Gå til innhold

Hadde dere akseptert at svigemor skulle være med på fødselen, selv om dere hadde sagt at dere ikke ønsket dette? Har den fødende lov til å legge ned veto?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kjære menn, det går en tråd på anonym om en dame som mener hun er i sin fulle rett til å bestemme at hennes mor skal være med på fødselen, selvom hennes samboer ikke ønsker dette.

 

Hun spør om hun skal ta hensyn til hans ønsker, siden det er hennes fødsel.

 

Hva hadde dere tenkt og gjort i en slik situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg synes den fødende har rett til å begrense hvem som vår være med på fødselen.

 

På den annen side mener jeg at hver enkelt som får lov til å være med, bør stå fritt til å gjøre det eller ikke.

 

I tilfellet HI, mener jeg at hun kan nekte svigermor å komme, men hun kan ikke nekte barnefaren å tilbringe tiden med hans mor heller enn på fødestua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hallo!!! Selvfølgelig har den fødende lov til å diktere akkurat hvem hun vil ha tilstede, om hun vil stikkes full av nåler, lempes i et badekar eller do it the old fasion way. Det er da ikke noe å tvile på dette?!

Ekser og svigermødre... sterke kvinner som manipulerer mannefjottene rundt mens vi sitter og lurer på om det er oss det er noe i veien med. Ah, hvor jeg ønsker meg en mann med ryggrad... hvor holder de egentlig hus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

hello!!!henger meg på den, hvis du IKKE vil ha med svigermor så skal IKKE svigermor være med, sånn er det og sånn blir det, jeg personlig skal IKKE ha med min svigermor på fødselen min, jeg skal ha med samboer og kanskje mamma, men min svigermor har absolutt INGENTING der inne og gjøre......!!!!!!!!! mener jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har tenkt litt på hvem jeg vil ha der mens jeg føder, og lurer på om jeg vil ha mamma og søstra mi med, i tillegg til samboer. Kanskje svigermor også, men har ikke helt bestemt meg. Ser for meg at jeg knytter sterkere bånd mellom meg selv og de som er der? Men da er det jo mitt eget valg om svigermor eller andre skal bli med. Hadde noen vært med uten at jeg ønsket det så hadde jeg vel følt det som en tvang, og at jeg ikke hadde hatt medbestemmelsesrett. Fødselen er stress nok om man ikke må oppleve slikt stress i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

  • 1 måned senere...

Jeg trur ikke det dreide seg om den fødendes svigermor, men om barnefarens svigermor - altså kvinnens egen mor. Hvis far syns hun ikke kan ha med moren sin på en sånn situasjon så er han en dum, umoden fjott...er min mening. Og om hun syns hun trenger støtte av sin mor så har han dessuten ikke gjort jobben sin som ektemann - han bare bekymrer seg om hvem som skal få en eksklusiv "billett til barnemottakelsen!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner virkelig ikke hva dere tenker med!!

Mødre eller svigermødre, tanter eller søsken, venn eller fiende..

INGEN andre enn mor og far har noe å gjøre på en fødsel!!!

Dette er mellom fødekvinnen og vordene far! Du har da vel ikke med deg mor i senga heller, hvorfor ha henne med på fødsel??

På tide å bli voksne jenter, og klare seg uten mamma'n!!

Virkelig! Skjerp dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Helt enig med Anonym 00.01:

 

Jeg forstår godt mannen egentlig...tror kanskej han føler at han ikke strekker til når hun vil ha med mamma på fødestuen og jeg kan godt forstå det.Er som en til her sa....vær glad mannen har ryggrad.

 

På tide å bli voksne....jeg kommer ALDRI til å ha med hverken svigermor,mor,søsken eller hva det måtte være på fødestuen.

Jeg vil ha min MANN,det er han jeg skal oppleve dette sammen med,det er våres tid.Man har vel som sagt ikke med mamma i sengen heller.

 

Jeg er veldig veldig glad i mamman min og svigermoren min også,men jeg kunne ikke tenkt meg å hatt de med på fødestuen.Hadde vel ikke akkurat tenkt på det når jeg lå der å skulle føde....åhhh,her blir jammen båndene sterke.Disse sterke båndene kommer til å komme uansett når barnet er født.Tenk dere hvor mye fint dere har til å glede dere over da...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Å føde er IKKE som å ligge med mannen sin, og om han er god å ha det ene stedet, betyr det ikke at han er til særlig nytte det andre stedet...

