Gå til innhold

kan dere nevne noen viktige faktorer for integrering av psykisk utviklingshemmede i samfunnet????


idamor & lykketrollene

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

folks holdninger generelt til p.u. nøkkelord: informasjon, feks der det finnes et spesielt syndrom eller atfredsavvik. det er lettere å bli kjent med og akseptere det man forstår

 

hvor tilrettelagt samfunnet er: bedre tilrettelegging = mer selvstendighet = mer respekt = bedre integrering

 

"normal" leilighet og jobb 3 timer daglig på lageret på Rema medfører ikke nødvendigvis integrering. mye feilslått opplegg her, tilrettelegging og skikkelig oppfølging rundt alle deler av en persons liv er nødv.

 

ansvarsgruppe er en bra ting. koordinering og fordeling av ansvar for å få p.u til å fungere best mulig

 

støttekontakt

 

kommuneøkonomi setter ofte grenser. folk får vanskeligere støttekontakt, mindre personale i boligene gjør at beboerne vanskeligere kommer seg ut og blir kjent/ integrert.

 

det var det jeg kom på i farten! lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- At de får være i jobb. I vår kommune får de som ikke fungerer i en vanlig jobb, en tilrettelagt jobb på et senter hvor de får sine oppgaver som de selv syns er meningsfyllte og som de mestrer. dette er vel nesten det aller viktigste.

 

-At pleiepersonell gjør en verdig og god jobb

 

-Tilrettelegging

 

-At de får gå i barnehage med andre barn når de er små

 

-At de føler seg velkommen når de er ute på offentlige steder. Blir så forbanna når jeg hører om episoder som at et følge med psykisk utviklingshemmede blir kastet ut fra restauranter og slikt. (ja, det har faktisk skjedd her)

 

Var det jeg kom på. Jobber ikke direkte med denne gruppen, så noe stor faglig innsikt har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjon om psykisk utviklingshemmede, gjøre det til noe ufarlig. Jeg husker at vi hadde et senter for psy. utv.hemmede ved siden av barneskolen, og vi var livredde dem stakkar. :-/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...