Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

Er det rasistisk av meg å ville ha et barn som er hvit?

• Logg inn for å svare
106 svar til dette emnet

#41 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 868 Innlegg:

Skrevet 14 mai 2008 - 07:19

Det er jo bevist at adopterte sliter mer enn ikke-adopterte, men jeg har ikke sett noen undersøkelser hvordan dette fordeler seg mellom hvite og ikke-hvite, så kan jo ikke uttale meg om at det er mer gunstig med en hvitt adoptivbarn her i Norge eller ikke. Jeg synes ikke ditt ønske er rasistisk, men et hvitt barn kommer nødvendigvis ikke å ligne på dere.

Annonsebilag
Annonsebilag

#42 neutral

neutral

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 18 mai 2008 - 23:03

Nei, jeg synes ikke det er rasistisk å ville ha et barn som har ens egen hudfarve, Hva en person vil og ønsker seg, er en ting.... Men hva en person gjør, er en helt annen. Men det så mener jeg det blir både feil og for enkelt å dømme noe ut i fra deres tanker og ønsker. Hvem ville ikke ønske seg et barn som har ens egen hudfarve? De fleste vil jeg tro... Lykke til videre:)

#43 KajsaLuna

KajsaLuna

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 26 mai 2008 - 19:34

Jeg har ikke lest alle innleggene, men: vi har en nydelig jente fra Kina som nå er 8 år, og hun ligner på sin etnisk norske far. Farger osv er selvsagt annerledes, men de gjør de samme tingene med munnen, rynker pannen på samme måte, snakker i samme rasende fart og eier ikke ro i kroppen. De har til og med samme lynnet! Det er MANGE som har sagt til meg at datteren vår ligner faren når man ser dem sammen. Barn er ikke bare produkter av genetisk arv, de vil også bære med seg en miljøarv. Vår datter fra Kina var 4 mnd da vi hentet henne. Helt fantastisk. Jeg ser at hun er fra Kina - men jeg "ser" ikke at hun er noe annerledes enn våre andre to døtre.

#44 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 868 Innlegg:

Skrevet 08 juni 2008 - 09:44

Syns IKKE det er rasistisk på noen måte. Vi lever i en verden der mørke /utenlandske barn opplever så mye jævelskap her i landet, i skolen, og i fritiden, og det er jammen ikke lett å være en "norsk" ungdom, som er svart i dagens samfunn. I en perfekt verden hadde ikke hudfarge noe å si, men desverre, verden er ikke perfekt. Skulle jeg adoptere hadde jeg valgt å adoptere fra det "lyseste" landet jeg kunne, evt russland. IKKE for min del, men for barnet. Nå har vi fått 2 barn med ivf, men vi var seriøst inne i adopsjons verden en perode.

#45 Dunder

Dunder

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 08 juni 2008 - 09:57

Tror det er ganske vanlig å være inne på disse tankene, men få som tør å innrømme det. Særlig dersom du skal adoptere fordi du ufrivillig ikke kan blir gravid. Da kan det være du ikke helt har kommet over at du ikke kan får barn på den "vanlige" måten. Du er kanskje redd for at du ikke skal føre tilhørighet til et barn som har veldig anderledes utseende enn deg, nettopp fordi du EGENTLIG vil at barnet skal komme fra din kropp og ha din og din manns gener. Jeg er enig i at du kanskje ikke er helt klar for adopsjon dersom du har disse tankene, men jeg er helt sikker på at det vil gå over, bare gi det litt tid. Du bør nok ha lagt disse tnakene på hylla før dere gjennomfører adopsjonen. Jeg tror ikke du er rasist. pga. dette, jeg tror som sagt dette er en naturlig del av den prosessen man går gjennom når man bestemmer seg for å stifte familie på denne måten. Lykke til!