 

Vil du ha mamma med, og hun vil være med, så er det fars jobb å holde kjeft - han har IKKE noe med å ødelegge fødselsopplevelsen for sin kone. Da får han gå i seg sjøl og finne ut hvorfor hun føler at det trengs andre med på greia - kanskje er han ikke helt den modne og støttende typen?

 

Din egen fødsel er ett av de få områder som ikke styres av demokrati. HALLOOOOOO!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda..men hvorfor er det sånn at alt bare skal tenkes på hvordan den kommende moren har det da???

 

Syns ikke det er mannens jobb å holde kjeft jeg,kanskje moren bør fortelle faren hvorfor hun vil ha med mor som støtte og hva som gjør at han ikke er egnet.

 

Han har ikke noe med å ødelegge fødselsopplevelsen for sin kone???

Ehhh...men hun har noe med å ødelegge fødselsopplevelsen for han....jaha....så koselig da.Siden han ikke føder så kan jo han bare oppholde seg i bakgrunnen så kan mamma heller få den æren å få være med på fødselen noe som liksom skal være en opplevelse for mor og far.

 

Nei,hvordan han føler det bare driter vi i.Hva er det for noe da????Jeg bare lurer og vil ha et seriøst svar på det.

Syns det høres litt egoistisk ut..men men.

 

Hvorfor kan ikke hun heller forklare for sin mann hvorfor hun heller vil ha med mamma på en opplevelse som bør være dems...er det mulig.

Jeg hadde iallefall forklart min mann grunnen for det om jeg syns han ikke skulle vært med der.

Men så ville jeg heller ALDRI ha tatt fra mannen min den følelsen som han og jeg skal ha sammen heller og det at det er VI som får et barn sammen.

 

Driter egentlig i hva som er demokrati og ikke når det snakk om en stor opplevelse som bør være for mor og far.

Ikke mor,far og min mamma el svigermor el noe sånt.

Tenker bare på hvor såret min mann ville blitt,og syns det er ganske forståelig.Syns hun som mener han ikke er bra nok,bør forklare hvorfor han ikke er god nok støtte for henne jeg.

HAAAALLLLLLLLOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Antarctica

Til alles opplysning: selv om det er blitt moderne å si at "vi er gravide" og "vi skal føde" så er det bare å stikke fingeren i jorda og innse at det ved hver eneste fødsel bare er EN person som føder.

 

Dersom fødselen på noen som helst slags måte kan vanskeliggjøres for HENNE ved at HAN har ønsker og preferanser omkring fødselen så er han åpenbart feil mann. Uansett hvor moderne og likestilte vi blir: en masse smerter og skrekk og en hel helvetes hormonell overdose-cocktail - og attpåtil potensiell livsfare - er MORS oppgave å gjennomgå når hun føder. Å gjøre alt dette LETTERE for mor, fordi han selv slipper å gjøre det - der har du FARS oppgave. Alt annet er vås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hun VIL ha med mor og han vil IKKE ha med svigermor på fødsel

 

Det er jo hans fødsel også, ikke bare hennes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Faktisk så er det ikke hans fødsel.

Det er barnets fødsel, kvinnen skal føde, og mannen...

tja i mitt tilfelle har han lest aviser.

 

Hvis jeg ville hatt med min mor på fødselen så hadde gitt blaffen i hva han syns.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men barnebidrag ville du nok hatt ja :)

 

Typisk rødstrømper som ikke bryr seg om mannens opplevelser...

Hadde selv en X kone som ikke hadde klart å klippe navlestrengen og tilslutt gadd jeg ikke mer og skilte meg fra svigemor (dvs x kona mi)

 

Fødselen er en felles opplevelse riktignok hun som føder, men det er tross alt han som er far og har også ønsker og behov vdr fødselen...

 

jeg blir provosert av slik egoisme... minner meg Jæ... mye om min tidligere situasjon der min x hadde fremdeles mammas pupp i munnen.

 

For meg hadde det hvert en prinsipp sak, som kanskje hadde ødlagt gleden ved fødselen, jeg hadde da enten droppet fødselen eller dama..

 

Og nå kommer helt sikkert dere rødstrømper til å hyle om at jeg ikke da hadde elsket min fødende dame, hadde da ikke hun elsket meg nok til å respektert meg da??

