Gå til innhold

Vi mister gutten vår....


2 Sommerbarn

Anbefalte innlegg

Dette er et rent egoistisk innlegg for å få ut litt frustrasjon.

 

Saken er slik at vi har vært fosterforeldre for en nydelig engel i snart 1 år. Han har bodd hos oss fra han var baby. Vi ser på han som et fullverdig medlem i familien, Vi elsker han og forguder han på lik linje som våre biologiske barn.

 

Nå har biologisk mor fått medhold i anken. Vi starter tilbakeføring på mandag. Denne grusomme beskjeden fikk vi i dag på telefon fra barnevernet. Vi vet ingenting om hvor lang tid overføringen tar eller om vi får være avlastningshjem/besøkshjem for gutten.

 

Jeg skjelver i hele kroppen, men klarer ikke gråte selv om hjertet mitt blør.

Vår engel skal flytte til en "ukjent", bort fra alt det trygge. Dette er bare helt grusomt. Vi vet at han ikke vil ha det bra, men dommeren som bestemte dette er en av de dommerene som omtrent alltid lar biologiske foreldre få omsorgen (fikk vi vite fra barnevernet).

 

Hva skal vi gjøre? Jeg er helt knust. Min lille engel må flytte fra oss til en ukjent og utrygg tilværelse med en ustabil mor. Jeg får så vondt inni meg. Klarer ikke forstå at det gikk denne veien. Hverken vi eller barnevernet kunne forsestille oss at mor fikk omsorgen tilbake...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må være en forferdelig følelse!! :( Rett før jeg begynte å gråte for deg når jeg leste det, fikk helt vondt i hjertet :( Dere får vel muligheten til å treffe han jevnlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så forferdelig, både for dere og for gutten!

Kan kjenne og føle på frustrasjonen din.. sender deg en stor og varm klem. Er det ingenting mer dere kan gjøre? Har dere INGEN rettigheter som forsterforeldre? Vil det si at biomor på samme hvilket tidspunkt kan komme å forlange barnet sitt ? Og hjelper det ikke for dere å "anke", mulig få en annen dommer til å se på saken?

 

Huff, føler så med dere..!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min første tanke.

kan ikke barnevernet anke saken?? de kan vel ikke bare sende et lite barn til noen de mener ikke er i stand til å ta av seg den lille??

men det må være helt forferdelig for dere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå, jeg skjønner godt at du er frustrert.

 

Det er jo dessverre en av de tingene man må være forberedt på som fosterforelder - målet er jo som oftest at de biologiske foreldrene på sikt skal kunne få ungene sine tilbake igjen. Men lett er det jo ikke fordet - spesielt hvis man er sikker på at barnet har det bedre hos fosterfamilien...

 

Det er jo dessverre ikke stort du kan gjøre. Hva med å prøve å opprette et samarbeid med barnets mor? Sånn at dere kan få avlaste henne, og være et stabilt punkt i guttens liv? Forskning viser jo at selv barn som vokser opp under fryktelige forhold kan klare seg fint hvis de bare har minst ET fast og stabilt menneske å forholde seg til. Kanskje dere kan får være det punktet for denne lille gutten?

 

Lykke til, kjære deg.

God trøsteklem sendes :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner han foreldrene sine? Får han tilvenningstid?

De kan vel ikke bare ta han ut av hjemmet sitt og plassere han hos fremmede - helt alene?? Han får vel oppfølging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei!

 

Ja trist at dere mister gutten men jeg skal være litt uenig her også.... Jeg har ei venninne som var uskikket som mor. SØnnen ble tatt av barnevernet. Nå går ting rett vei for hun igjen og hun skal i rettsak igjen nå til vinteren.... jeg håper virkelig hun får igjen gutten sin, det beste for både mor og sønn! Mulig sønnen har det bedre økonoimisk osv der han bor nå men det er jo mamman hans.....

 

Det er kansje en helt annen sak... men tror du virkelig en dommer hadde gitt omsorgen til mor vis hun var helt lost, ikke mulighet til og ta seg av et barn`? det er jo flere som dømmer i en sånn sak, ikke bare en!

 

Men hva er problemet til mor?

 

Dere viste jo også det når dere tok på dere opgaven om og være fosterforeldre, er dere jo klar over at kansje en gang blir det tilbakeføring til avt biologiske familie?

 

Men ja veldig trist for dere har jo blitt glad i han som deres egen :(

Håper virkelig dere får mulighet til og se han litt fremover :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nydelige Christina+spire!

Om moren var veldig ustabil så tror jeg ikke hun hadde fått omsorgen når barnet har levd med dere i 1år.

Isåfall er dette en veldig uvanlig sak...

Det skal MYE til for at de biologiske foreldrene for foreldreretten tilbake om de først har mistet den.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjemp med nebb og klør om å få han tilbake. ikke gi dere!! min mor skulle aldri vunnet meg tilbake men kommunen bestemte seg for det og det skulle aldri ha skjedd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi starter tilbakeføring på mandag, da skal mor gradvis hver dag fremover bli mer og mer kjent med sønnen sin. Han skal gradvis flyttes, men vi vet ikke hvor lang tid dette tar. Fikk kun de viktigste beskjedene fra barnevernet i dag når de fikk høre dommen. Får nok vite mer fremover når barnevernet har laget en overføringsplan.

