Gå til innhold

Kan man bli lovet epidural??


Kanutte og prinsen

Anbefalte innlegg

Sånn helt uten videre tenker jeg? Har ikke fødselsangst eller noe, men regner med at jeg kommer til å ønske epidural... Vil da at det skal stå i papirene mine slik at jeg slipper å krangle med en eventuell kjip jordmor som er heeeelt imot epidural. Vet jo at det finnes en del av de rundt om på fødeavdelingene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du har sterke smerter tror jeg ikke de kan nekte å gi deg epidural, så lenge det ikke har noe å si for fødselsprosessen og din og babyens sikkerhet. Man kan kanskje ikke tvinge en jordmor til å skaffe en epidural, men man har rett til å skifte jordmor.

Gjør det klart i ønskebrevet at du vil ha epidural hvis det er mulig (og så lenge du ikke ombestemmer deg under fødselen). fortell det med en gang du kommer inn på fødestuen også, så de er klar over det. Eller du kan be jordmoren din skrive det på helsekortet ditt, under kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke garantert at du får det da... om du plutselig skulle ha full åpning så setter de ikke den. og ikke før du har 4 cm tror jeg det var... er et sånnt mellonskille der.. mellom 4 og 7 cm tror jeg de sa til meg når jeg fødte sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odyssey&Mikrovampyren

Klart de kan love deg epidural men da ivlle jeg satset på å bli igangsatt. hva om du kommer inn og du har 8cm åpning og føder før de får satt den og legen er opptatt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar - får snakke med jordmoren min på neste kontroll. Har akkurat flyttet, så vet liksom ingen ting og hverken jordmoren eller sykehuset jeg skal til... får ikke dratt på kontroll før jeg er i uke 32 ca heller, og da nærmer jo fødselen seg så smått...

 

Ønskebrev hørtes lurt ut! Da kan man jo skrive litt andre ting også. Blir litt nervøs når jeg leser om de som har ligget overlatt til seg selv hele fødselen, ikke blitt hørt og tatt på alvor og har hatt skikkelig kjipe jormødre... sikkert ikke så mange av de da men =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jojo, selvfølgelig... men er førstegangs, så regner med det vil ta litt tid. Er det umulig pga opptatte anestesileger, for stor åpning eler noe er det jo greit - men poenget er at jeg ikke har lyst til å måtte diskutere og mase meg til epidural under fødselen... da har man sikkert nok med andre ting, og trenger ingen ekstra belastninger. Hører jo om en del som mer eller mindre har blitt nektet epidural og bortimot blitt kalt pyser av jordmoren under fødselen - og det er sånne situasjoner jeg vil unngå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått i journalen min at jeg skal få epidural med en gang - selv om jeg ikke har fått 4 cm....legen jeg snakket med på Haukeland sa at det ikke lenger ble sett på som nødvendig å vente på de 4 cm. Heldigvis...sist gang ventet jeg og ventet jeg...fikk aldri mer enn 3 cm åpning og trodde jeg skulle dø av smerter og jeg var så sliten...etter 16 timer satt de den likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det hørtes slitsomt ut! Bra du har blitt lovet det med en gang denne gangen da. Jeg er som sagt førstegangs, så vet ikke helt hva jeg går til, men mamma hadde to veldig lange og tøffe fødsler, og det sies jo at fødslene dine ofte ligner på din mors ... så tenker liksom litt bedre føre var jeg... =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skrev ikke noe ønskebrev, de spurte meg om jeg ønska det da jeg kom inn, og spurte noen ganger under fødselen...

dette klarer du fint:) jeg klarte meg uten, men jeg var jo mer redd for stikket enn smertene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...