Gå til innhold

Nei til kontatstøtte


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nei takk.

 

Jeg er egentlig ikke så interessert i hva filk måtte mene om dette, det får være enhver persons egen sak. Så bare vær mot KS, du. Det er deg vel unt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ud sliter med å argumentere, greit nok det. Får se hva du sier nå som kontantstøtta forsvinner. For det kommer den til å gjøre, i nær fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Er det ingen som tenker på at unger har det faktisk bedre av å være hjemme sammen med mammaen sin?

Tror dere virkelig noen barnehagetante kommer til å passe på og utvikle ungen deres slik som dere selv kunne ha gjort?

 

Bør ikke vi heller presse regjeringen til å gjøre noe med boligprisene og til å øke kontantstøtten, sånn at den faktisk avhenger av hvor man bor og kan bidra til å faktisk dekke nok?

Greit nok med likestilling hvis man VIL jobbe, men å oppdra harmoniske barn er også en heldagsjobb. Og den bør lønnes!

Er ikke rart samfunnet går hulter til bulter når man overlater den viktigste jobben av alle til overbelastet personale..

 

Ja til kontantstøtte og familiebarnhager, nei til kvinner som MÅ ut i jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det brukes 24 milliarder på barnehager og en halv milliard på kontantstøtte, er det opplagt noe som er galt. Tallene burde være 26 milliarder på barnehager og null på KS. Kutter man KS helt, kan den halve milliarden brukes til alt mulig bra etter at bhg-midlene er økt med et par milliarder :-)

 

Et annet tegn på at noe er galt, er at hvite dagmammaer kan tillate seg priser som gjør at de tjener bortimot halvparten så mye som bhg-assistenter. Og det uten noen som helst utdannelse!

 

Nei av statsbudsjettes 500 milliarder brukes 499.5 på en akseptabel måte (stortingspensjoner, konsulenter, barnetrygd til alle, sparing i utenlandske aktier gjennom olje-fond o.s.v.) Men den siste 0.1 prosent som går til KS, er til å bli gal av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Til "anonym" 07:55 5.10.2008.

Hvorfor er det å ville vente med å plassere barnet sitt i barnehage synonymt med å "kose seg" hjemme, som du skriver?

Det må jeg si jeg reagerer på.

 

Kan det ikke tenkes at noen velger det av en oppriktig overbevisning om at det er det beste for barnet?

At man syns det er for lite som 1-åring?

Hvorfor er det plutselig en selvfølge at alle barn skal i barnehage så tidlig?

Jeg er for at man skal kunne velge fritt, mener selvfølgelig ikke å tvinge noen til å være ufrivillige "husmødre" som aldri kommer seg ut i jobb igjen.

Det er ikke bare milliardær-hustruer som velger å vente til barnet feks er 2 år med barnehagen, jeg og min samboer er f.eks. ennå begge studenter.

Hvordan vi skal løse det til høsten (husleien er på 7500) finner vi nok ut av, det vet jeg, sikkert gjennom å jobbe litt deltid begge to og dele på å være hjemme, vi er da ferdig utdannede.

 

Og generelt: Av og til får jeg følelsen av at det for mange nærmest er et "offer" å få barn, et hinder av tidligere syssler, og at man i dagens samfunn gjerne bare ser sitt barn en halvtime til frokost - før sfo, skole, sfo, div. aktiviteter - så litt kvelds sammen før det igjen er leggetid. Og jada, foreldrene må så klart jobbe livet av seg for å få råd til å plassere barna sine vekke i alle disse timene...

Jeg tror også at mange har vent seg til en dyr livsstil, med bil, stort hus og hytte og ferier osv.

 

Jeg vet at jeg nå setter ting på spissen, og at mange har store lån osv. som gjør at ting må være mer kontrollert i forhold til sikker inntekt. Og at det for mange er nødvendig å komme seg i jobb igjen etter ca et år, og at mange lengter etter jobben sin.

 

Og jeg sier ikke at jeg tror et barn blir skadet av for tidlig barnehage, og det er sikkert mange supre småbarns-barnehager.

 

Men tenk av og til på at kvalitetstid med barna av og til er viktigere enn en fancy livsstil...

Det handler faktisk litt om prioritering, man får til det man vil, med eller uten kontantstøtte.

