Gå til innhold

ett glass vin?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

ett vennepar av oss som akkurat har fått barn lurte på om vi ville være med dem å spise god mat og drikke litt vin. og så sa jeg at det ville vi og så begynte jeg å snakke om alkoholfrie viner (siden jeg er gravid) og sjampanje.da sa de at "det er ikke så farlig om du tar deg ett glass eller to", for det hadde nemlig hun venninnen min gjort under svangerskapet. "ja, var ikke alltid det ble bare ett".

 

hva er deres meninger om det?

jeg syns det er koselig å drikke vin, men lar være. jeg koser meg like mye med en kopp te eller kakao liksom.

 

Dere da jenter? vil gjerne høre noen meninger

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er enig med deg,og har vært i samme situasjon selv opptil flere ganger..for andre er det ikke alltid så farlig med ett glass eller to..men for meg føles det helt feil og jeg klarer meg helt fint uten.

Så mye oppstyr rundt alkohol som det har vært i media den siste hale året gjør at jeg får mer avsmak fra alkohol. Tenk at de sier det er "værre med alkohol enn heroin" hjeelp..

Jeg sier ofte at jeg uansett ikke ville klare å nyte det ene glasset med vin, og at jeg klarer meg helt fint uten alkohol, så avhengig av alkohol er jeg da ikke:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen alkohol i svangerskapet. jeg mener at selv om det bare er ett glass.. ville du gitt vin på tåteflaske??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tatt ett glass vin en sjelden gang eller ett glass rusbrus i alle mine 3 svangerskap.men bestiller gjerne en to tre alkoholfrie viner på nettet som jeg helst drikker istedet.det er bare for å være HELT på den sikre siden at du ikke skal drikke noe i det hele tatt og bare det siste få årene de har sagt dette.da jeg gikk gravid med min første som nå er 6 år sa de at det ikke er ett glass med lav alkoholstyrke eller øl/rusbrus som er farlig en gang iblant ,men hvis du stadig drikker.f.eks et par ganger i uken eller så og mer.

syntes det er helt feil fokus på sånt noe.det første alle vordene mødre sier er at de ikke vil ta en eneste slurk øl men mange nekter plent å stumpe røyken!!!det er jo helt bakvendt.det er sjeldent du kan se virkning av at moren har drukket alkohol.da er det at hun har drukket hyppig og/eller mye.mens man så godt som alltid kan se en eller flere ting som nikotinen har påvirket barnet.

drikker du et lite glass en gang i mnd eller så er det meget lite av det som skulle komme gjennom til barnet mens en mor som røyker bare en sigarett om dagen så har barnet kullos i kroppen hele dagen!!

som sagt så har jeg tatt ett glass en gang inniblant hver gang.kansje opptil 5-6 ganger i løpet av graviditeten.aldri noe sterkere en 9%,ikke oftere og toppen et lite glass.ingen virkning på hverken meg eller barna.

en annen ting er at har du røyket i svangerskapet kan jordmor se det når morkaken kommer ut,til og med hvis du sluttet mange mnd før barnet kom,men et glass vin gir ingen skader på morkaken.den er like fin og hel og med fin farge.

har ellers til gode å se noen som er så dum at de sitter å drikker seg beruset i graviditeten i våre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det i utgangspunktet ikke er verdt å ta noen sjanser, men jeg legger meg ikke bort i hva andre gjør. Det er jo veldig mye annet man skal passe på når man er gravid: spise jevnlige, sunne måltider og ikke stresse osv. I tillegg er det så mange kostholdsråd ute å går at jeg blir helt forvirret..

 

Jeg synes ikke alltid jeg klarer å følge alt og tenker at det å være alkoholavholdende jo er forholdsvis enkelt i.f.t. f.eks. å forsøke å unngå koffein og tilsetningsstoffer. Jeg gir meg heller lov til å slurve litt med maten enn å ta et glass vin.

 

Synes i allefall det er unødvendig av folk å oppfordre deg til å drikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg verken drikker eller røyker nå som jeg er gravid, og det kunne ikke falle meg inn å gjøre det. Har hatt gravide venninner som tok seg et glass vin av og til og fikk helt friske unger, men jeg velger likevel å la være.

Til anonym over her: At man så godt som alltid kan se på barna at mor har røyket under svangerskapet, er nok en overdrivelse. Jeg er født på 70-tallet, og de færreste stumpet røyken fordi de var gravide - inkludert min mor. Verken jeg eller min to søsken har "defekter" av noe slag: Vi er friske, normale av størrelse og intellekten er det ingenting å si på. Det samme gjelder for mine jevnaldrende venninner, som også har hatt røykende mødre.