 

Dette var en planlagt langtidsplassering hvor mor ikke skulle ha noe særlig kontakt med gutten. Når han har bodd her i snart 1 år og vi fikk forespeilt fra barnevernet at han skulle bo hos oss til han ble voksen så er det et stort sjokk når denne meldingen kom. Klart alle fosterforeldre er klar over at det finnes en mulighet for tilbakeføring, men det er ikke så lett å si det når man har elsket et barn i et år og sett en utrolig utvikling på barnet.

Etter 2 måneder hos oss gikk legene fra å tro at noe var galt med han (tilbakestående eller muligens hadde et syndrom) til å se en gutt med utrolig utviklingsmuligheter som nå ligger helt normalt innen utviklingen.

 

 

Vi har ikke mulighet til å anke nei. Vi er faktisk ikke en part i saken, barnevernet er de som jobber for barnet. De kan ikke anke, dette var anken. De kan følge opp saken hvordan det går etter overføringen og lage en ny sak de kan ta opp i fylkesnemda om en stund....men alt dette er langt frem i tid. De må finne NYE ting som gjør at de får ta opp saken igjen.

 

Det er helt grusom. Vi har ingen rettigheter i det hele tatt. Dette er det verste som noengang har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hva jeg skal si. Men så forferdelig trist!

Er det noen mulighet for at dere kan bli fortrolige hos mor, sånn at dere kan være i livene deres alikevel?

 

Tragisk hvis mor fortsatt ikke er skikket til å ha omsorgen!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler virkelig med dere. Det må være en veldig vond situasjon. Jeg håper inderlig at moren det er snakk om virkelig har forandret seg til det bedre og at dere i det minste kan få være besøkshjem for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så leit og utrolig vanskelig.

Enig med de som sier dere bør prøve å få til et samarbeide med mor. Det må jo definitivt være til guttens beste at dere får fortsette å være i livet hans.

Uansett er jo dere hans psykologiske foreldre!

Håper han slipper å miste dere helt, og dere han.

 

Føler så veldig veldig med dere - håper dere får hjelp til å bearbeide og sortere tanker og følelser.

 

Stor klem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si, at jeg føler med deg. Vi hadde et fosterbarn, fra hun var 3 mnd, og til hun var nesten 4 år. Og så plutselig skulle hun tilbake til foreldrene sine, som begge har vært rusmissbrukere siden de var tennåringer. Det var kjempevondt, bade for jenta, og for oss.

Vi gikk til advokat, men hadde ikke noe å fare med, da loven er slik den er.

Jenta er nå 9 år, og foreldrene er igjen hardt på kjøret, og barnevernet gjør fint lite. Passer jenta så ofte vi kan, og håper igjen at hun får flytte hit, før hun blir skadet for livet. Forferdelig at lovene er slik de er. Burde være litt "slingring". Er jammen ikke alltid det er best for barna å flytte hjem til foreldrene igjen!!

 

Lykke til. Håper det kan ordne seg for dere tross alt.

 

Stor trøsteklem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertet mitt blør for dere.

 

Håper dere klarer å være positive og imøtekommende overfor guttens mor slik at hun ikke stenger dere helt ute i fra guttens liv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet er dessverre ofte ganske fordømmende (jobbet hos en advokat før), så å si at han ikke vil ha det bra er ikke nødvendigvis sant. Når barnet er 1 år skjer tilbakeføring faktisk ganske fort, sikkert i løpet av en uke. Det blir nok tungt for deg, men ikke glem at du er ikke mammaen. Du sørget for han mens hans mamma forsøket å lappe livet sitt sammen.

 

Det er godt mulig at du er bedre og kanskje mye bedre egnet som foreldre, men dessverre betyr det ikke at du kan beholde andre menneskers barn for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv sett mye (under samvær) som er helt uansvarlig...og når vi tenker på at det er det som har skjedd når jeg har vært tilstede. Hva skjer da når jeg ikke er der. Barnet får ingen stimulering, ingen rutiner og mora klarer ikke få i han mat. En av grunnene til at barnevernet i utganspunktet fikk omsorgen for han var underernæring og veldig lav vekt på gutten.

Gutten er den enkleste jeg har vært borti å mate så jeg forstår ikke problemet med å få i han mat.

Det er faktisk ofte barn blir tilbakefør for så at mor(eller far) mister omsorgen igjen fordi det ikke gikk bra denne gangen heller. Jeg kan ikke forstå at det skal være det beste for barnet å måtte gå gjennom dette.

 

Jeg kan ikke se for meg at dette går bra. Jeg kommer til å bekymre meg hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Kanskje veldig dumt å spør etter så mange år, men eg er kjempenysgjerrig på korleis det gjekk med dykk og med barnet....

 

ps: kom over dette temaet då eg leita etter noko...

Endret av mimmi?jada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...