Gå til innhold

November: skal vi ta en hva kan barnet ditt tråd igjen??


silhah og emilie

Anbefalte innlegg

de kan så mye forskjellig disse små så jeg syns det er gøy:)

 

emilie(25.11) kan:

-spise alt selv

-drikker fra vanlig kopp/glass

-hjelper til med å kle av/på

-vaske ansiktet

-hjelpe til med tannpuss

-tisse/bæsje på potta...en sjelden gang når jeg setter henne der hehe:p hun eeelsker potta

-legger seg 19:00 og sover hele natta i egen seng ENDELIG

-sier ifra når hun har bæsja

-går og løper

-klatrer i alt

-går trapper, både opp og ned

-hoppe

-danse..heeele tiden:p

-synge litt av bæbæ lille lam, trollmor og ro din båt

-nusse

-skjønne hvem forskjellige familiemedlemmer er

-gi klem når vi spørr om det

-svare ja når jeg spørr henne om hun feks vil ha mat osv og riste på hodet hvis hun ikke vil

-hun kan si: ja, mamma, pappa, ball, titt tei, vegar(min kjæreste:p), tante, hei, takk, bleie, nam, arti..hun sier ikke alle ordene perfekt men ganske bra:)

 

i tillegg kan hun trasse skikkelig..hehe stampe med føttene..hyyle..rulle på gulvet...riste på hodet og være skikkelig sint:p

 

det var alt jeg kom :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- har blitt veldig flink til å spise med skje i det siste. Spiser andre ting selv

-løøøøper

-klatrer

-danser

-peker på kroppsdeler når vi spør hvor de er, sier også navnet på de

-forstår veldig godt hva vi sier, og gjør ting vi ber henne om, som for eks. gå på badet/do, finne sko, sokker, lue, jakke osv. Sjelden jeg opplever at hun ikke forstår hva vi mener

-eeeeelsker å lese/bla i bøker :-)

-begynner å skjønne poenget med puslespill

-en racer til å tegne

-har blitt flink til å snakke, og sier bl. annet: mamma, pappa, navnet på broren, bikkje, pus, fisk, bil, ball, drikke, bade, do, denne, lys, æsj, bleie, bæsj, navel, øre, øye, nese, dukke, Ui (navnet på kosesauen :-)), sko, sokker, lue, jakke, kjeks, dame, mann, baby, blomst, pip-pip, leke, banan, bukse, Tussi, hest, ku, ta av, sove, sitte eget navn (men det er veeeeldig utydelig, hehe, vanskelig å si).

 

Ellers er hun veldig blid, stort sett :-) Men, hun har helt tydelig begynt å vise at hun vil være med å bestemme. Tramper i gulvet, dunker hodet i gulvet osv når hun blir sint :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Leyla(11.11)

 

Hun kan:

 

-Gå og løpe

-Spiser selv

-Drikke fra glass

-Pusse tenna

-Sier mamma, pappa, bestemor, bestefar, hadet, hei, nei, opp, tar tlf og sier HALLLOOO, mage, pavo(sønnen til vennina mi, kalle navn på han)kjære.sier sikkert mer men kommer ikke på i farta.. Hun sier alt dette på bosnisk da.

- Når jeg synger lille petter edderkopp, så gjør hun sånn med fingerne og tar seg på hode

-danser masse

-Når vi sier sove så legger hun hode ned og later som hun sover

-går opp og ned i trappene

-hvis jeg sier hvor forskjellige kroppsdeler er peker hun på dem

- tar på seg lure, bukse selv

-kler av seg selv

-spiser med skje selv

-tar av seg bleia

-når jeg sier nuss, så nusser hun på meg

 

Nej, dette var alt jeg kom på;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junior kan (7.11)

 

- Spise med skje

- Gå og løpe

- Legge smokken på plass i senga når han står opp

- Drikker av glass og tutflaske

- Kaste mat omkring (hehe)

- Når vi spør om han skal bade sier han noe jeg ikke klarer å skrive, og går til baderomsdøra

- Når jeg spør om vi skal ta på skoa henter han skoa sine og setter seg i trappa

- Flink til å hjelpe til når vi skal kle på han

- Gi suss og klem

- Hvis han har f.eks papir i munnen sier jeg "kan mamma få æsj" så dytter han det ut med tunga

- Hvis jeg spør om vi skal vekke pappa, sier han pappa og går til soveromsdøra

- Når vi spør om han skal ha mat, sier han "ma" og dytter stolen sin inntil bordet

- Blar i bøker

- Sier mamma, pappa, bap (far), mo (mor), hei, lys, voff voff, ma (mat), ennene (emmeline), ba (bestefar) bamo (bestemor), ta (takk), uff, datt, dær, bø, nø (snø) ati (patrick), iddis (vigdis), data, babka (boka), brrm brrm (bil), ojjj, bå (båt), tyyy, nunæ (nese), bebe (baby), bip bip (fugl), is, me (mer)

- Snakker i telefon

- Klatrer

- Går i trapper

 

Det jeg kommer på nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...