Jeg har også en venninne som røyket gjennom hele svangerskapet (noe jeg selvfølgelig var i mot, men det var hennes sak, ikke min), og hun sleit noe voldsomt for å prøve å slutte. Til slutt sa legen hennes at det var bedre at hun røyket 3-4 sigaretter om dagen framfor å stresse opp seg selv og ungen på den måten. Hun har i dag en vilter plugg på 4 år - ingen verdens ting i veien med ham heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venninnen min røykte de første 3-4 mnd av svangerskapet og når morkaken kom ut var det første jordmor sa var:du har røkt i svangerskapet du!?noe hun måtte innrømme,men hun hadde jo sluttet for mange mnd siden....

det syntes jeg var en merkelig doktor som kunne si noe sånt.men så et lignende sp.mål i et gravidblad om det var bedre å røyke litt en å stresse med å slutte.og da svarte jordmor i bladet at det skulle isåfall kun være i EKSTREME situasjoner hun skulle anbefale det.for det var bare en unskyldning for den gravide til ikke å stumpe røyken.

jeg er også født av en røykende mor på 70tallet og er oppvokst i et hjem med røyking og det er mulig at det er mange som ikke tar særlig skade av det.men det er jo fakta at røyking i svangerskapet øker risikoen for abort,dødfødsel,for tidlig fødsel og løsning av morkaken.barna er ofte mindre og har vanskligere for å klare seg hvis de blir født for tidlig.det er større fare for krybbedød både hvis moren røyker både i og etter svangerskapet.jada VI vokste opp og hadde det ok,men det er også en fakta at det døde mange hundre barn i krybbedød og dødfødsel hvert år før mens nå har dødfødsel og for ikke snakke om krybbedød gått drastisk ned.det gikk nemlig ikke så bra for dem....og en av de viktigste faktorene er at mor ikke røyker i og etter graviditet.

må legge til at min tanta satt akkurat her om dagen og fortalte at hun drakk seg sørpe full mange ganger under graviditeten med mine kusiner og det var helt vanlig på den tiden.De har IKKE tatt skade av det heller forde om jeg absolutt ikke vil anbefale det......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skulle spise Tiramisu(kake som inneholder liten prosent alkohol), var kjempe usikker på om jeg skulle spise den. Så jeg spiste det den ene gangen, men lar være neste gang.

 

Verken ser det bra ut med gravide som drikker alkohol, men det er heller ikke riktig. tenk på den lille der inne, den blir "beruset" den også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke rørt så mye som en dråpe alkohol i dette svangerskapet og har ikke savnet det heller. Koser meg like mye med en alkoholfri øl som med en vanlig. Ser ikke helt vitsen med bare ett glass vin. Det blir jo bare for å erte, for da får man naturlig nok lyst på mer. Jeg synes total avholdenhet i svangerskapet er best :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

p.s:kan foresten anbefale fre`sparkling brut for de som er glad i hvitvin.den er helt alkoholfri og kjempegod.

i sverige har de også mye gode cidere som er helt alkoholfri eller med % på 2,2%.kjøpte en hel eske av de alkoholfrie for en uke siden og den er like god som den MED alkohol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drikker for det meste munkholm, men en sjelden gang har jeg sippet et glass vin...er jo så godt med rødvin, men har da ved få anledninger brukt så mye som 3 timer på et glass...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er enig med dere, alkohold hører ikke hjemme i svangerskapet. jeg er nok litt mer avhold en dere for jeg drikker heller ikke når jeg ammer. gidde ikke å stresse med å pumpe meg før jeg skal ut. men går ut, uten å drikke. men når jeg er ferdig med amming då kan jeg ta meg ett glass med vin.

 

ang dere som prater om røyking. ei venninne av meg fikk et barn 2 mnd før termin og hadde lav fødselsvekt. måtte ligge lengere på sjukehus

og legen og jordmora sa at babyen var " skadd av røyking" i svangerskapet. selv om deres mødre røykte med dere i svangerskapet, så vett vi mye mer om hva som er skadelig og ikke for fosteret. så jeg tar helt avstand, fra alt som heter alkohol og røyking.

 

syns faktisk at det er frekt når mødre røyker oppi ungene sine.

 

men jeg er sikker litt sær da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel svært lite sannsynlig at ett glass vin sammen med maten en sjelden gang under svangerskapet gjør noe skade på fosteret...

Da jeg var gravid for 6-7 år siden var anbefalingen fra legen at 1-2 glass i uka var ikke noe problem, så da tok jeg av og til et lite glass til lørdagsmiddagen om jeg hadde lyst på det. Denne gangen har jeg ikke drukket alkohol da jeg synes det er like greit å la være og egentlig ikke har hatt så veldig lyst på vin heller. Ingen grunn til å få dårlig samvittighet om man smaker bittelitt på champagnen fordi man har fryktelig lyst, men ihvertfall ingen grunn til å drikke den fordi noen andre synes man skal. Ta deg en kakao du! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar rett og slett være fordi jeg aldri ville kunne tilgi meg selv dersom det skulle skje noe med barnet. Da ville jeg gått rundt og lurt resten av livet på om det var den ENE flaske som gjorde utslaget.