 

Jeg syns bare det er spesielt at de fleste i Norge blir "tvunget" til å levere barna fra seg som 1-åringer pga. at de ikke har råd til å la være å jobbe, det er trist, det bør være et reelt valg.

Så la nå ihvertfall ikke kontantstøtten forsvinne for de som trenger den eller velger å prioritere viktig tid med barnet.

 

Og la nå dette være sagt klart og tydelig: jeg er for barnehage, og for at kvinner/menn skal få velge om de skal være et, to eller tre år hjemme med sitt barn.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Så om du hadde hatt mulighet til å bruke kontantstøtte så hadde du vært ja, virker jo slik at det er rein sjalusi fordi du har valgt å bo i byen og derfor ikke har råd til å gå hjemme.Innleget dit oser av hvis ikke det kommer meg til nytte så skal ingen ha.....

 

Jeg bor foresten i byen også og jeg har kontantstøtte. Går hjemme med barna, mannen min har ikke utrolig høy lønn eller noe, men vi har klart å få oss bolig som er billig nok til at vi kan leve på hans lønn.

Så det er faktisk mulig.

 

Og som noen andre påpeker,så betaler regeringen 3300 kr til de som ikke bruker barnehage men når et barn er i brnehagen så får barnehagen ca. 10000kr i støtte per barn per mnd.

Så hvem koster da samfunnet mest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.000 i støtte pr barn i barnehage er snitt for barn over og under 3 år. De med barn under 3 år får faktisk 14.000 i barnehagestøtte.

 

Men dette dreier seg jo om studenter, alenemødre som går hjemme, og i mange tilfelle arbeidstakere!

 

De som får 3.300 er derimot arbeidstakere med dagmamma, alenemødre, og i noen tilfelle folk som går hjemme.

 

Det SKAL jo være forskjell på folk. Og 10.700 MER til den som har bhg, enn den som frivillig eller ufrivillig ikke har det, er altfor liten forskjell. Særlig når man tar hensyn til at begge to kan være arbeidstakere og skattebetalere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehhh - som bruker av barnehageplass er du sponset med ca 130.000 - og det er greiere enn at noen får litt i kontantstøtte?

 

hmm - så lenge jeg får velge hva som er best for meg, så skal andre rette seg etter det! litt av en holdning!

 

bor selv på sentrale østland, men ved å fire på krava og lang tids god planlegging + utsette avdrag på lån, så skal jeg være hjemme. Kontantstøtten bidrar til å gjøre det litt lettere!

 

JA til kontantstøtte! (eller lengre foreldreperm...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ti ganger flere barn i barnehage enn det er barn som får kontantstøtte. Det betyr at dersom de som har ett og toåringer uten barnehage fikk INGENTING, så kunne ALLE barnehagebarn fra ett til fem år få 330 kr MER i støtte hver måned.

 

Maksprisen kunne settes ned fra 2.300 til 2.000 hvis de mange (som allerede får 10.000) fikk dele pengene til dem som får minst i dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

kontantstøtten sørger faktisk for et reellt valg for oss, selv om vi bor i et hus til over 2 millioner og pappan ikke tjener mye. det her handler om prioritering. når det er gitt en mulighet til å kunne være lengre hjemme med barna, og vi har mulighet for et år ekstra permisjon uten lønn uten å miste jobben, syns jeg kontantstøtten er topp!!!!

-og jeg tror barna har bedre av å være hjemme med mamma eller pappa frem til de er 2 år fremfor barnehage fra de er under året. min lille skal slippe stress og mas om morgnen så lenge som mulig i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og nei, i denne tråden var det mye dumt..!

 

"Ikke bidra"?! Hva pokker tror dere det er å være hjemmeværende da? La ungene vokse opp med null respons på det de gjør, i et vakuum, mens husmoren sitter med sneipen i kjeften og har en hemmelig krøsj på Dr. Phil???

 

Det å sørge for at ungene får den best tenkelige oppveksten man vet om er antagelig et LANGT større bidrag til Norges fremtid enn å sitte i kassa på Rema og betale skatt sånn at vi kan få et fint operahus i oslo.

 

Det er faktisk så mye som 40 PROSENT av ettåringene som har tilknytningsproblemer her i verden. Tilknytningsproblemer som kanskje fører til psykiske lidelser i neste omgang, som vil koste staten milliarder i psykiatri og uføretrygd. Dette er ingen hemmelighet, det er godt dokumentert av utviklingspsykologer.

