Gå til innhold

Uff - jeg har helt angst for sånn sugekopp-vakum eller hva det er de bruker....


*RutIetutt*

Anbefalte innlegg

Det høres jo helt forferdelig ut....jeg hadde en kjip fødsel sist, som endte i hastesnitt etter 18 timer pga protrahert forløp...fikk aldri mer enn 3 cm åpning, så da kunne de jo naturligvis ikke ta ham med sugekopp.... Så derfor har jeg skikkelig angst for fødselen denne gangen. Har vært å snakket med lege på Haukeland om fødselen og har fått en masse greier i journalen om hvordan jeg vil ha det....bla at om det skulle trekke ut på samme måten igjen, så tar de babyen mye raskere - at jeg skal slippe å ligge så lenge....tror dere det går an å be om at de da ikke bruker sugekopp/vakum....? At de heller tar ks om det skulle være noe som gjør at fødselen stopper opp....skrive det i et fødebrev for eks, siden jeg allerede har i journalen min at jeg har fødselsangst pga forrige fødsel og er livredd for det å ikke ha kontroll....eller kommer de mest sannsynlig til å insistere på sugekopp uansett?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde sugekopp når storebror ble født etter 19 timer i fødsel..

Det er ikke noe behagelig akkurat me absolutt verdt det.

 

Det er mange grunner til at de ev vil bruke sugekopp, i min fødsel så kom det av at han kom sammen med armen (supermann stilling) og satt fast. Så økte pulsen has til 210 og da var det bare å få han ut raskest mulig.

 

jeg ante ikke hva sugekopp var og de fortalte meg heller ingenting, derfor ble min opplevelse sikkert ekstra skremmende også.

 

Jeg skal nekte sugekopp/tang denne gangen og kreve ks om det blir nødvenig!! skal i samtale med sykehuset om en uke ang forrige fødsel og den som skal skje om noen uker. da skal de få skrive det i journalen..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også veldig redd for det, men jeg skal love deg at det bare er en brøkdel så vondt som riene! Merket nesten ikke at de koblet den på, enda den glapp et par ganger. Bakdelen er vel at en ofte revner litt mer, men det gror jo det og! Har et KS og en vakuumfødsel, og ville absolutt valgt vakum forran KS neste gang.

 

Lykke til med fødselen, det går sikkert kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det:o) Syns ikke det var noe stas med ks....men føler jeg har mye mer kontroll da enn om de skulle begynne med sugekopp ol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du jeg kan skrive at jeg helst vil unngå sugekopp/vakum og ønsker ks om det blir sånn, i et fødselsbrev....eller tar de ikke hensyn til sånt tror du? Tenkte ikke på å spørre om dette da jeg var til samtale....var så mye annet da liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg forstår absolutt angsten. Og etter et hastesnitt når man har vært i fødsel i mange timer (hadde det akurat likt jeg og) så føltes keisersnittet som en befrielse, men med vakumen gikk det jo kjempefort, så var babyen ute. Jeg hadde ikke panikk for sugekoppen, men var veldig redd for at barnet skulle stå med hodet i åpningen mellom to rier, og det slapp jeg jo med vakuum:)

 

Men at fødselen gikk mye lettere enn jeg hadde trodd, ja, det gjorde den faktisk. Og jeg var mye sprekere etterpå enn jeg var etter KS, så jeg er veldig glad for at det ble som det ble:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først: såvidt jeg har skjønt så må du ha full åpning før man kan bruke vakuum. Jeg har ett hasteks og så en fødsel som endte med vakuum pga at barnet måtte fort ut (lav hjertelyd). Heldigvis hadde jeg full åpning slik at vakuum kunne brukes (i følge fødselslegen). Det hastet med å få babyen ut og da er det mye bedre med vakuum som var unnagjort på et par minutter i forhold til et ks som ville tatt noe lengre tid siden de da måtte klargjort mye mer. Riktignok revnet jeg en del fordi dette skjedde med såpass hastverk men vet jammen ikke om dette var så mye verre enn ks.

 

Med nr3 på gang kan jeg ikke si at jeg foretrekker det ene fremfor det andre. Og siden det tross alt har gått bra med begge barna mine og meg velger jeg å ta det som det kommer i forhold til neste fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet om min erfaring med vakum på 3.semester, jeg synes det var veldig greit og verken gutten min eller jeg fikk noen men av det:). Ser verst ut for faren, tror jeg, men det gikk veldig fort og det var godt å bli ferdig for både sønnen min og meg. Du slipper jo mest sannsynlig mye billigere unna problemer i etterkant med vakum framfor ks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...