Gå til innhold

Hva synes dere om fritidsaktiviteter som barneidrett osv for to-åringer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har begynt på barneidrett nå i høst. Snuppa på to og et halvt år synes det er kjempemoro.... Men jeg tenker litt på det med at det kan bli for mye. Hun er i barnehage 4 dager i uka. Og barneidrett er på en dag som hun er barnehagen. Vi har nettopp også kuttet kraftig ned på soving om dagen (max en halvtime nå, ellers blir det sirkus på kvelden), og hun er jo egentlig trøtt og sliten før vi drar....Men blir jo fort veldig våken nå vi prater om hvor vi skal og sånt da, for da gleder hun seg veldig...

 

Nå for tiden er vi jo ellers veldig lite ute etter barnehagen, det blir jo mørkt tidligere, og jeg synes det er greit å kunne leke litt inne også. Spesielt når hun har vært masse ute i barnehagen hele dagen...

 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette, men lurer litt på hva dere synes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en sønn på 3 år som går i barnehage hver dag fra 07:30 - 15:00 og har funnet ut at det blir for travelt med aktivitet etter barnehagen. Han har vært i full aktivitet hele dagen og er ganske sliten når han kommer hjem. Vi bruker timene frem til leggetid, til felles middag og litt mer rolige aktiviterer som tegning, pusespill osv. slik han får roet seg ned.

Men det jo såklart forskjell fra barn til barn....Du kan jo prøve litt å se hva du synes.

Jeg personling tror at det skjer såpass mye i barnehagen på dagtid at det kan være bra for barna å roe seg ned på kvelden sammen med mor og far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har selv ei jente på 2.5 år som går på "turn" en dag i uka. Dett er ukas høyde punkt. Hun er i barnehage fra 7 15 - ca 1530 hver dag. Sover max 30 min på dagen. Fordi om de går i barnehage synes jeg de skal få gå på idrett når du ser de virkelig koser seg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uaktuelt å la en 2,5 åring være med på organisert aktivitet! Det er jo slettes ikke barna som ytrer et slikt behov. Det virker som om mange foreldre synes det er status med to åringer som går på turn/idrett.

Når han blir stor nok til å si fra selv så blir det kanskje aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke enig med ZikkZakk ovenfor... Vår sønn er med på barneidrett en gang i uken, og der hvor vi går er det ikke organisert... De tar fram masse leker og barna kan gjøre hva de vil... De har også "rolige leker" som puslespill, de kan tegne osv. Vår sønn stortrives der.. Av og til er det tur i skogen, eller en tur i svømmehallen... Men det er nok forskjell på barn, noen er mer urolige kroppen og aktive enn andre, så jeg sier ikke at det passer for alle....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror barna har godt av det. Så lenge de trives så klart. Viktig at ungene lærer at organisert idrett er gøy. Kanskje de da blir litt mere aktive i senere år også da... Er altfor mange barn og ungdommer som sitter stille foran tv eller pc. Lær de tidlig at det er gøy å røre på seg og lære nye ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg såg nylig et program på tv her om dagen(husker ikke hva det var), hvor de tok opp at de trodde mange foreldre lett kunne glemme at når barna er ferdige for dagen i barnehagen så kan de være ganske så slitne og må få lov til å kunne slappe av etterpå.

Husk barna gjør masse aktiviteter både ute og inne i løpet av en dag i barnehagen .

Min sønn på 3 år synes hverfall det er godt å få sitte i armkroken å bare snakke , se litt tv eller kanskje pjuske litt på rommet etter en dag i barnehagen.

 

Så jeg tror man skal være forsiktige med å drasse med seg så små barn på trening etter en dag i barnehagen.

 

Et barn trenger også ro og hvile, trim får de masse av i barnehagen oxo :o)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vuggivuggi forklarte det ganske bra jeg! Barn som går i barnehagen er aktive hele dagen, barn som ikke går i bhg har kanskje litt andre behov.

Ser at noen begrunner valget sitt ut fra at de har så innmari aktive barn, at derfor har de behov for organiserte aktiviteter. Tror barn som er veldig aktive har spesielt behov for å lære å roe ned!

Dere foreldre skulle vært i bhg et par dager og observert barna der, ikke mye tid til å sitte stille nei!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes alle må vurder hva som passer for sitt barn. Min 2-åring er i bhg fra ca. 8.30 til 15.30, han er ganske sliten etter dagen med mye aktiviteter i bhg. Vi kunne ikke tenkt oss å ha han med på slike aktiviteter på ettermiddagene, synes han er for liten for organiserte aktiviteter ennå. Det hører med også at de i bhg. er i skogen 2-3 dager i uken og det er jo ganske utmattende for en liten kropp.

Dersom deres barn har overskuddet som trengs og gleder seg over dette, og dere føler det er greit for barnet synes jeg dere skal fortsette.

Enhver kjenner jo sitt barn best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt tidlig. Tror det kommer tidsnok med fulle ettermiddager med fritidsaktiviteter. Problemet med stressede barn er en virkelighet vi faktisk må forholde oss til. Det blir flere og flere av det. Så progammet kos og kaos der en dansk barnepsykolog snakket om akkurat dette. Han foreslo at hele familien burde legge seg rett ned på gulvet en halvtime om ettermiddagen, sette på behagelig musikk og bare slappe av sammen.

 

Spør det selv om hvorfor barnet skal ha en fritidsaktivitet. Har h*n behov for det?

 

Men hadde min sønn ikke vært i barnehage, hadde jeg kanskje vurdert dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det forundrer meg at så mange er "i mot" slik aktivitet. Gymen er virkelig ukens høydepunkt hos oss. Her treffer vi barn på samme alder, både naboene og andre fra barnehagen. Vi danser, synger sanger, og har forskjellige leker, og det er kjempe gøy. Snuppa er snart 2,5 år, vi er hjemme fra barnehagen klokken halv fire, spiser middag, og går på gym klokken fem. Jeg føler ikke at det er noe stress relatert til denne aktiviteten, bare hygge og kos. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...