Gå til innhold

Se også disse forumene:
Kvinneguiden Doktor Online

ALT DU LURER PÅ OM KEISERSNITT: Holdes oppe på forsiden

• Logg inn for å svare
134 svar til dette emnet

#121 ☆Meg og lille snuppis+knerten☆

☆Meg og lille snuppis+knerten☆

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 0 Innlegg:

Skrevet 10 februar 2011 - 11:00

Dytter opp på førstesiden igjen :)

Annonsebilag
Annonsebilag

#122 Emma +???

Emma +???

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Skrevet 19 februar 2011 - 12:14

Flott innlegg:) faktisk mye nyttig for meg som har tatt ks før og skal gjennom det igjen og:) Men jeg ville bare påpeke at det er litt viktig å vite at prosedyrene kan avvike litt fra dette. Er greit å ikke forvente at alt skal skje nøyaktig i denne rekkefølgen osv. * Jeg fikk bl.a ikke smertestillende før jeg fikk spinalbedøvelsen. *ikke trenger du å komme nybarbert, de gjør det der. (de har jo tross alt litt bedre tilgang;) ) *veit at mange får flere blodfortynnende sprøyter satt i magen etter snittet for å forebygge slag.

#123 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 497 Innlegg:

Skrevet 23 mai 2011 - 19:25

dytt

#124 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 497 Innlegg:

Skrevet 24 juni 2011 - 17:49

Bra info! Jeg blir å søke KS denne gangen. I følge JM så vil jeg nok mest sansynelig få innvilget da jeg hadde total ruptur sist.

#125 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 497 Innlegg:

Skrevet 08 november 2011 - 10:12

dytter

#126 SusyQ

SusyQ

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Skrevet 05 desember 2011 - 11:13

Ser en av linkene mine har flyttet seg siden sist, så har spadd den opp på ny. Det dreier seg altså om det uavhengige panelet satt ned av amerikanske helsemyndigheter som så på fordelene og ulempene ved keisersnitt etter mors ønske vrs vaginal fødsel: http://consensus.nih...tatement.htm#q2 Her er mye interessant lesning som kan danne et bakteppe for å ta et informert valg. Et utdrag: Fetal mortality. Based on epidemiologic modeling, there is an increased risk of stillbirth in the planned vaginal delivery group, because planned cesarean delivery would result in delivery by 40 weeks of gestation, and planned vaginal delivery could occur up to 42 weeks of gestation. Intracranial hemorrhage, neonatal asphyxia, and encephalopathy. Consistently higher rates of intracranial hemorrhage are observed in operative vaginal delivery and cesarean delivery in labor, suggesting cesarean delivery on maternal request should be associated with lower risk of intracranial hemorrhage than the aggregate of spontaneous and assisted vaginal deliveries that comprise planned vaginal delivery. Evidence indicates a lower risk of neonatal asphyxia and encephalopathy with elective cesarean delivery compared to operative and spontaneous vaginal deliveries plus emergency or labored cesareans, which comprise planned vaginal delivery. Birth injury and laceration. The incidence of brachial plexus injury is significantly lower in cesarean delivery than in spontaneous vaginal delivery and significantly lower than in assisted vaginal delivery. There is an increased rate of fetal lacerations among emergency and labored cesarean deliveries than among elective cesarean delivery, suggesting that cesarean delivery on maternal request poses no additional risk for fetal lacerations beyond those associated with planned vaginal delivery. Neonatal infection. Infants born by planned vaginal delivery have more evaluations for infection than do infants delivered by planned cesarean delivery. The incidence is also increased. Konklusjonen deres er at sett under ett er keisersnitt marginalt tryggere for barnet, mens vaginal fødsel er marginalt tryggere for mor, og at det ikke er sterke nok holdepunkter for å anbefale det ene fremfor det andre.

#127 Sørlandschick03+09+12<3

Sørlandschick03+09+12<3

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 36 Innlegg:

Skrevet 15 april 2012 - 16:52

dytter

#128 SusyQ

SusyQ

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Skrevet 17 april 2012 - 17:20

Så gøy at det gamle innlegget mitt er med ennå. Opp!

#129 Nelliesprelli09

Nelliesprelli09

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 73 Innlegg:
  • Stedtelemark

Skrevet 09 juni 2012 - 22:42

opp

#130 nina har ei lita jente

nina har ei lita jente

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 55 Innlegg:

Skrevet 17 juni 2012 - 20:23

opp

#131 Anonym bruker

Anonym bruker

Superbruker

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 561 497 Innlegg:

Skrevet 15 juli 2012 - 14:51

Angående det med barbering, så las jeg et sted at en ikke skal barbere selv grunnet infeksjonsfare ved et KS??? Eller er jeg helt på bærtur?? Gjelder det bare ved vaginale fødsler, at en liksom ikke skal barbere seg siste mnd før?

