Gå til innhold

Tenkte bare jeg ville dele en oppskrift med dere:-)


TurboPrinsessen:-)

Anbefalte innlegg

Denne er enkel å lage, KNALLGOD, og supert å ha i frysen tilfelle uventet besøk.

 

Rimbo Boller

 

25g gjær

2dl kald melk

200g romtemperert smør/margarin

1ss sukker

ca 6 dl hvetemel

 

Fyll:

75g smør/margarin

2ss sukker

2ts vaniljesukker

( hakkete mandler om ønskelig )

- jeg pleier å lage dobbelt, da jeg synes det blir litt lite.. prøv deg frem, det gjorde jeg..

 

Egg til pensling

 

2 timers heving i romtemp.

 

250`C i 5-8 min

( 200`C i 5min i varmluftsovn )

 

Lag gjærdeigen og kjevle den til en firkant.

Del denne firkanten igjen i mindre firkanter (ca 4x4cm )

Fordel fyllet i hver firkant, og fest hjørnene i hverandre, "oppå" bollen.

Det skal være 4 hull i bollen, slik at det kommer luft ned, og fyllet ikke renner ut. Dette tok det meg lang tid å skjønne.. ( bollen ser nesten ut som en blomst )

 

Etter de har hevet seg, kan du hive de i ovnen, eller fryse de. Det er helt genialt om du får uventede gjester, eller du vil servere noe godt og ferskt hjemmelaget ved et barselbesøk, men ikke orker å bake.

Det beste er å fryse dem ustekt, da blir de bedre enn å varme dem opp. Du trenger ikke å tine dem først, ta dem ut av frysen, sett på ovnen, og når den er klar, steker du bollene i 5 - 8 min.. og de er nystekt:-)

Altså fort og greit hvis det ringer noen på døren..

 

Håper dere forstår oppskriften, er ikke så god til å forklare.. men de er veldig enkel å lage.. fått masse skryt for disse!

Skulle lage dem i dag, men det ble nok med ostekringlen.

Får lage en deig i morgen, tror uansett ikke noe skjer enda.. En venninne av meg laget en sjokoladekake som ligger klar i frysen til besøk etter fødsel, men tenkte jeg kunne lage noen rimboboller også.. Noe må jeg jo gjøre for å få tiden til å gå..

 

Takk for at du tok deg tid til å lese, og håper du fikk lyst å prøve oppskriften:-)

 

Klem:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å! Dette hørtes jo super-genialt ut! Fikk kjempelyst å lage slike! Men lurer på en liten ting i oppskriften: Er det fyllet du syns det blir lite av og du lager dobbelt av? Eller tenkte du på hele oppskriften?

 

Jeg går her 11 dager på overtid og har prøvd å fylle dagene med noe, så frysen er stappfull av bakevarer! Men har jo begynt å spise på disse bakevarene nå da (syns jo litt synd på meg selv her, hehe), så er mulig jeg kan få plass til noen Rimbo Boller også;) Har aldri prøvd å fryse ustekte bakevarer, så dette blir spennende:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel laget litt for små boller tidligere, og dermed fått litt flere enn det er beregnet.. men du får ca 10 - 12 boller på denne oppskriften om jeg ikke husker helt feil.

( en stund siden jeg har laget dem.. )

 

Det er fyllet jeg lager dobbelt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...