 

Rødstrømper er de som mener kvinner skal ha mer rettigheter enn menn og menn er null verdt unntagen når hun skal ha barnebidrag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Pashla.

 

Hadde min sambo sagt at han ville ha sin mor med (altså min svigermor) hvilket jeg leser av overskriften her er situasjonen, hadde jeg sagt at ingen av dem har noe der å gjøre. Sambo er velkommen, men ikke svigermor. Ikke ville jeg hatt min mor med heller da. Skulle det vist seg at min sambo ikke ville være med på fødsel, hadde jeg tatt med en venninne. Jeg er så heldig at en av mine gode venninner er sykepleier, og hun kunne ha forklart meg hva som foregikk rundt meg hele tiden, i tillegg til at hun har født selv, så hun vet ha det vil si å ligge der å føde. Jeg ville ikke ha fødet alene, men beundrer de som tør det og gjør det. Hadde begge parter vært enige om å ha svigermor eller den fødendes mor tilstede er situasjonen noe annet, men her ser jeg for meg en mann som er alt for avhengig av sin mor. Han vil nok på grunn av det heller høre på sin mor enn på sin kjøre kone når det gjelder ønsker, så derfor er jeg enig med en tidligere i tråden at han ville nok ikke vært den ultimate støtten en fødende vil ha rundt seg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bør du nok lese hele innlegget her :)

 

Saken er den at dama vil ha med sin mor, og far vil ikke ha henne med, så for å burke dine ord mot deg selv, hvis hun ikke klarer seg uten støtten fra sin mor, dvs hun hører mer på sin mor enn sin mann, og derav ikke er den ultimate kona? :)

 

Egentlig litt barnsligsagt dette overforstående, men jeg er så dritt lei av at damene skal hele tiden bestemme når det gjelder barn og familie anliggende...

 

Fødselen er en opplevelse for MOR OG FAR, og kun dem, kan ikke far møte opp, så kan mor ta med sin mor, men ikke hvis far stiller og ikke ønsker sin svigermor, rett og slett respektløs mot far....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstod litt ja. Men er i utgangspunktet enig jeg. At det er en opplevelse mor og far skal ha sammen. Er også derfor jeg vil ha med min sabo. SOm jeg skrev ville jeg aldri tatt med min egen mor, eller for den saks skyld svigermor.

 

Men så har du den da.... Vi damer som skal igjennom dette har forskjellige forutsetninger i hverdagen. Noen har opplevd seksuelt misbruk, noen har fødselsangst og noen har gjerne begge. Eller andre ting som gjør at man ønsker ekstra støtte. Selv ville jeg nok ikke tatt med andre enn mannen min (har begge nevnte over) for jeg føler meg trygg på at han vil være der for meg og støtte meg. For alt vi vet, kan den fødende som har utløst overskriften opplevelser som gjør at hun ikke føler seg trygg nok med bare mannen til stede. Og godt mulig han er en fantastisk mann. Jeg har ingen forutsetning for å si at hun har kappet navlestrengen ellers, som noen sier så fint her inne. Har dere noen forutsetning for å si det? Fødsel er en intim situasjon, og veldig personlig. Og som jeg sier, i utgangspunktet ville ikke jeg selv hatt med andre enn sambo/far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tenk at noen i det heletatt trenger å spørre om dette!! Stakkars deg! Du har min fulle sympati... En fødsel er svært intimt og veldig personlig - å vil du ikke ha med svigermor - så skal hun ikke være med. Under fødselen er det viktig å føle seg trygg og vel, og ikke utilpass, skjønner ikke mannen din dette, er han ikke mye til mann.... Å ha med sin egen mamma blir noe helt annet!!! Lykke til!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

ærlig talt da. uansett hvor likestilt vi får det er det fremdeles kvinnen som gjør den fysiske akten "fødsel" og selv om det er en stor dag for pappaen så kan han ikke stille de samme kravene.

