Gå til innhold

Oktober: OBS !!! BARN FØDT SEINT PÅ ÅRET I OSLO


Torild Oslo

Anbefalte innlegg

Hei,

Dette gjelder bare Oslo.

Er dere klar øver at det blir vanskelig med barnehageplass,

for barn som er født seint på året?

Ansienniteten gjelder per årskull, det betyr at barn født seint på året kan aldri ha en god ansiennitet uansett hvor kjappe foreldrene er i å søke.Man sammenligner ansieniteten til barna i samme årskull.

 

Informer dere i deres bydel og gjør litt press !!.

Med dette innlegget prøver jeg å øke bevisstheten rund problemet.

 

Denne er e-mailen sente vi til [email protected]

////////////////////////////////////////////////////

Nye opptaksregler for kommunale barnehager i Oslo

 

 

Til Byrådsavdeling for barn og kultur,

 

 

Vi er foreldre til en gutt som er født seint i desember og vi innser nå at det blir vanskelig med barnehageplass. Vi søkte om barnehageplass samme dag som vi fikk personnummer, men det hjelper lite siden sønnen vår ble født så seint på året.

 

De nye opptaksreglene opplever vi som veldig urettferdige for barn som er født seint på året. Vi har forståelse for de som syntes at de forrige opptaksreglene var urettferdige og en endring i reglene var nødvendig.

 

Vi synes at det hadde vært mest rettferdig at ansienniteten skulle gjelde generelt og ikke innenfor hvert årskull. Den familie som skulle ønsker seg barnehage plass burde søke om barnehageplass so fort som det var mulig.

 

Som det er nå, barn som er født tidlig på året er positiv diskriminert og de som er født seint på året er negativ diskriminert.

 

I tillegg barn som er født seint på året blir yngst i mange sammenhenger (f.e. når de skal begynne på skolen) og det blir ekstra uheldig for deres sossial adferd hvis de ikke har hatt mulighet for å komme i barnehagen eller begynner i barnehagen senere en de alle fleste.

 

Har dere vurdert lovligheten for en slik diskriminering?

 

Er det noen planer for å endre opptaksreglene? Hvis ja vi skulle sette stor pris på å få litt informasjon om dette.

 

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

 

Dere kan også gjerne sende e-mailer og klage.

Lykke til

 

Torild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Fortsetter under...

Jeg var ikke klar over problemet før jeg selv søkte. Den ene etter den andre som var født i begynnelsen av 2007 fikk plass, mens min okt-06-unge fortsatte å stå på venteliste. :(

 

Nå har de heldigvis gjort om på reglene igjen, men det hjalp jo ikke oss i 2008...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...