Gå til innhold

sauen og frøken blomkål:-))


doffine

Anbefalte innlegg

Er du gartner?? I såfall, kan jeg få spørre om noe dumt?

Jeg har spanske margritter i kassene mine ute.. OG de blomstene som har visna har jeg fjernet... men det jeg lurer på. Vil det komme ny knopp der jeg fjernet det som hadde visna??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hiver meg på tråden din doffine...

 

Eg har planta ut ein del løkar, og no har dei vokst opp til ca 30-40cm. Eg husker ikkje navnet desverre, eit par er liljer, og der har me hatt ein blomst (!). Mange av dei har stått med knopp klar til å springe, mens dei andre rett og slett ikkje får knoppen. (Her har det vert sommartemperaturar no sidan midten av april, så ikkje tenk på været heime). Men kvifor spring ikkje knoppane ut? Kor lang tid går det fra dei er så høge til blomen kjem på. Nokre av dei skal ha mange blomar i høgda, og eg ser at det er rett før dei kjem, men det har stoppa opp heilt. Berre tergeknopp.

 

Eg har og tre store flotte Dhalia med tergeknopp. Kva kan eg gjere for at dei skal springe ut? Dei står ikkje tørre og dei har sol.

 

Er kanskje litt vanskelig å svare meg når eg ikkje veit kva løkane mine heiter :-/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heihei! Joda, jeg er gartner =)

spanske margeritter ja... Kjempebra at du fjerner de døde knoppene, dette gjør at planten lever lengre!

Det du kan gjøre for å få mest mulig blomster på den er å fjerne blomsterknoppene når du ser de begynner å bli dårlige, istedenfor å vente til de er helt døde. dette vil planten ta som en trussel, og den vil sette inn mer energi på å produsere mer blomster, for å forsikre seg å videreføre genene sine.

Husk også at spanske margeritter må ha en del lys. dersom de står i skygge blir de lange og slantrete. De skal også ha en del vann. Dusj gjerne stilkene med litt vann også, men prøv å ikke treffe så mye på blomstene. vann jorda godt fuktig og husk drenering i potta =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg faktisk gjort alt riktig:-)) For jeg har vestvendt balkong:-)) og blomstene får massevis av sol... og er meget god drenering, har til og med fylt med lecakuler i bunn av kassene. Men den dusjinga må jeg teste ut:-))) Tusen takk for svaret:-))) Er første året jeg har noe blomster ute, og må jo prøve meg fram. Men var ganske utsikker ang dette med fjerninga av det døde. Da skal jeg ut å luke vekk mer at det som er halvdødt... bare det blir mindre vind ute. Er stormi kasta her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA&SL: det er mange grunner til "tergeknopp":

- for dårlig NPK-forhold i jorda . NPK-forhold er forholdet mellom Nitrogen, fosfor og kalium i jorda. de forskjellige plantene krever forskjellige NPK-forhold, så siden du ikke har plantenavn kan jeg dessverre ikke si noe om hvilken jord du bør ha =( NPK-forholdet står bakpå jordsekker og gjødselsflasker/bokser.

 

-For lav eller for høy pH. De fleste planter vil ha en pH på 5,5-6,5. dersom jorda har for høy pH kan du blande inn kaffegrut i jorda, eller helle kaffe over. man kan også blande inn rhododendronjord eller andre forsuringsremedier man får kjøpt i hagesentere (feks middelet "farg meg blå", som egentlig er laget for å forsure pH en i jorda for å farge Hortensia blå)

 

-for mye eller for lite vann. er det god drenering på stedet? Hvilket grunnlag er det under matjorda (det øverste jordlaget)? Er det berg, singel eller hva? Er jorda kompakt? dette ser du veldig lett dersom det regner på natta og er sterk sol på dagen. hvis jorda blir skjoldete og hard, bør den skiftes ut / blandes ut med ny jord. Dersom den er myk og god er den perfekt =)

 

-er det mye meitemark i jorda? disse gjør det lettere for planten å trekke opp næringsstoffer, som den trenger for at blomsten skal springe ut.

 

-Frostnetter, Råte i jorda og kuldesjokk / varmesjokk kan også stanse blomsten i å springe ut.

 

Lykke til! sorry at jeg ikke kunne gi mer konkrete svar.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det høres jo strålende ut =) bare pass på en ting til - de skal helst ikke vannes midt i solsteiken. da kan jorda få "sjokk" (dette har med noe kompliserte vakuumgreier og atomer og + og minus som jeg IKKE forstår, så kan ikke forklare det =P ) og jorda tørker opp. det som skjer etterpå, er at jorda nekter å tiltrekke seg mer vann, og du må bytte ut hele jorda. dette gjelder all jord, og alle planter .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sa til gubben at han ikke må vanne i solsteiken:-)) Men sola går så sent ned på balkongen vår, så jeg vanner rundt 21 på kvelden... Men det med tøtt jord, tenkte jeg ikke på.. er en kasse som ser litt for tørr ut.. og jeg er redd jorda må byttes ut.... vannet bruker en evighet til å suge til seg vannet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje best å bytte ut jorda... du ser det lett om den er blitt skadet av vann på dagen... Den blir skjoldete et godt stykke nedover og ikke bare på toppen, og blir sandaktig og får mye klumper. I tillegg bruker vannet en evighet på å trekke inn. etterhvert går vannet bare rett gjennom kassen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er god hjelp det.

 

- NPK, svigermor kan sikkert hjelpe meg med navnet på plantene, så skal me finne ut kva jord/gjødsel me skal ha. Går det ant å berike den eksistereende jorda med gjødsel eller må den skiftes om me mistenker at den er blitt næringsfattig?

 

- Vanskelig å finne ut pH. Kanskje sambuar har nokre lurt på lager.

 

- Jorda er nok for kompakt, knallsol på dagen og regn på ettermiddagen. Det er jo litt vanskelig å skifte jord etter at plantene har vokst, men det blir vel ikkje riktig å fylle på med ny jord heller? Løkane blei planta litt høgare enn anbefalt

 

- Frostnetter har me ikkje hatt, kanskje varmesjokk?.

 

Me får prøve å fikse opp i jorda trur eg. Det høyres ut som om det er der problemet ligger.

 

Tusen takk for hjelpa =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bre hyggelig du!

 

pH-strips får du kjøpt på hagesentre. Ta litt jord og press ut vannet fra den oppi en skål/et glass. Ligg stripsen nedi og les av etterpå.

 

-dersom jorda lider av jordtrøttleik som det heter på godt nynorsk, er det vanskelig å få den bra igjen. dette er en kombinasjon av mange faktorer, bla mangel på vekstskifte (forskjellige planter på stedet fra år til år så ikke alt av de samme næringsstoffene blir sugd opp), for mye lys og vann, dårlig med mikroorganismer osv osv osv. dersom jorda bare mangler næring, kan man bare gjødsle godt, fortrinnsvis med kugjødsel. På sommeren kan man gjødsle med "sommergjødsel". dette er omtrent bare nitrogen. Husk! Man skal IKKE gjødsle med noe som inneholder nitrogen etter 1. august (sånn ca). Nitrogen fremmer vegetativ (grønn) vekst, og gjør at planten ikke går i hvile når den skal. Altså: den vokser på vinteren. og det er IKKE sunt!

 

-du har kompakt jord ja... Du må nok vente til våren med å skifte jord da. Prøv å spa litt i jorda slik at den får mer luft, evt gå ut og grav etter makk og putt dem nedi der =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då er det fra med spaden og bøtta. Eg trur ikkje eg har gravd opp makk sidan eg var lita, men blomst skal eg f... meg ha. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...