Gå til innhold

Skal man ikke ta tran sammen med folsyre?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg leste det i et innlegg.

I tilfelle er det rart at ikke hu på apoteket ikke visste det. Man spør jo dem om råd, og følger rådene dem gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke? Tran inneholder fettløselige vitaminer, som A, D, E.

Folsyre er et vannløselig B-vitamin. Det er riktig at det går an å få for mye av de fettløselige vitaminene. Men får du i deg for mye B-vitamin, tisser du ut overskuddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg ikke tenke meg betyr noe....har aldri hørt dette, og har tatt begge deler sammen både i dette svangerskapet og forrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en sammenheng jeg aldri har hørt om. Det jeg har hørt, og som ble opplyst på første kontroll hos lege, var at man helst ikke skal ta tran men heller omega 3. (Tran inneholder dessverre en del tungmetaller og dioksiner og dette bør gravide holde seg unna.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar Möllers godt for hjertet, som også inneholder 200mg folat/folsyre. Ellers så skal den norske trana være renset for skadelige stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke hørt at "den norske trana" er veldig mye bedre enn annen tran. Det at den er renset betyr ikke at de har klart å fjerne alt.

 

Jeg foreslår at du tar en titt på denne undersøkelsen hvor man ser på akkurat dette med fjerning av skadelige stoffer:

 

http://www.matoghelse.no/index.php?id=310150

 

Her står det at "Möllers godt for hjertet" ikke er av de produktene som gjør det best når det gjelder rensing (Eskimo 3 er renest). Dessuten er råvarene i "godt for hjertet" sardiner og ansjos fanget utenfor Chile og Peru, altså ikke så veldig norsk. :)

 

Generelt sett kan vi kanskje si at dette ikke er så enkelt? Jeg har fått høre at "Udo's choice" (soma.no) som inneholder Omega 3, 6 og 9 utvunnet fra planteriket, er ENDA MER ren enn fiskeoljer. Når min Eskimo-Omega 3 er tom, tror jeg at jeg skal teste dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...