Gå til innhold

Lurer litt på å laseroperere øynene. Noen som har erfaringer? Vet ikke om jeg tør...


fru gullhår

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette lurer jeg også på! Tenk så deilig å våkne om morningen og SE =))

Men er livredd for at jeg blir blind eller får øynene ødelagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det i februar 2007 - og er kjempefornøyd :-)

 

Bedøvelen før operasjonen var litt ubehagelig - det svei ganske bra i et minutt eller så. Operasjonen gikk helt fint - litt ekkelt å ha øyet mekanisk sperret opp, men det gikk så fort at det ikke var noe problem.

 

Etter operasjonen var synet ganske tåkete en stund. Jeg ville nok regne med å være borte fra jobb i et par uker, spesielt hvis du har en jobb som krever bruk av datamaskin. Selv var jeg arbeidsledig akkurat da, så det gjorde ikke noe.. Du får også et nytt tidsfordriv i noen uker - drypping av øynene i tide og utide. Kjedelig...

 

Men så, etter et par uker, så blir synet merkbart bedre dag for dag, og plutselig ser du helt klart og tydelig!! Bedre enn du noengang har gjort!! det var helt utrolig!! For meg var det virkelig verdt det!

 

Faren ved en sånn operasjon er minimal - spesielt hvis du bruker en anerkjent klinikk i Norge. Vær forberedt på en del ubehag i et par uker etter operasjonen, og på å være avhengig av solbriller ganske lenge etterpå. Men resultatet var utmerket, og jeg er kjempefornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laseropererte (Lasik) for 8 år siden - og kunne ikke vært mer fornøyd!!! Den gangen kostet en forundersøkelse 500,- og fikk da vite alt om prognoser, farer osv.

Må legge til at jeg hadde -7 på begge øyne (og skjeve hornhinner). Har pr. i dag litt skjev hornhinne på et øye, men ikke noe som merkes i det daglige (kun v/målinger hos øyenlege), ellers er synet fortsatt på 0. Anbefales! Best investerte penger ever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert forskjellige operasjonsmetoder vi har brukt, for jeg så klart dagen etter, og var derfor borte fra jobb kun op-dagen og dagen etter. Sitter ved data hele dagen - ikke noe problem. Ubehag kun noen timer etter operasjonen. Ble avhengig av solbriller ja! Veldig lyssky de første ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert litt forskjell på hvilken operasjonstype man tar, ja :-)

 

De jeg opererte øynene hos hadde sluttet med Lasik, og begynt med en annen type operasjon. De sa at det var fordi resultatet ble bedre med den nye metoden, selv om rekonvalesenstida var lengre. De mente også at den nye metoden ga færre muligheter for bivirkninger og senskader enn Lasik (selv om det på ingen måte er et stort problem med Lasik-operasjoner heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje operasjonstype har noe å si i forhold til grad av nærsynthet oa. ? Har flere bekjente som også har laseroperert, og noen er blitt frarådet Lasik pga mindre grad av nærsynthet, mens andre har brukt Lasik pga veldig nærsynte. Godt at disse metodene finnes i allefall! - Et helt nytt liv!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke skummelt! Du kan ta det helt med ro! De har gjennomført tusenvis av slike operasjoner - har du hørt om noen som har fått synet ødelagt? Det har ikke jeg! Det er utrolig dyktige folk som driver med dette, og dersom du ikke er passende kandidat for laseroperasjon, så vil de fortelle deg det når du er på konsultasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som får problemer i etterkant som kan være så små at de ikke nødvendigvis blir registrert som problemer hos de som opererer:-( Hvis du feks ser ekstremt skarpt med briller/linser før du opererer og så etter operasjonen ser normalt skarpt, vil klinikken kunne si operasjonen er vellykket fordi du ser normalt skarpt, mens du vil være misfornøyd fordi du ser mindre skarpt enn tidligere (og den uskarpheten vil ikke nødvendigvis bli bedre med briller). I tillegg er det mange som får tørre øyne etter operasjonen, det kan visst gå over etter noen år, men ikke nødvendigvis.

 

Mange blir også plaget av lysringer rundt lyskilder i mørket. Tror det kommer av at de bare opererer den sentrale delen av hornhinna, mens i mørket blir pupillen stor og man ser litt gjennom delen som ikke er operert også.

 

De fleste blir selvfølgelig helt fornøyd etter enn sånn operasjon, hvis ikke hadde ikke så mange blitt operert, men det er greit å tenke gjennom på forhånd hvordan man vil reagere etterpå hvis man er en av de få uheldige. Hvis øynene dine egner seg for det, kan du jo prøve døgnlinser som du slipper å ha av om natta, for noen er riktig bruk av dem nok til at de ikke ønsker å operere likevel.

 

Så er det viktig å vite at man uansett ikke slipper briller for alltid! Når man blir 45år+ vil man alltid trenge lesebriller for å lese hvis man ikke er nærsynt. Hvis man er nærsynt ca -2,50 vil man kunne lese kjempebra uten briller. Mange synes det er mer upraktisk å måtte huske på å ta med lesebriller enn å ta brillene av når man skal lese. Andre velger uansett progressive briller for å slippe og ta dem av og på og da har man brukt mange tusen kroner på en operasjon og etter noen år bruker man likevel mye penger på briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VerdensHeldigsteMamma

Anbefaler deg laseroperasjon på det varmeste!! Jeg var nærsynt, og LASIKopererte meg i Trondheim i 2005. Selve inngrepet gikk helt fint. Hadde jo sett folk bli operert på"Extreme makeover" og var livredd for å få sperret opp øynene mekanisk...men det var virkelig ikke noe problem i det hele tatt!! Litt ekkelt da de vippa bort "lokket" de hadde skjært ut, for da følte jeg at jeg ikke så noen ting. Men det gikk fort over. Bare å husk å puste dypt og jevnt. Så klart med en gang etterpå! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...