Gå til innhold

Uke 35 - fordeler med å gå tiden ut...


Silje_33

Anbefalte innlegg

Jeg leste på en annen nettside om hva som skjer i mor og barn de siste uker før fødselen - i tillegg til at leveren modnes og lungene drastisk øker sin kapasitet. Les dette - så kanskje man føler det er verdt å gå de siste ukene også :o). Man kan jo så fort bli lei på slutten...

 

 

Er du rusa på oksytocin?

 

Oksytocin og den gravide:

Omtrent 5 uker før fødselen synker progesteroninnholdet hos deg som er gravid. Samtidig skjer en økning av østrogen og oksytocin. Oksytocin påvirker faktisk din personlighet på slutten av et svangerskap, og forbereder deg til å bli mor.

Om hormonet gis kunstig til en rotte, vil den vise økende interesse og omsorg for sitt avkom. Om man har gitt oksytocin til en rotte uten barn - ja, selv til en hannrotte - vil det begynne å bygge et bol.

Mennesket styres heldigvis av mye annet enn hormoner, men det er grunn til å tro at oksytocin spiller en viktig rolle når det gjelder vårt morsinnstinkt.

 

 

Oksytocin og fødekvinnen:

Oksytocin regulerer fødselforløpet, riearbeidet og senere utdrivningen av melk fra brystene. Når østrogen er tilstede, virker oksytocin riestimulerende. Du får flere og flere kynnere, og etter hvert også rier. Fosteret trykker mot slutten av svangerskapet hodet ned mot livmorhalsen. Dette medfører også økt produksjon av oksytocin, og noen ganger er det dette som påvirker fødselens start.

Man kan faktisk selv gjøre et par ting for å øke produksjonen av oksytocin, for å få fødselen i gang. Les mer om dette her >>

http://www.mammanett.no/design.php?side=Graviditet/overtid/tips_igang

 

 

På sykehus kan man sette i gang en fødsel ved å gi kunstig oksytocin i drypp. Det kan dessuten brukes for å stimulere rier, når en fødsel "går i stå". Og om livmora ikke trekker seg tilfredsstillende sammen etter fødselen, kan det få fortgang i dette også.

 

Se linken for evt. mer utfyllende informasjon her:

http://www.mammanett.no/design.php?side=Graviditet/fysiologi/oksytocin

 

 

Så de siste 5 ukene blir vi "ruset" på oxytocin for å bli mer forberedt på mammarollen. Spennende!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å si at på den nederste linken kan man også lese om disse to temaene. Kroppen er forunderlig.

 

Oksytocin, barselkvinnen og den nyfødte

Oksytocin og ammekvinnen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk hvordan kroppen virker! For min del har jeg veldig lyst til å gå tiden ut, jeg har så lyst på de ukene med permisjon før fødselen. Har termin 7. september. Har vært i god form, og jobber fullt enda og har en jobb med mye ansvar for andre. Gleder meg noe veldig til å ha dagene for meg selv, og til å kun fokusere på det som skal skje, og glede meg! Håper jeg ikke går rett fra jobb-modus til fødeavdelingen. : )

Når har du termin, Silje? Jeg er også 30. : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har UL termin 21. september, men min egen og legens er 13. sept. Så det blir spennende å se om han her kommer 1 uke før tiden, som forrige mann gjorde - eller om det kanskje blir overtid :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...