Gå til innhold

skikkelig usikker jeg...noen???+


Gjest

Anbefalte innlegg

nå lurer jeg skikkelig...hmm...folk sier jo, og jeg veit jo at mange har blit gravide etter p pille slutt, etter to- tre, ja flere mnd, uten å ha hatt mens. men har man da eggløsning liksom?? må vel ha det for å bli gravid vel, men kan man da ha denne uten å ha mens i mellom...legen på lommelegen.no svarer dette:

 

manglende mens betyr at du ikke ennå har fått eggløsning igjen siden du sluttet med p-pillen.

Når man tar p-pille så er det hormonene i p-pillen som styrer menstruasjonssyklusen. Kroppen glemmer da på en viss måte styringen bort.

Så hvis du slutter med p-pillen må kroppen din lære seg hormonstyringen igjen. Det kan ta opptil 1 år til kroppen har funnet hormonbalansen sin igjen og du får menstruasjonen tilbake.

Så lenge hormonene dine ikke har normalisert seg, har du ikke eggløsning. Og uten eggløsning kan du ikke bli gravid.

 

 

 

ifølge henne så kan jeg altså ikke bli gravid jeg da, før den helv.. tanta er på plass? men folk sier jo det stikk motsatte til meg, hvertfall her inne...hjjjeeeeeelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan få el før du får mensen.

Akkurat det samme som de sier til unge jenter som ikke har fått mensen enda, og det er snakk om sex.

 

I prev.veiledning på u.skolen inprentet de jo i oss at vi kan bli gravide selv om vi ikke har fått mensen enda.

For el kan komme før en mens.

 

Er jo det samme som står i det svaret. Står ikke at du må ha fått igjen mensen for å bli gravid. Men at du må få tilbake en syklus med mens og el.

Mensen trenger -som sagt- ikke komme før el. Det sies det heller ikke i dette svaret.

Bare at kroppen må få tilbake sin menstrasjonssyklus. Noe som har vært undertrykket så lenge en har gått på pillen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja forstår jo det da, at om jeg blir gravid så hadde altså mensen vært på vei...og jeg skulle i utgangspunktet fått den igjen akkurat da på en måte.men tenker som så at om den viser seg å ikke være tilbake med det første så blir jeg altså heller ikke gravid...

noen sier man kan få hjelp hos lege til å få tilbake syklus ved hjelp av tabletter? noen som vet hvor lang tid dette tar da?

skal ikke prøve utenom juli,august og evt september(skudd i det blinde men er lov å håpe) så er ikke vits i om det tar så lang til at syklusen er på plass etter pp skulle vært...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...