skikkelig.
Fra gynekolog ble jeg henvist til gynekologisk poliklinikk, hvor jeg fikk tilbud om et elektromagnetisk stimulerings apparat som jeg må bruke en halv time annenhver dag i minst 6 mnd før jeg muligens vil merke bedring. Det er det samme apparatet som brukes på inkontinensplager.
Pga min hypermobilitet er jeg avhengig av å trene styrke med fysioterapaut. Da denne skaden oppsto måtte jeg gå ned på alle vekter, og ingen vet hvilke øvelser som fremprovoserer skaden og hvilke som bedrer den. Dette er veldig individuelt, og man må prøve seg frem over tid. Dermed ble treningen en gedigen nedtur. Jeg er nå henvist til psykomotorisk fysioterapaut, for å starte på nytt.
Men ett er i alle fall sikkert; alle øvelser som gir press på buken, som feks situps er strengt forbudt.
Det samme er tunge løft og hard mage.
Slit og stress bør unngås, jeg blir iallefall mye verre når jeg er utslitt.
Knipeøvelser hjelper, men du må være forberedt på at det kan ta lang tid (kanskje flere år) før man ser noen bedring, og ikke alle blir helt bra. Jeg får ikke til å ta effektive knipeøvelser på bussen og når jeg snakker i telefonen osv, som så mange oppmuntrer til, for min del må jeg sette av tid til å ta disse øvelsene skikkelig 3 ganger daglig. I perioder går det fint, men ofte er det vanskelig å finne motivasjon. Tena har gitt ut en brosjyre med gode knipeøvelser.
Håper jeg ikke virker for pessimistisk i svaret mitt, men jeg er veldig langt nede psykisk for tiden, og dette er bare èn av årsakene. Men for å komme opp igjen må man jo begynne et sted, og da er helsa er bra sted å starte.
Les svaret jeg har fått på forumet "mammaer med funksj." om forebygging og evt behandling av skaden.