Gå til innhold

hvis vannet går og hodet ikke har festet seg??


mamma til 2 i august

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at hvis vannet går og hodet ikke har festet seg bør man legge seg ned?! Noen som vet om dette stemmer og i så fall hvorfor? Jeg er i uke 39 og hodet festet seg ikke før fødsel forige gang og er ikke festet nå heller....

 

Noen som ikke har merket noe til melken ennå selv om det bare er kort tid til termin? Under forige svangerskap lakk jeg melk i flere uker på forhånd. Nå er det helt tørt....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det stemmer. Hvis vannet går og hodet ikke har festet seg, så skal du straks legge deg ned å ringe etter ambulanse. Dette fordi navlestrengen kan falle ned i "åpningen" og komme i klem, og dette kan igjen føre til at babyen blir "kvelt". Skjer dette på sykehuset, så blir det som regel utført hastekeisersnitt.

 

Sannsynligheten for at dette skjer er jo veldig liten, men skjer det meg så kommer jeg nok til å legge meg flat ned, med ei pute under rumpa for sikkerhetsskyld.

 

Når det gjelder melka. Husk ingen svangerskap er like. Jeg hadde ikke noe melk i brystene mine før fødsel. I hvertfall ikke som jeg la merke til. Fikk selvsagt råmelk da jeg lå på barsel, men fikk ikke melkespreng før dagen etter fødselen. Denne gang har jeg periodevis lagt merke til at det siver litt råmelk ut, oftest finner jeg det rester av tørket råmelk (gulaktig) inni selve brystvorten.

 

Ikke om å gjøre å få melk for tidlig - det kan ofte være mer en plage enn nytte. Melk får du sikkert uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har hørt at regelen om å legge seg ned ved vannavgang ikke gjelder lenger. Før var dette fordi at navlestrengen ikke skulle falle frem og legge seg i klem.... Skal spørre JM om dette. Jeg har termin om 23 dager og hodet har ikke festet seg, noe jeg tror ikke skjer før riene kommer. er 2.gangs-. Kommer ikke til å gå mer enn absolutt nødvendig hvis vannet går.

 

Jeg kan klemme ut litt rå-melk, men da må jeg ta skikkelig " spene-grep " :-) Hadde mer med førstemann. Dette kommer seg når du har født, skal du se. Mye skjer hormonelt under fødselen også for å forberede melkprod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å legge seg ned hvis vannet går og hodet ikke er festet har vært diskutert før her på bim. Det er veldig forskjellig hvilke råd man får alt etter hvor man bor i landet og hvilken lege/jordmor man går til. Hos meg har ikke hodet festet seg, og jeg har fått beskjed om at det er slutt på det at man må legge seg ned og bli hentet med sykebil her i Trondheim fordi risikoen for komplikasjoner så så forsvinnende liten.

 

Så: Spør din egen lege eller jordmor hva som er praksisen der du bor! Hvis vannet skulle gå, og du ikke har fått snakket med noen, så legg deg ned og ring føden. Så får du beskjed der hva du skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat hørt med jordmor i går, og hun sa det var spesielt viktig hvis babyen ligger langt opp ved vannavgang. Navlestrengen kan komme i klem nå som før, menneskets anatomi har ikke forandret seg. Babyen kan dø eller bli hjerneskadet av surstoffmangel.

Det er imidlertid ikke så ofte det skjer, men hvorfor ta sjansen?

Leste en fødselshistorie her for litt siden hvor det skjedde på sykehuset, og det ble, som nevnt over her, utført hastekeisersnitt.

Jeg vil iallefall velge å legge meg ned, så slipper jeg å være redd for at det skal gå galt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg fødte i august og da vannet gikk kl 6 om morgenen ringte jeg jordmor fordi jeg visste hodet ikke hadde festet seg. Hun sa at det gjorde ingenting! Hun hadde opplev en gang i sin karriere at navlesnoren kom rundt hodet etter vannavgang - og da hadde dama 5 cm åpning og lå på sykehuset...

 

Så jeg både spiste frokost og dusjet før vi tok fatt på den lange veien til sykehuset (18 mil). Jeg gikk opp på fødeavdelingen etc. Men jeg fikk ikke løpe i trappene før hodet hadde festet seg. Det festet seg samme ettermiddag forresten!

 

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...