 

Jada, man KAN få en trygg tilknytning til barnehagefolkene også. Det er bare det at så lenge ALLE barn på død og liv skal i barnehagen så foreldrene kan jobbe rævva av seg for statens kortsiktige mål, så betyr dette ustabile personalforhold i barnehagen. Vikarer kommer og går fordi personalet er overarbeida og sjukemeldte, og det sier seg vel kanskje sjøl at om man er tre på jobb med 10 små unger så sliter man litt med å være tilknytningsperson dersom halve barnegruppa som begynner om høsten trenger TID på noen sitt FANG, i noen sine ARMER for å bygge opp denne tilliten, eller hur??

 

Kontantstøtta er ikke på langt nær stor nok, men det hjelper LITT for ganske MANGE. Jeg ville valgt en dagmamma jeg stolte på over en barnehage til ungen min uten å tvile et blunk, dersom det var sånn at jeg måtte ut i jobb mens ungen min var liten.

 

LUKSUS å gå hjemme med unger? Er du klar over hvor usannsynlig lite glamorøst det kan være å spise knekkebrød og havregrøt, og prioritere vekk alt som har med frisørtimer, nye klær og helgeturer til Riga?

 

Veit du hva, noen av dere trenger virkelig en realitetssjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realiteten ER jo at noen ganske få får kontantstøtte mens andre IKKE får det. Disse andre får mye MER støtte til sine barnehageplasser, men det merker de liksom ikke, for pengene går jo til barnehagene.

 

Derfor tenker man bl.a.:

 

1) Er du i jobb og har barnet hos dagmamma og ikke i barnehage, fortjener du å dekke utgiftene selv. Altså ingen KS eller annen støtte til dette barnet.

 

2) er du hjemme og har barnet i barnehage likevel (noen korte dager i uka f.eks.) "betaler" du liksom for dette selv siden du betaler 2.330 pr måned for plassen. At denne småbarnsplassen støttes med fire ganger mer offentlige pener enn KS til en annen hjemmeværende spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Skjønner ikke hvorfor mange er misunnlig på de som velger å være lenger hjemme med barnet.

Jeg var hjemme med førstemann til han ble 3, og vårt andre barn skal også være hjemme med meg til han blir 3.

Hadde jeg ikke kunnet vært hjemme de første årene, ville jeg heller ikke ha valgt barn. Ønsker man seg barn, burde man også ha tid til dem, og ikke putte dem i barnehagen hele uken fra morgen til kveld.

 

Vi klarer oss med bare en inntekt, men kan selvfølgelig ikke dra stort på ferie eller unne oss så mye. Men det er helt i orden for oss. Skal vi på tur, blir det bare i Norge med telt. Og det elsker ungene!

Jeg ville bare si med det at når man prioriterer riktig, så klarer nok de fleste å være litt lenger hjemme med barna sine.

 

Og jeg tar selvfølgelig imot kontantstøtte med god samvittighet.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tro det er noen som er litt misunnelige her jeg!

Bor på sentralt østland, men klarer likevel å prioritere å være hjemme med snuppa fordi jeg ønsker det og på grunn av lang tids planlegging og lavere forbruk en periode. Jobber selvsagt litt ved siden av OG jeg vil tilsammen likevel bidra til "samfunnsmaskineriet" i over 40 år fordi jeg var "flink pike"(dvs. rask og hardt arbeidende) da jeg studerte. Har nå tilsammen ca 7 års høyere studier. Ut i fra teorien til hovedinnlegget her, så burde jeg fått ekstra betalt fordi jeg jobbet så hardt at jeg har kunnet jobbe fulltid og studere deltid samtidig. Jeg har også jobbet 150% stilling tilsammen i flere år....... Skulle jeg få igjen alt det der, så holder ihvertfall ikke kontantstøttens beløp!

 

Har jeg herved tillatelse til å motta konantstøtte i 2 viktige år eller er du fremdeles misunnelig? (det betyr forøvrig at man ikke unner andre noe fordi man ikke selv kan få det...)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Slenger meg på innlegget til anonym 21:53 5.04.2009!

Her var det mye rart og mange "spesielle" meninger..

 

Tror det er endel av dere motstandere som har blitt hjernevasket av samfunnet vi (dessverre?) lever i ..

