Gå til innhold

Ultralyd fører til hjerneskade hos babyen.......


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

i følge en amerikansk undersøkelse i VG i dag...

Men sjangsen er utrolig liten dersom man bare har den ene UL i uke 17-19...men det anbefales ikke og ta flere unødvendige UL ...

vel jeg har tatt 7 UL i dette svangerskapet pga angst og har termin om 8uker!

vet ikke om jeg tror på dette da......men men skal ikke ha flere UL i hverft,,,,,,,,,,

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forskningsresultatene er jo heller aldri bedre enn hva metodene tillater.

 

"Ultralydforskningen har imidlertid møtt kritikk internt på Yale. Flere forskere og professorer ved skolen, mener at studien ikke tar god nok høyde for forskjellen for hvordan et musefoster og et menneskefoster opplever ultralyden. Blant annet pekes det på at avstanden mellom maskinen og musefosteret er betydelig mindre enn det den er mellom ultralydmaskinen og et menneskefoster. " (samme artikkel, dagens vg på nett)

 

Det er vel med ul som alt annet, måtehold er gjerne det beste. Kritikken er jo basert på at det å kunne kjøpe alt mulig for penger ikke alltid er en god ide:

 

"I USA har det den siste tiden blitt en trend at flere rike vordende foreldre anskaffer seg en privat ultralydmaskin. Hollywood-paret Tom Cruise og Katie Holmes kjøpte en ultralydmaskin i fjor da Holmes var gravid med deres datter Suri."

 

Selv har jeg tatt flere ul-er i dette svangerskapet, men har ikke gjort det for moro skyld. Hver enkelt må jo selv finne balansegangen mellom ul "av de rette årsakene" og "unødvendig". Tror også det er viktig å huske at det er agurksesong for tiden...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer rett fra sykehuset nå, hvor jeg i dag tok min 8 UL.. spurte om denne undersøkelsen og legen smilte litt da jeg sa den var amerikansk, og skrevet i VG.. bivirkningene av UL er jo enda ikke helt kartlagt, ettersom det ikke har vært et tilbud i mange år.. men som legen sa til meg, det er jo som oftest en god grunn til det dersom man må ta flere UL, og risikoen for å ikke oppdage viktige funn, som i mitt tilfelle er værre enn de mulige konsekvensene UL kanskje kan gi.. En eller to UL i løpet av et helt svangerskap var ingen ting å tenke på engang...

så da får jeg stole på det og fortsette mine ukentlige UL-undersøkelser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...