I de alle fleste tilfeller går det jo bra, mange drikker før de er klar over at de er gravide osv., men jeg er ikke villig til å ta den sjansen. Dessuten koster det meg lite å kutte ut alkohol da jeg som regel bare drikker på fest. Tror aldri jeg har drukket bare ett glass i hele mitt liv, de få gangene i året jeg er på fest så er det FEST. Savner ikke å være fyllesyk, og det blir nok leeenge til neste gang:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer meg helt fint uten alkohol i 9mnd, sluttet å røyke en uke etter jeg fant ut at jeg var gravid..... Deilig å være røykfri selv om jeg savner vin kveld med veninner og kjæresten min. Men 9mnd går fort:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg drikker som før under svangerskapet, og har ingen problemer med det. har ei datter som er helt perfekt selv om jeg drakk under forrige svangerskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette provoserer meg så vanvittig! Alkohol KAN skade fosteret! Det er jo kjent at alkohol dreper hjerneceller hos oss voksne, tenk da hvilken skade gjør på et lite foster, som nesten ikke har utviklet hjerneceller enda, da sinker man utviklingen, tar knekken på de få cellene som er...

 

Dere som ikke greier å slutte å drikke, les dette:::

http://www.aftenposten.no/helse/article1794583.ece

 

Det er 9mndr du må ta 100% hensyn til en annen enn deg selv, som fremtidig mor bør man jo greie det?

 

Jeg sier i allefall nei takk til alkohol - jeg vil ikke sitte med dårlig samvittighet resten av livet, hvis det ikke går så bra som det vanligvis gjør. Spiller heller russisk rulett med mitt eget liv, en mitt eget barn sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke tenke meg at et lite glass vin til maten er livsfarlig - så lenge det ikke blir en vane =0)

 

Når mamman koser seg, så koser babyen seg også...

 

Jeg tok en utepils i ferien - og det var ikke en hel en en gang, men jeg koste meg og jeg har absolutt ikke dårlig samvittighet for det. Og ellers har jeg holdt meg totalt borte fra alkohol i svangerskapet.

 

Men det finnes jo mange andre gode alternativer uten alkohol også ;) Jeg anbefaler deg å gå på vinmonopolet og spørre noen som har kjennskap til viner der, de har helt sikkert noen gode alkoholfrie varianter å anbefale! :0)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null alkohol her. Røyket har jeg aldri gjort heldigvis. Dere er kjempeflinke jenter som har greit å holde opp med røyken når dere er gravide........:-)) Det er sikkert ikke så lett å slutte kan jeg tenke meg.

Er veldig glad i et glass rødvin med min kjære, med venninner og til en god middag. Men kunne ikke falle meg inn å sitte med rødvin når lille nurket ligger der inne og skal vokse seg stor og frisk...

Men hører det er de som tar seg et glass i ny og ne, og det går sikkert fint det og......

Vi er vel såpass opplyst om dette alle sammen så det får være hvert enkeltes valg mener jeg da.....

Til ribba blir det rødvin..........mmmmmmmm........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner virkelig å lure på noen av dere vordende mødre her inne!

Vi lever nå i 2007 og ikke på 1960 tallet lenger.

 

ALLE vet at i dag blir man bedt om å holde seg 100% unna både alkohol og røyk i svangerskapet.

Det er jo ikke uten grunn! Det er jo fordi det er forsket på å man har sett skadene det kan gjøre med faktisk bare 2 glass vin.

 

La heller tvilen komme barnet til gode i stede for dit eget ego..... Det er altså den mest latterlige unnskyldningen jeg noen gang har hørt at når mor koser seg så gjør barnet det oxo...som ei hadde skrevet her!

Håper viskelig det bare var en kødd.

 

Det er snakk om 9 mnd, er ikke barnet dit værdt det.

Det må jo være helt for j......lig for de mødrene som får barn det er noe galt med så må man sitte med den grublingen i tillegg at kanskje det var det ene glasset med vin som utartet dette.

 

 

Nei, alle vet at et glass vin ikke er bra for barnet, det er uhørt! Men det er noen som fortrenger det for å mette sitt eget ego bare. RETT OG SLETT!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som drikke som vanlig altså og skryter av du gjorde det forrige svangerskap oxo, noen burde rett og slett ikke fått lov til å gå gravide og være foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer meg helt fint uten alkohol. Savner det ikke noe særlig heller. Skjønner ikke de som "gambler" med å drikke "litt" heller.... Jeg kommer ikke til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...