Gå til innhold

Dere som har lån på bilen!


Gjest

Anbefalte innlegg

Hvor mye utgifter har dere totalt i måneden - på bil (inkl. forsikring, avgifter osv.) Driver å regne litt her skjønner dere :/ Blir mye penger uansett hvordan vi snur og vender på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når vi kjøpte bil spurte jeg bilforhandleren om hvor mye som var vanlig å betale i mnd, han svarte da at man kunne regne ca 1000 kr pr hundre tusen kroner bilen koster. Bil på 300.000 ca 3000. Dette er jo ingen regel men en retningslinje.

Forsikring er jo så individuelt ettersom hva slags bonus man har og type bil. Vi betaler vel 7000 kr i året på en V70, -05 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Samboeren min er nemlig veldig flink til å være negativ, og han påstår at vi må ut med ca 8000 i måneden på bil+avgifter osv. Synes det virket litt overdrevet i forhold til hva jeg fant ut.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike ... hva slags bil skal han ha da?? Da kan han i hvertfall ta opp et bra stort billån!

Ser en over her som regner 1000 pr. hundretusen, det syns jeg var litt knapt igjen. Det betaler vi bare på lånet ... også kommer jo alt annet i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å si det sånn så betaler en ikke 3000 for en bil til 300,000. dette er tull. med dette mener jeg at det er svært få banker som godtar det... Bil selgerne sier slik for å få solgt bilene... En kan jo låne til dem, men er som regel dyrere enn til banken..

Spørs jo selvsagt hvor mange år en tar lånet på. En 2007 modell kan en jo ta på 7 år, men 5 år på en 2000 modell ikke sant..

Bil lån er dyrt, sånn er det bare. Vi kjøpte en bil til 100,000 og betaler 3000 i mnd og har lånet på 3 år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sist kjøpte jeg meg en corolla til 90.000

betalte da 1790 på lånet/ mnd...

så da er det jo bare å regne seg frem da. det var helt vanlig nedbealing (sjekket med flere steder)

kan selvfølgelig betale mer, over ferre år hvist man vil...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå inn på www.lanekalkulator.no . Der kan dere regne ut hvor mye dere må betale for ulike lånebeløp, hvor lang løpetid etc. Renta på billån ligger vel idag på 5-6 %. Ser at et lån på 100.000 med 5% rente over 3 år blir ca 3000 pr.mnd, tar man det over 5 år blir det ca 2000. Bare å prøve seg frem. De fleste banker har vel også slike lånekalkulatorer på sidene hjemmesidene sine + hos de fleste store forsikringsselskapene kan man regne ut forsikringa direkte på hjemmesidene deres. Triksa og miksa og prøvde oss frem endel vi også før vi kjøpe bil. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kjøpte bil til 114.000 og betaler 2400 pr mnd. over 5 år.

så kommer forsikring og drift i tillegg.

 

Det positive var at vi kjøpte toyota avensis, de holder seg godt i pris.

Det er en faktor man bør ta med i regninga, hvor mye bilen er verdt om 5 år. Mange biler synker raskere i pris enn avdragene på lånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har regner på billån i dnb, og må ut med 2500 i mnd. Men min kjære snakker forsikringer til 35 000 i året ved siden av, samt veiavgift og div. annet. Han lager det alltid verst mulig da vettu, for ikke å bli skuffet. Han er litt snål sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gå inn på hjemmesiden til forsikringsselskapet deres (eventuelt sjekk litt rundt). Der er det forsikringskalkulatorer som dere kan bruke til å regne hvor stor forsikringssum dere må ut med! :-)

Vi betaler ca 2500,- i mnd på billånet vårt (90.000,- på 5 år), og i tillegg betaler vi 10.000,- pr år i forsikring (har kun 30% bonus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35000 er vel litt i drøyeste laget... Virker ikke som samboeren din vil ha noen bil, nei.;o) Vi betaler ca 800,- pr mnd på en 2006 mod VW Passat. Full kasko, har vel 50% rabatt. Er jo bare å ringe forsikringsselskapet å høre, helt uforpliktende. Veiavgifta ligger vel på rundt 2500 pr år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kjøpte bil til 200.000 og betaler 4310 kr i mnd bare på lånet der.. forsikringen betaler vi ca 1000 kr på i mnd men det er ink innbo og div andre ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvor dyr forsikringen er kommer an på hvor stor motor bilen har:) Så du får si til samboern din at han ikke trenger en med 2,6-2,8 og 130 HK: :) hihi... og selvsagt også om en skal ha full kasko/årsmodell.

finnes også flere kalkulatorer på feks if, vesta osv hvor du kan regne ut forsikring i forhold til bonus, pris, kasko osv...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Peugeot 807 , 2004 mod. betalte 150000 for den og betaler 2300 kr i mnd i lån , full kasko pr år er ca 6000 kr. dvs 500 pr. mnd i forsikring. Hvis du er medlem av boligbyggelag så sjekk billån gjennom dem, de har gunstige avtaler både på lån og forsikring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...