Gå til innhold

Ville dere kledd en jentebaby i blå klær?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn fra før, venter nå datter. Har gått over det jeg har liggende av babytøy, og fant selvfølgelig mange blå sparkebukser/bodyer mm. Klærne er veldig fine, så synd å ikke bruke dem flere ganger. Regner med at jeg får en del nytt i gave fra familie og venner, så det blir sikkert nok rosa klær etterhvert også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg venter jente og har selv kjøpt inn noen blå klær...syns ikke det er ille så lenge de ikke er lyseblå fra topp til tå så:P

det er ingenting galt i det heller, er bare jeg som vil at de skal se at det er ei lita jente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi venter jente. Skal helt klart bruke lyseblått også! Er av den mening at hverken gutter eller jenter skal "tvinges" inn i en betsemt kjønnsrolle fra fødselen av. Både når det gjelder jente og gutte farger, jente og gutte leker osv.

 

Bruk klærne med god samvittighet du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kunne jeg godt ha gjort. Det er jo bare en farge, det er ikke det kjønnet hennes bestemmes av! Dessuten blir jeg veldig provosert av at alt jentetøy skal være rosa og alt guttetøy skal være blått. Syns det er ensformig og kjedelig, pluss at jeg syns det er synd at mange syns dette er "naturlig".

 

Har selv kjøpt klær til min lille gutt i gult, grønt, brunt, blått, rødt og hvitt (ikke rosa, fordi det er den eneste fargen jeg selv ikke kan tåle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes ikke det er ille å kle en jente i blå klær. men trenger jo ikke å kle henne i blått fra topp til tå nei:) værre å kle en gutt i rosa da, spør du meg. eneste er jo at du kan bli spurt om det er gutt da, fra folk som du ikke kjenner noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg!

Jeg vet ikke om jeg venter jente eller gutt, men har arvet en del klær fra gutt som er blå og grønne og tviler ikke et sekund på at jeg kommer til å bruke de klærne hvis jeg får jente:) Såklart kommer jeg til å variere, men jenter kan godt gå i alle slags farger syntes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, kunne gjerne ha kledd en jentebaby i blå klær. Men ville ikke overdrevet og hatt blått overalt akkurat. Det er jo ikke slik at ingen jenter går i blå klær når de blir eldre akkurat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja hvorfor ikke... en ting er jo hva du har på hjemme og en annen ting blandt folk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kunne jeg fint gjort, ikke KUN blått hele veien, men en del blått i din situasjon er jo helt naturlig. Synes det er verre med gutter i jenteklær hehe !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg ikke ha gjort det den første tiden nei... synest det er litt litt annet når jentene blir litt større, da er det greitt med litt blått. Folk er utrolig opptatt av det med farger til babyer, så jeg tror mange vil reagere på en nyfødt jente i blå klær. Mulig jeg er litt vel tradisjonell nå men.... Når det gjelder bodyer er det litt annerledes synest jeg, iallefall dersom det er kombinert med en litt mer jentete sparkebukse. Men dersom du selv er komfortabel med det så gjør du som du vil. Tror uansett du vil få mange rosa bukser i gave fra venner og familie, det er i alle fall min erfaring.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt ne probem med å kle en jentebaby i blått. Men som flere sier så trenger du jo ikke ha blått fra topp til tå. Ta en blå sparkebukse med rosa body eller jakke så blir det fort jentete likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeppjepp, syns små brunetter kler blått bedre enn rosa jeg! Gutt i rosa er vel litt mer slitsomt... Men vi har ferarrirød barnevogn til gutten;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gjort det, rosa er for jenter og blått for gutter!!!!!!!!!!

 

Har to nieser og søsteren min har sjelden brukt skjørt til daglig, jeg var alltid så "irritert" på at hun ikke dullet opp jentene.

 

Gutten min skal dresses opp i Kule/ tøffe gutteklær:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hovedsaklig. Altså et plagg med noe blått blandet med en annen farge er i og for seg greit syns jeg. Men ikke lysblått eller mørkeblått som hovedfarge på klærne liksom. Selv fikk jeg en jente sist og vener gutt nå og de lysrosa klærne er pakket bort, heldigvis hadde jeg mye nøytrale klær fra henne så da fikser det seg jo greit.

Men det skal sies at min kjære lille datter har mye lyeblå kjoler og klær den dag i dag (4år) og det syns jeg ikke gjøre noe, Mørkeblåe også for den saks syld. Men nå kan alle se hun er en jente uansett liksom, litt vanskligere med en baby. Og syns i hvertfall det var sikkelig kjipt når folk trodde ho var en gutt da ho var baby. Men alle hormonene i kroppen da så var det noe av det verste jeg visste faktisk. Ergo klær jeg babyene mine etter kjønnet deres.

Men det er meg da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg fått jente så skulle hun gjerne hatt mer blått enn rosa.. synes blått er stilig til jenter også.. blir litt verre å kle en gutt i rosa syns jeg da... Handla forresten klær til niesa mi på lørdag og da ble det hvit body, blå sparkebukse, og en hvit jakke med en lyseblå bamse bakpå,og med lilla/rosa hjerter rundt Bamsen liksom.. Var dødsfint =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farger på klær er bare så viktige som vi gjør dem til selv. Det viktigste for babyen er jo at klærne er behagelige og varmer...

 

Men ettersom det er klin umulig for folk å se forskjell på jente- og guttebabyer uten å kle dem nakne, så har det blitt sånn at foreldrene kler jenter i rosa og gutter i blått.

 

Det er bare en kulturell greie vi alle har blitt vant til (akkurat som at noen klær er kun for damer, andre for menn) - men det går helt fint å gjøre ting annerledes. Så har du fine, blåe klær du gjerne vil bruke om igjen - så gjør det! Det er i alle fall min mening. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvorfor ikke :-) Men ville ikke tatt på en gutt rosa klær da :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombinert med litt rosa, vil ingen reagere...

 

 

...håper jeg. For jeg har også gutt fra før og venter jente nå ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes da absolutt du kan bruke blå klær til en jente. Det er jo bare dumt å ikke få det brukt når du har dem. Hvis du synes det er alt for "pinlig" kan du jo ev. bruke det rosa når du skal vise baby frem.

 

Vi har arvet masse klær og hvis det plutselig skulle komme en gutt i stedet for jente så vil jeg bruke klærne likevel (er noe rosa og rødt). De vokser jo så fort ut av det. Hadde jeg selv kunne bestemme så ville jeg helst hatt alle klærne i mer nøytrale farger, er hverken glad i rosa eller lyseblå. Men pengene kommer i første rekke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...