Gå til innhold

Forbigått når jeg søkte på fast jobb!


Solunger aug-07 og april-09

Anbefalte innlegg

Må bare få ut litt frustrasjon her!

 

Søkte på to faste stillinger på arbeidsplassen min. Jeg har de siste 2,5 årene jobbet i den ene stillingen/funksjonen som ble lyst ut.

 

De søkte noen med økonomibakgrunn, helst tre-årig, og erfaring ble vurdert. Nå har jeg femårig ingeniørutdannelse, men har jo en del del fag som også er en del av økonomiutdannelsen, pluss en solid erfaring på tre år i det yrket jeg jobber i nå. Vet med meg selv at jeg gjør en god jobb, og at de nærmeste kollegaene mine ønsket meg inn i den ene stillingen. Jeg har til og med takket nei til et annet utdannings-relevant jobbtilbud (2-3mnd siden) fordi jeg heller ville bli der jeg er.

 

Fikk beskjed om at noen andre hadde fått jobbtilbud før meg. Uoppfordret kom mannen med begrunnelsen 'at med din bagasje så er vi usikker på om du blir værende'. Har jo gjort alt jeg kan for å bevise nettopp dette!!!!

 

De har jamret og sagt at nå trenger vi yngre krefter her. Det de har ansatt er to damer på 44 og 35 år. Jammen beleilig at de er ferdig med småbarn. Hun som skal ha jobben min, har ikke en gang 3-årig økonomi-utdannelse, og ingen av dem har erfaring fra yrket!!!

 

Noen andre som synes at dette stinker noe j....?????

 

Har en skikkelig vond klump i magen, og er dratt mellom en utrolig høy samvittighetsfølelse og ønsket om å la dem få seile sin egen sjø. Synes ikke det er noe moro å gå på jobb. Har lagt igjen 110% innsats fram til nå, men orker liksom ikke å engasjere meg noe mer. Og junior har vært mer rebell de siste dagene, ettersom jeg har gått å vært sint og lei meg de siste dagene. Hvor går grensa for hva man kan sykemelde seg for? Jeg må jo faktisk ta hensyn til ungen også....

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg har mine tvil om det. Men føler meg så utrolig maktesløs. Valget er på en måte tatt. Tillitsmannen min og min kontakt i fagforeninga er en og samme person, og han har faktisk vært med i ansettelses-utvalget.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de har forbigått deg og ansatt en med mindre utdanning enn deg og du er mere egnet, så har de ikke fulgt loven og du kan gå til sak mot dem. Dette har de ikke lov til uansett hva de måtte mene!! Sjekk dette med evt LO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sånn at jeg har 'feil' men lang og god utdannelse. Da holdt det ikke med jobberfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke lov. Arbeidsplassen din kan ikke diskreminere deg selv om du er gravid, og dersom en annen har fått jobben og ikke er kvalifisert har arbeidsplassen din en dårlig sak.

Sjekk med jusbuss eller andre som gir litt gratis juridisk rådgiving (dersom du ikke er organisert), og få tips om hva du skal gjøre videre. Dersom du er organisert, så tar du det via tillitsvalgt.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk høre at de andre var bedre kvalifisert meg, men ble som sagt ikke så overbevist da jeg fikk høre bakgrunnen til spesielt hun ene. Jeg kommer til å be om en skriftlig begrunnelse.

 

Er organisert i to fagforeninger faktisk. Har vært medlem av Tekna siden jeg var student. Har i tillegg vært medlem av Finansforbundet siden februar. Det var bare det at 'min' representant i Finansforbundet også har sitti i ansettelsesutvalget. Men får se hva han har å bidra med først. Har ikke prata med noen etter at det ble endelig avgjort at begge hadde takket ja. Fikk beskjeden via internmail, sammen med alle de andre ansatte!

 

Gruer meg til å møte på jobb på mandag, føler at jeg er ferdig med å gi av meg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal du ikkje godta. DU har krav på den stillingen med din erfaring og utdanning. At du blir oversett fordi du er gravid er ulovlig diskreminering.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira

Dette må du ta opp på høyere hold...høres diskrimerende ut!

 

Håper du har støtte hos de nærmeste kollegaene dine også slik at du ikke må kjempe aleine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har faktisk ikke fulgt kriteriene de selv har satt for valget av medarbeider!? Dette stinker - er enig med deg.

Begrunnelsen at "en med din bagasje"...bla,bla - hva er det for noe? Ligner sjåvinisme spør du meg!

 

Beg om en skriftlig begrunnelse for valget deres, som søker på jobben har du krav til det. Du kan ikke endre deres avgjørelse, men det kan være verdt det å la dem "svette" litt..?

 

Husk å ta hensyn til babyen din. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg !

 

Som spire nr 2 sier:Be om en skriftlig redegjørelse på valget deres.Er du organisert,ta gjerne kontakt med organisasjonen din og legg frem saken.

Dette er ikke en akseptert fremgangsmåte i arbeidslivet,og det merkelige er at det er kun kvinner som blir behandlet slik,og faktisk også godtar det.Men for at slik behandling skal ta slutt,må man jo også si i fra at man ikke godtar det...

Ønsker deg lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta og kontakt med likestillingsombudet, de hjelper gjerne til i slike saker.

Og de kan faktisk kreve å få se den skriftlig rangeringen som er gjort av dere - da kan de lette sjekke om mot kvalifikasjonene som det er lagt vekt på i utlysningsteksten!

 

Bare det at sjefen presterer å si noe om bagasjen din, er jo vannvittig!

 

Lykke til, det skal forøvrig ikke ha noe å si at fagforeningen har sittet i ansettelsutvalget, ledelsen har det siste ordet i slike saker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for støtten jenter!

 

Synes som sagt at ting ikke henger helt sammen, godt å høre at dere også reagerer på det som er skjedd!

 

Vi får ta ting som det kommer ifra mandagen av, kommer uansett til å forlange en skriftlig begrunnelse. Det verste er jo at de bruker fire vikarer på de plassene de skal ansette 2 faste. Regnestykket går vel ikke bedre opp fra høsten av......?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk med noen andre i fagforeninga enn "din" kontakt denne gangen.

Din kontakt er inhabil når han/hun har vært med på ansettelsen.

 

I tillegg til at de ikke har fulgt sine egne kriterier for ansettelsen,

har de heller ikke fulgt retningslinjen om at nye stillinger først skal lyses ut internt,

så gode (deltids-)ansatte har mulighet til å få en større/bedre stilling

(hvis de er rett person til stillingen vel og merke)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...