#46 godiva med 3 gull

godiva med 3 gull

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 09 juni 2008 - 11:37

jeg tror ikke at du nødvendigvis er rasist, men umoden og utrolig lite gjennomtenkt syn på adopsjon.. Om du seriøst går rundt med tanker om å adoptere er det vel andre ting enn hudfarge som burde spille inn. Feks det å få et barn!! Hva om du får et hvitt barn det er "noe galt med" hvordan vil du takle det. Nemlig mange som opplever!. Kanskje du burde gå en runde el 10 med deg selv...

#47 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 868 Innlegg:

Skrevet 30 juni 2008 - 18:30

Hei! Jeg tror ikke det er rasisme som er spørsmålet her, men heller et ønske om et barn som ligner deg selv, og kanskje spiller det en rolle at en har lyst til å "passe inn" og ikke trenger å forklare omverdenen at det ikke er ditt biologiske barn. Selv om adopsjon er fullstendig godtatt og akseptert i Norge, kan det likevel påvirke valget ditt at "alle" kan se at barnet er adoptert. Jeg syns ikke du skal ha dårlig samvittighet for dette, selv om jeg tror du hadde slått deg fort ned med valget om du fikk et barn av annen hudfarge. Syns ikke du skal tenke for mye på "moralistene", men heller lytte til dine egne ønsker. Lykke til!

#48 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 868 Innlegg:

Skrevet 15 juli 2008 - 12:24

Det er helt ok, det er mange land å velge fra og det er også mulig å adpotere fra Norge, men kanskje fostermor hadde vært noe for deg..

#49 Let's hear it for the boys!

Let's hear it for the boys!

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Skrevet 25 juli 2008 - 09:15

Absolutt.

• Gjest

Skrevet 23 august 2008 - 19:57

En som har skrevet litt tidligere: "Såpass ja.. spiller hudfargen noen rolle da? Hvis du har en sånn holdning så håper jeg virkelig du ikke får adoptere, dere fortjener det bare ikke." Er utrolig glad at ikke du bestemmer hvem som skal godkjennes for adopsjon! Du svarer stygt når du skriver :"dere fortjener det bare ikke." Selv mener jeg at det er lov å tenke litt sånn før en velger hvilket land barnet skal komme fra. Har noen utrolig skjønne mørke naboer, og kunne gjerne fått slike selv. Men vi ønsket litt lysere, og asiatisk utseende, så da ble det Thailand. Han er ikke lik oss, men hører 100% til oss likevel. Og vi er helt svake for barn fra asia, så da er vi ikke "rasistiske" selv om vi hadde et ønske om utseende. Uansett kan vi jo hverken når vi adopterer eller får selv "tegne" barnet slik vi vil ha det. Vi bestemte oss at UANSETT hvordan det ville se ut, skulle vi ELSKE det over alt på denne jord!!!!

#51 Femella

Femella

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 18 Innlegg:

Skrevet 16 oktober 2008 - 21:06

En rasist mener han /hun er bedre enn andre på bakgrunn av rase. Du er derfor ikek mer rasist enn den som ønsker seg jente eller gutt for den del...

#52 mirjam54

mirjam54

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 19 oktober 2008 - 10:32

Nei helt klart ikke

#53 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 868 Innlegg:

Skrevet 23 oktober 2008 - 13:15

Jeg vil påstå at hvis du føder et barn selv, vil du bli like glad i det om det har en liten "skavank", som om du får et helt friskt barn.. Og derfor burde du også kunne bli like glad i et mørkt barn som i et hvitt barn.. Vil ikke påstå det er rasistisk.. Men alle like mye verdt og betydningsfulle om de er svart, hvite eller gule.. Og et barn er et barn uansett..

