Gå til innhold

Hva gjør jeg? Trenger gode råd...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt spurt om å holde et kurs nå babyen er ca tre uker gammel (er snart to uker over termin nå). Hjeelp, hva gjør jeg? Har kjempelyst til å holde kurset (skal i permisjon, men sagt jeg kan holde noen kurs innimellom). Men jeg aner jo ikke hvordan det går bare tre uker etter fødselen. Hva er normalt? Hvor sliten er man ca tre uker etterpå?

Jeg skjønner jo at det kommer an på fødselen etc, så jeg har tatt forbehold om at alt går greit. MEN, må svare idag, og aner ikke om det er urealistisk av meg å si ja.

Dere som har født, har dere noen erfaringer...? Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Som du selv sier, kommer det jo an på hvordan form du selv føler du er i.

Jeg for min del deltok i et lengre møte, 2 uker etter fødselen. Jeg hadde en fødsel som varte i over 24 timer, men uten komplikasjoner.

Jeg synes det var helt herlig å treffe kolleger igjen- det ga meg et lite kick!!!

Nå skal jo du holde kurs- å må gi mye av deg selv. Har du kanskje mulighet til å forberede deg nå mens du venter på babyen? Isåfall har jeg kommet til å hoppet i det var jeg deg! Med forbehold om at alt går greit med mor/barn og fødsel da!

Lykke til ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gjøre unna resten av studiene mine i permisjonen. Første forelesing er 18 dager etter termin, og er obligatorisk !! Jeg skal studere i moduler, det vil si at jeg får et par forelesninger en uke, for så ha en pause på to uker til neste runde.

 

Tror det blir krevende, men kommer til å gå greit. Men man må være ekstra påpasselig med å hvile seg de andre dagene.

 

Nå er dette min nummer to, så jeg vet hva jeg går til og hva som kreves av meg. Det er jo en fordel. Jeg husker godt at jeg var veldig sliten etter forrige fødsel og jeg brukte nesten to måneder på å komme meg + får rutiner på den nye familiesituasjonen.

 

Du må avgjøre selv hva du vil, og se det ann i forhold til hvor krevende det er å holde kurs. Annerledes å være "tilhører" enn kursholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, begge to! Det hjalp :-)

Jeg har kjempelyst til å holde kurset. Bare vært redd for at det er helt feil prioritering, at jeg da er en dårlig mor etc. Får liksom inntrykk av at livet skal være kaotisk de første ukene, og at jeg skal være sliten. Det er det en hører fra alle... Har ikke spurt venner etc om råd fordi er redd for at de synes jeg er urealistisk.

Har holdt dette kurset mange ganger før, og vi er to som holder det.

Tror jeg hopper i det, jeg :-) Med forbehold om at babyen og jeg er friske etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst til å holde kurset, og du har gjort det mange ganger før og er trygg på stoffet, burde ikke noe stå i veien for det?

 

En av de ubehagelige sidene ved jobben min er at jeg noen ganger må vitne i barnevernssaker (jobber som psykolog), og da lillegutten min var 3 uker måtte jeg møte i rettssalen. Det gikk helt greit etter forholdene, selv om det gjorde litt vondt i stingene når jeg satt og ventet lenge.

 

Nå er jo kurset ditt lystbetont og morsomt, så det kan jo bli en veldig en positiv opplevelse:-) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt betyr formen mye, kanskje nattevåk hele natten før. Men man er ikke dårlig mor selv om man ønsker å være aktiv etter fødselen også. Du bør også tenke på hva du gjør med hensyn til amming, kanskje stelletider er midt i kurset. Du bør uanett ha en "Plan B" i tilfelle du ikke orker. Det vil gjøre deg selv mindre stresset, i tilfelle du går og tenker at tenk om jeg ikke orker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fleire her har sagt, kjem det veldig an på formen din og korleis babyen er. Dei fleste babyar søv masse i begynnelsen, så tidsmessig trur eg det skal gå greit. Det som du kanskje kan vere klar over og forberedt over, er at du har masse masse hormonar i kroppen din. Hos meg skulle det iallefall ingenting til for å "bikke meg over".

 

Sjølv studerte eg frå babyen var 8 dagar og utover, det gjekk veldig bra det. Klart det var litt stress, men samtidig veldig kjekt og. Eg hadde ein heilt vanleg fødsel, som tok passe lang tid og sikkert var hard nok. Men eg trur ikkje fødselen betyr så masse 3 veker etterpå, men heller korleis babyen er og du har det.

 

Har pappaen mulighet til å vere med deg på kurset, slik at du ikkje treng konsentrere deg så masse om babyen. Vil tru du kanskje blir litt stressa av å holde kurs, samtidig som du har den lille å tenkje på.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer som de andre sier her mye an på formen din, og på hvor mye arbeid det kurset er. Hvis det bare er noen timer, og ikke krever allverdens forberedelser, går det sikkert greit. Men hvis du må forberede deg mye, og kurset for eksempel går over en hel eller flere dager, ville jeg tenkt meg nøye om. Ammingen er ikke nødvendigvis helt etablert når barnet er 3 uker, og kanskje vil hun/han ikke ta flaske. For min det var det helt uaktuelt med noe slikt 3 uker etter fødselen, jeg var fremdeles helt utslitt. Det kan være vanskelig å hente seg inn igjen etter fødselen når man heller ikke får sove noe særlig, og det gjør ikke mange de første ukene etter fødselen. Uansett, ha en plan B og gi beskjed om at det kan være du må trekke deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...