#132 Drammensjente

Drammensjente

Aktiv bruker

• Medlem
  • PipPip
  • 350 Innlegg:

Skrevet 13 august 2012 - 15:52

Vis innleggAnonym bruker skrev 15 juli 2012 - 14:51:

Angående det med barbering, så las jeg et sted at en ikke skal barbere selv grunnet infeksjonsfare ved et KS??? Eller er jeg helt på bærtur?? Gjelder det bare ved vaginale fødsler, at en liksom ikke skal barbere seg siste mnd før?
Jeg har også fått beskjed om ikke å barbere selv før KS. Sykehuset har spesiell maskin som ikke lager noen kutt i huden fikk jeg vite. Det er visst ny profylakserutine.

#133 Snart 3barns mamma

Snart 3barns mamma

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 51 Innlegg:

Skrevet 02 september 2012 - 20:59

Veldig bra info!! Har selv hatt både ks og vaginal fødsel. Selv med en vaginal fødsel med stor rift (rift helt til muskel i endetarm) og stort blodtap anbefaler jeg vaginal fødsel!! Det er en grunn til at helsevesenet anbefaler det. Etter KS tar det MYE lengre tid å komme seg. Var en fantastisk følelse å kunne reise seg opp av senga etter vanlig fødsel uten at det gjorde vondt! KS tar mange uker å komme seg etter, ikke noe å ønske seg....

Selv mine rifter har grodd heilt fint og det er ingen som kan se at jeg har vært skadet. Har litt småplager med luft, men det henger nok sammen med at jeg er litt "lat" med knipeøvelser ;-)

Venter nå nr. 3 og ønsker vaginal fødsel, men er redd legene kommer til å anbefale KS, krysser fingrene for at det ikke er noen risiko.

Tenk dere godt om før dere ønsker KS, det er ei kortsiktig løsning for å slippe smerter i fødsel, men på lang sikt ikke noe god løsning. Så frem til at kroppen kan føde, så gjør det :-) Det er mitt råd i alle fall :-) Lykke til alle sammen!

#134 frøken alexandra

frøken alexandra

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 91 Innlegg:

Skrevet 12 november 2012 - 19:30

Vis innleggSnart 3barns mamma skrev 02 september 2012 - 20:59:

Veldig bra info!! Har selv hatt både ks og vaginal fødsel. Selv med en vaginal fødsel med stor rift (rift helt til muskel i endetarm) og stort blodtap anbefaler jeg vaginal fødsel!! Det er en grunn til at helsevesenet anbefaler det. Etter KS tar det MYE lengre tid å komme seg. Var en fantastisk følelse å kunne reise seg opp av senga etter vanlig fødsel uten at det gjorde vondt! KS tar mange uker å komme seg etter, ikke noe å ønske seg....

Selv mine rifter har grodd heilt fint og det er ingen som kan se at jeg har vært skadet. Har litt småplager med luft, men det henger nok sammen med at jeg er litt "lat" med knipeøvelser ;-)

Venter nå nr. 3 og ønsker vaginal fødsel, men er redd legene kommer til å anbefale KS, krysser fingrene for at det ikke er noen risiko.

Tenk dere godt om før dere ønsker KS, det er ei kortsiktig løsning for å slippe smerter i fødsel, men på lang sikt ikke noe god løsning. Så frem til at kroppen kan føde, så gjør det :-) Det er mitt råd i alle fall :-) Lykke til alle sammen!

respekterer ditt syn på fødsel, men må få legge til at ikke alle ønsker seg KS for å slippe smerter ;)
de fleste av oss er fullstendig klar over at dette vil gjøre vondt en (god) stund etterpå, men at det allikevel er det beste for den som skal føde. kvinner har vært igjennom så mye forskjellig og det er mange grunner til å "velge" KS. Som det blir nevnt i hovedinnlegget er feks totalruptur ved tidligere fødsel, overgrep, for smalt bekken osv gode grunner til at KS er den bedre løsningen. Mor skal jo tross alt fungere psykisk etter fødelen også ;)
Flott at vi bor i et land hvor man blir hørt og kan være med å bestemme selv også, er tross alt kvinnen som kjenner sin egen kropp best :)

#135 Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄ƷNinja87Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄ƷNinja87Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 87 Innlegg:
  • StedSandnes

Skrevet 26 april 2013 - 10:33

Dytter denne opp igjen :)
2.gangs mamma fra Sandnes <3