Gå til innhold

hjeeelp!! selvangivelsen!!!


gry78 prinsessa er kommet!

Anbefalte innlegg

Noen som har greie på dette?

Samboeren min er uføretrygdet og vi har felles barn.. han har blitt lignet sammen med meg, men ikke jeg med han!! ikke har gjelden på huset heller blitt delt mellom oss, er dette riktig?

vi tjente akkurat det samme i fjor og han får igjen alt han har betalt, mens jeg får smell på 18 000...

 

anyone??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

det jeg kan svare på er gjelden på huset. Antar at dere har felles banklån, og da sender banken ut opplysninger til skattemyndighetene på KUN en av dere. Det er deretter opp til dere og fordele gjelden slik det skal være, eller slik dere ønsker det skal være. Dette skulle dere ha gjort da dere leverte i slutten av april...

Så det er nok riktig...

 

I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For å være mer presis; dere må endre på selvangivelsen selv slik at det blir rett.

 

For noen så lønner det seg at alle rentene og gjeld står på en person, pga høyere inntekt, men hvis dere har tjent likt så kan det være greit å fordele det. Så lenge dere har lån sammen så er det i grunn opp til dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, dt vet jeg, men vi er meldepliktige samboere og da skal det liksom være anderledes... jeg har fått formuen, og han har fått formue pluss gjeld.. men det er ikke det som har gitt baksmellen uansett tror jeg, det rare er at han har liten skatteevne og det har ikke jeg fått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke noe om skattereglene når det gjelder uføretrygdede. Men det jeg vet, er at dette burde vært ryddet opp i når dere leverte selvangivelsen. Nå er det vel nesten for seint?

 

Skatteetaten gjør ikke alt riktig. Selvangivelsen man mottar må man rette på før man sender inn. Hvis dere ikke har rettet på dette, så er det dere som har gjort feil!

 

Hvis du skulle hatt halvparten av gjelden og halvparten av rentefradraget, så burde du og samboeren din begge ha skrevet inn dette på selvangivelsen!

 

Jeg og min mann var gift, men første året hadde de likevel ikke klart å fordele gjelden mellom oss. Da måtte jeg skrive i et vedlegg at halvparten av gjelden var min, og den resterende halvparten skulle til min mann. Det samme gjelder renter man har betalt (som man får 28% skattefradrag for).

 

Håper dette ble klarere for deg. Hvis du fremdeles er usikker, bør du ta kontakt med skatteetaten i din kommune. Jeg er ikke sikker på reglene, men man kan klage på skatteoppgjøret i noen få uker (2?) etter at det er offentliggjort. (I ditt tilfelle er jeg usikker på om det vil hjelpe, ettersom det i alle fall for meg framstår som om du har gjort en feil ved utfyllingen av selvangivelsen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har rettet på alt jeg, det er det dumme kontoret som ikke har tatt det i betraktning!! vi ble liknet sammen i fjor, og ingen ting er forandret siden da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har skrevet ting rett i selvangivelsen, og dette ikke har blitt tatt hensyn til i skatteoppgjøret, bør du ta kontakt med ligningskontoret i din kommune. Først bør du prøve å få snakket med en (eventuelt din) saksbehandler for å høre hva som har skjedd.

 

Hvis dette ikke fører fram, er det på tide å sende inn en klage. Jeg er usikker på frister i så henseende men tror det er et par uker etter at ligningen er offentliggjort, så her er det ingen vits å ligge på latsiden!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos en regnskapsfører i dag, og han mente de har gjort myyye feil ja!! i følge han skal jeg ha igjen 7000 og ikke få en smell på 18... han skulle ta seg av det, så nå er det bare å vente!!

Takk for hjelp!!:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...