 

og at noen vil ha med seg sin egen mor kan jeg godt forstå. hun er tross alt kvinne og har mest sannsynligvis opplevd en fødsel før, og kan gi støtte en far aldri har kunnet gitt. jeg synes en kombinasjon kan være helt grei, så lenge alle parter er villige til å delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Helt enig! stusser også litt over medsøstre som vil ha med seg mammaen sin. Kan jo ikke være noe særlig bra forhold de er i dersom det ikke holder og er eneste tenkelige løsning og ha med seg mannen sin og kun han! Jeg blir fortsatt helt rørt når jeg tenker tilbake på vår forrige fødsel og den fantastiske tilhørigheten jeg og min mann fikk. det er bare vårt og har gjort et allerede veldig godt forhold enda bedre! Så poenget mitt er vel kanskje at der hvor den fødende vil ha med seg mamma så er kanskje ikke det det største problemet, men snarere årsaken til at det behovet er der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg regner med at de indignerte damene som har svart over her aldri har født før. Våkn opp! Det er du som skal føde - ikke mannen din! Og din mor har faktisk født før, så hun kan støtte på en helt annen måte enn noen mann - hvor fantastisk han enn er. Og spesielt om noe ikke går som det skal. Jeg priser meg lykkelig for at mamma var med på min første fødsel. Hun var en enestående støtte, og passet på at ønskene mine ble etterfulgt. Og da det gikk galt, og jordmor fikk panikk, var hun stoisk rolig i påvente av fødselslegen. Fødsler er i første omgang for kvinner, men her i vesten skal vi være så moderne og likestilte at vi har glemt hva det handler om. Barnefar må gjerne komme med ønsker, men om dette kolliderer med kvinnens ønsker bør han ha vett til å gi slipp på det av hensyn til kvinnen. En fødsel er slitsom, smertefull og aldri helt risikofri, og siden far er en iakttager bør han vite å ta hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Lykkeliggift_

Men barnebidrag ville du nok hatt ja :)Typisk rødstrømper som ikke bryr seg om mannens opplevelser...Hadde selv en X kone som ikke hadde klart å klippe navlestrengen og tilslutt gadd jeg ikke mer og skilte meg fra svigemor (dvs x kona mi)Fødselen er en felles opplevelse riktignok hun som føder, men det er tross alt han som er far og har også ønsker og behov vdr fødselen...jeg blir provosert av slik egoisme... minner meg Jæ... mye om min tidligere situasjon der min x hadde fremdeles mammas pupp i munnen.For meg hadde det hvert en prinsipp sak, som kanskje hadde ødlagt gleden ved fødselen, jeg hadde da enten droppet fødselen eller dama..Og nå kommer helt sikkert dere rødstrømper til å hyle om at jeg ikke da hadde elsket min fødende dame, hadde da ikke hun elsket meg nok til å respektert meg da??Rødstrømper er de som mener kvinner skal ha mer rettigheter enn menn og menn er null verdt unntagen når hun skal ha barnebidrag...

 

Ikke noe med rødstrømper å gjøre. Hvis du sitter og leser aviser istedet for å kommer med kald klut og støtte dama di, så hva er "fødselsopplevelsen" din da? Lese deg trøtt på ViMenn? Det kunne man ha strengt tatt gjort hjemme... Selvfølgelig skal man velge støttespiller som GIR støtte.

 

Og nei, jeg hadde ikke min mor på fødsel nr 1 eller nr 2, men hadde lite støttende mann - han kunne like gjerne blitt hjemme istedet for å fortelle meg at jeg burde takle smerten bedre enn det der... Og ikke kunne jeg tenke meg å ha mor der ved evt neste fødsel. Men jeg skjønner dem som vil det.

Endret av *himmelblå*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

Helt enig! stusser også litt over medsøstre som vil ha med seg mammaen sin. Kan jo ikke være noe særlig bra forhold de er i dersom det ikke holder og er eneste tenkelige løsning og ha med seg mannen sin og kun han! Jeg blir fortsatt helt rørt når jeg tenker tilbake på vår forrige fødsel og den fantastiske tilhørigheten jeg og min mann fikk. det er bare vårt og har gjort et allerede veldig godt forhold enda bedre! Så poenget mitt er vel kanskje at der hvor den fødende vil ha med seg mamma så er kanskje ikke det det største problemet, men snarere årsaken til at det behovet er der!

Hørt om menn som besvimer under fødselen, eller sitter med avisa siden de synes det er så fælt å høre dama skrike eller se henne ha vondt? Der jordmora er mer opptatt av å beroligere mannen enn å ta seg av kvinnen? Er det virkelig optimale forhold under en fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...