#54 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 868 Innlegg:

Skrevet 28 oktober 2008 - 15:27

Jeg syns ikke det er rasistisk, men ærligt sagt! Inor Adopt der får du adoptere fra nordiske eller europeiske land. Selv har jeg slitt i mange år med å bli gravid, men ikke blitt klar for adopsjon nettopp pga den problemstillingen. Jeg vil og ha et barn som ligner på meg, men jeg er sikker på at om man adopterer en "annerledes" unge, vil man bli like glad i denne, men jeg er ikke kommet så langt ennå... ønsker deg lykke til uansett, og håper du finner ut av det Stor og varm klem

• Gjest

Skrevet 28 oktober 2008 - 17:11

Det spørs jo litt på motivasjonen. Om det er fordi du ikke vil at barnet skal vite om at det er adoptert fordi det ville vært for vondt å finne ut av skjønner jeg det godt, men husk nå på at de fleste barn som er adoptert i norge er utenlandske og ser utenlandske ut. De klarer seg som oftest fint selv om de vet de er adoptert og de har i de fleste tilfeller et like godt forhold til adoptivforeldrene som andre unger har til sine biologiske foreldre. Hvis du nevner for adopsjonsbyrået at du aller helst vil ha et hvitt barn ender du antagelig opp på "uegnet"listen..

#56 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 868 Innlegg:

Skrevet 02 november 2008 - 00:33

Jeg tror mangen kan tolke det som rasistisk.. Men jeg skjønner jo at du gjern vil ha en som er i samme hudfage som deg selv.. Jeg tror jeg kansje kunne tengt litt det samme..

#57 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 868 Innlegg:

Skrevet 09 november 2008 - 14:31

Ja, det er rasistisk og overflatisk. Vil ha det barn som ligner på oss; den holder ikke. Da vil du jo nesten ikke vedgå at du har adoptert. Jeg synes ikke folk skal kunne velge verken rase eller kjønn.

#58 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 868 Innlegg:

Skrevet 09 november 2008 - 22:20

jeg tror ikke hudfarge vil bety noe særlig når dere får barnet, jeg ville ikke fokusert på det. Jeg er ikke adoptivmor, men har et barn med annen hud og hårfarge enn meg selv, så i andres øyne kunne han vel likesågodt vært adoptert. Dette bryr jeg meg ikkeno om, om likhetene ikke viser seg i utseendet så vil de sikkert vise seg i personlighet og væremåte etterhvert :)

#59 mortilgutt

mortilgutt

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 12 november 2008 - 12:06

"det er greit dersom dere tenker på at et barn med en annen hudfarge vil bli mobbet..." Noko slikt har eg lese i desse innlegga. Kva er dette for tull??? Er det GARANTERT at dersom du er kvit så vert du ikkje mobba på skulen???? NEI!!!!!!!!!!!!!! Eg syns ikkje det er noko godt argument i denne diskusjonen. Det vert sett fram som om dersom du er farga i huda så er du GARANTERT å verta mobba, og dersom du er kvit så slepp du unna. Det er feil! Eg veit om mange farga born som ikkje vert mobba, og mange kvite (norske eller utanlandske) som VERT mobba. Fargen på huda avgjer ikkje om ein vert mobba eller ikkje. Einaste gongen du er 100% garantert at du ikkje får eit farga barn er når BÅDE mor og far er kvite og dei klarer å laga eit barn sjølv! Dersom du får adoptera ein kvit unge.......kva om han har downs eller andre psykisk utviklingshemmingar? Kva med arvelege sjukdomar. Kor skal grensa gå? Ingen er garanterte noko av dette. Til slutt eit spørsmål: Er det ein menneskerett å få barn?

#60 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 564 868 Innlegg:

Skrevet 12 november 2008 - 13:42

Har sett endel svar du har gitt i ulike tråder her inne på BIM. Du er bare ute etter å krangle! Hjelpe meg for en verdensmester du er!!! Prøv å forstå at vi mennesker er veldig ulike, og har forskjellige ønsker og behov. Du har såret meg enormt ved flere av innleggene dine. Du er så bastant at det gjør vondt. Hold deg inne på kranglesidene om du ikke kan skrive finere til oss. Virker som du er sint på alt og alle rundt deg. STAKKARS DEG!!!