Gå til innhold

Noen som kjenner til Crohns sykdom ?


Newton & Prinsessen på erten

Anbefalte innlegg

og kan fortelle litt om det, bare sånn korte trekk, hva man bør gjøre og hva man absolutt ikke bør gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei jeg har det og det er veldi forskjellig hvordan og hva som kan hjelpe.

men vet en del som jeg holder oss borte fra melkeprodukter, for mye sukker, alkohol... men det er jo forskjellig. viktig med god kontakt med legen og spørre om det er noe en lurer på. lmf har noen flotte sider med masse tips og råd. lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, for jeg fikk inntrykk av at legen ikke visste på mye om det, han fikk liksom ikke noe særlig råd eller noe (men så var det ikke den legen som har vært med på å sette noen diagnose og følge opp heller). Nå er ikke mannen her den som er mest aktiv på å spørre heller rundt slike ting..

 

men leste nå ihvertfall at han burde ha en fettfattig kost.

 

Både barna og jeg spiser veldig "strengt" pga. allergier, mens mannen kjører i seg litt mer usunn mat, mye fett, meieriprodukter, kaffe, sukker, og tar seg av og til en øl.

 

Så nå ser det vel ut til at han må henge seg på kostholdet til resten av familien.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann har det og går til en spesialist på sykehuset for kontroller flere ganger i året. Fastleger har vist seg å vite lite eller ingenting og også feilmedisinert ham flere ganger, mange medisiner man ikke kan ta ved f.eks andre sykdommer som betennelse. Mannen min påstår at han ikke trenger å følge noen spesiell diett men jeg har tryglet og bedt om at han skal finne ut mer om dette. Vi har et godt og sunt kosthold i utgangspunktet så det er sjeldent mat han reagerer på. Stress reagere han mye mer på.

 

Vet at det finnes en støttegruppe hvor man sikkert kan få dele råd og erfaringer med andre. Mannen min går fast på medisiner og i dårlige perioder på meget sterke medisiner med sterke bivirkninger. Når han er syk er han skikkelig syk men i hverdagen går det stort sett greit med kanskje noen anfall et par ganger i året. Menn som ikke setter seg skikkelig inn i sykdommen kjenner jeg dessverre altfor godt til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har det, men det er ufatterlig forskjellig hvordan folk blir rammet. Men har du først fått det, vil det aldri forsvinne. Mannen min går på tabletter hver dag og klarer seg fint i hverdagen, men han har stort sett alltid løs avføring, og får ofte akutt behov for å gå på do.

Mange er usikre på hvordan kosthold påvirker, men er jo uasett greit å prøve å ha et stabilt kosthold, noe mannen min dessverre er dårlig til. I tillegg driver han eget firma og er ofte stresset, noe som ikke er særlig bra.

Står mye på nettet, men litt skummelt å lese der også, for det står ofte beksrevet om de som er veldig rammet. De fleste kan leve et helt fint liv med crohns, men veldig viktig med oppfølging av lege, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle gjerne gitt deg fasit, om det fantes ;o)

Det var det de "lærde" hadde misstanke om at jeg hadde i starten, og faktisk i 1 år etter at jeg ble syk. Først da jeg kom til Haukeland fikk jeg skikkelig beskjed.

Noen tåler melk, andre ikke, noen tåler "alt", noen ikke "noe". I forhold til mat så må man nesten prøve og feile, men tror nok de fleste som reagerer på noe type mat reagerer på melkemat, det er i alle fall mitt inntrykk og det leger har sagt. Noen tåler alkohol, andre ikke osv...

No no er vel å kutte ut medisiner, som i stor del består av kortison og steroider. Noen klarer seg med tabletter, andre må ha medisiner IV hver 6. til 8. uke.

Noen har hyppige sykeperioder, andre kan være friske i lengre perioder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min har det. Han slet veldig med kjempevondt i magen i lange tider. Hos han var tarmen veldig betent så han ble operert ca et halvt år etter at han fikk diagnosen. Det er forskjellig mat du blir anbefalt å holde deg unna (det skrivet får du på sykehuset). Et besøk hos ernæringsfysiolog er ikke dumt. Likevel har det vist seg at du kan tåle maten 9 ganger på rad, men ikke den 10´ende.

Som regel blir du satt på medisiner. Her har han ikke gått på medisiner på lenge faktisk :) Sykdomsforløpet varierer veldig fra person til person.

Du kan se litt her: http://www.lmfnorge.no/cs.htm eller http://www.morbuscrohn.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...