Gå til innhold

Ang banklån....


Kobra

Anbefalte innlegg

Hei,

Om det er noen som vet reglene når min x-samboer tok opp lån i hans navn, jeg måtte og skrive under på gjeldsbrevet hans, og nå 2-3 år etter så fikk jeg gjeldsbrev fra inkasso, at han ikke har betalt, så da må jeg betale....jeg er DRITTSUR nå! Endelig hadde tingene sett litt lysere ut for meg i det siste og nå er jeg tilbake til bunnen... Det er snakk om 22 tusen, noe jeg ikke har nå!

Hva kan jeg gjøre??? Uff, er så fortvilet, får ikke tak i han heller, han tar ikke tlf...

Tusen takk for at du leste igjennom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du har skrevet under på gjeldsbrevet som med-låntaker vil de forsøke å få penger fra deg før de ev. går til rettslig skritt. Du er i flg. gjeldsbrevet like ansvarlig for lånet som din ex.

Det du kan gjøre er å kontakte inkassobyrået og tipse de om du vet at ex'n din har fast eiendom eller en bil som er verdt litt mer enn beløpet.

Det kan også være at de har prøvd å få tak i ex'n din uten å lykkes. Det hadde vært en ide om du klarte å spore ham opp, og gi beskjed til inkassoselskapet.

 

Dersom du ikke har noe av verdi. Altså fast eiendom, bil, motorsykkel båt osv, tror jeg ikke de vil gå videre med saken mot deg. Men de vil mest sansynlig følge med på din og din ex økonomi i flere år fremover for å se om ting endrer seg.

 

Dersom du skrev under, kun som VITNE, er det en annen sak. Da er ikke du ansvarlig for noen ting. Men dette er noe du bør få klarhet i.

Be om å få en kopi av gjeldsbrevet dersom du ikke husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at dersom du har en inntekt som ligger over minstesatsen for livsopphold hos namsmannen (altså, ikke sosialkontoret, som har en myyye lavere sats...) Kan inkassobyrået begjære om å få trukket deg i lønn/trygd. Dersom de gjøre dette, kan du klage til namsmannen og legge frem dokumentasjon som viser at dine utgifter er for høye til at trekk lar seg gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar kaur :)

 

Tenkte å ringe inkassobyrået på mandag...og prøve å finne ut av ting...

Jeg husker søren meg ikke hva jeg skrev under på, han var en psyko for å si det sånn...han skylder meg i øst og vest... Men det værste er jo når det går til inkasso og renter osv... Har og kvitteringer på en sofa og en komfyr som han har (som jeg har betalt) Jeg har ventet på pengene i flere år nå.... Jeg kommer til å gå til politiet og anmelde ha, for dette gidder jeg ikke!!!

eg har kun en 40% stilling...++ litt vikarjobbing, ca 7000 utbetalt i mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du snakker med inkassoselskapet er det viktig at du ikke vedkjenner deg gjelden, men ber om dokumentasjon.

 

Jeg vil tro at dersom din inntekt ikke er større, og ikke har eiendeler av verdi (man går ikke etter TV'er, sofaer og inventar...) er det lite sansynlig at de vil gå videre med saken mot deg nå. Det er jo ikke noe å hente dersom de begjærer utlegg. Det vil bare påføre saken ytterligere kostnader...som banken sikkert ikke har lyst til å dekke. Men de vil uansett prøve å få penger av deg på frivillig basis først.

Imellomtiden kan du jo sjekke opp om det er muligheter for å nå ex'n din, slik at de heller går på han. Du kan f.eks tipse om hvor han jobber. Eller ringe til familien hans og legge frem saken. Kan jo hende de hjelper deg med å få tak i han, eller at de tar han i øra og får han til å rydde opp etter seg.

Kjedelig når sånne ting dukker opp uventet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en bil, men den er et vrak på 18 år, så den teller sikkert ikke...eller har jeg "ingenting" av verdi...

Takk for mange gode tips kaur!! Uff, er ikke enkelt når slikt "detter" ned i postkassa... Kjenner eg er småstressa og har vondt i hode... :(

 

Nei, mandag ringer jeg inkassofolka... For dette vil ikke jeg være med på!!

 

=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta kontakt med banken og hør hva det er du har skrevet under på. Om det er som vitne eller medlånetaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...