HEI .. stopp opp i 5 minutter og tenk over hva som faktisk er viktig her i livet!

 

Og for å ha det på det rene .. så er jeg veldig pro barnehage, men folk MÅ få velge selv hva som passer dem best!

 

JA til kontantstøtten - helst bør den økes ;o)

 

Hilsen ei som med tungt hjerte ikke har jobb etter endt permisjon og er glad for at jeg iallefall får noen usle kr. i KS!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg er enig i at kontansstøtten slik den er i dag bør avskaffes, men din bergunnelse blir ikke riktig - det koster oss skattebetalere mer å sponse et barnehagebarn enn et barn som er hjemme og får kontansstøtte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg syns virkelig ks burde være for foreldre som har barn i barnehagen. Når barnet begynner i barnehagen, mister vi ks, men må ut med over 2000 kr. Det er ikke alle som har råd til det, men må ha barnet i barnehagen på grunn av jobb, tjener en lite i tillegg er det kjempe flott å kunne få hjelp til å dekke den.

Syns ikke at ks skulle være for foreldre som går hjemme med barnet, det føler jeg gjør at de ikke kommer ut i jobb, men blir bare hjemme for de får jo penger for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste med kontantstøtte går hjemme selv.

 

Og når det gjelder folk i jobb, bør KS selvsagt heller gå til de som betaler 2300 i egenandel for barnehage, enn til de (slemme) som ikke har fått barnehage og betaler 5-6.000 for dagmamma. Har de råd til 5-6.000 for barnepass, så fortjener de jammen ikke kontantstøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jenta mi 2 år og 2 mnd - og mandag begynner hun ENDELIG i barnehagen!! Så ikke snakk til meg om at det er full barnehage dekning!

Og unnskyld meg????de som har råd til 5-6000 for barnepass??? jo takk - eneste måten å få råd til det er vel kanskje med kontantstøtta. Mellomlegget da blir det de fleste betaler for en bh plass. Skal de som får barnehageplass og få disse pengene mener du? Det er det tåpeligste jeg har hørt!

 

Jeg søkte om plass da hun var 6 mnd - og har vært i full jobb siden hun var 10 mnd - for jeg har ikke råd til å gå hjemme! Og jeg har ikke noe særlig stort lån, og ganske grei lønning - over normalen -så jeg blir ganske forbannet av mange utsagn her! Og når begge foreldre jobber 100% er det ganske stressende både for oss og jenta - så ks er mer enn velfortjent!! Selv om jeg GJERNE skulle valgt den bort til fordel for bh plass!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som selv har bhg-plass velger gjerne bort kontantstøtten til de få som står utenfor barnehage-systemet, mot at de selv skal få enda billigere bhg / enda mer støtte.

 

anonym 14:15 sitt forslag om at ks burde gå til dem som har bhg-plass (og derved sørge for at også egenandelen på 2.300 for bhg dekkes av det offentlige) er bare en ekstrem variant av ideen av å ta den lille støtten fra de få som må bruke dagmamma og gi enda mer til de mange som har fått bhg. I stedet for 12.000 til de heldige foreldre til 1-3åringer (bhg-støtte) og 3.000 til de uheldige (kontantstøtte), foreslår hun 15.000 til de heldige (bhg-støtte OG kontantstøtte) og 0,- til de uheldige (ingen støtte for du har bare dagmamma).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Vi fikk ikke bhgplass til småen, så syns det er greit å få kontaktstøtte for å betale dagmamma som skal ha 4000 i mnd for å passe han, da vi begge er i full jobb og ikke har råd til å gå hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råd til 5-6 tusen for barnepass? prøv å let etter dagmamma som både skal være kompetent, i nærområdet, og billig? Det er ikke så lett nei, hadde man kunne velge mellom så mange dagmammaer så hadde vel alle valgt litt billig. Mange må faktisk ta til takke med de(t) tilbudene som finnes, å det er ikke bestandig rimelig, å da må man bare betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med 17:01. Men jeg synes det hadde vært mer rettferdig hvis dere brukte KS plus 2.300 av egne penger ti å betale dagmamma 5.600 hvitt.

 

Bare 4.000 pr barn betyr jo enten at dagmamma tjener urimelig lite, eller må ha veldig mange dagbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...