Gå til innhold

Off, var hos jordmor idag....:(:(


Brillemamma

Anbefalte innlegg

Var til jordmor idag, og fikk litt sjokk når jeg såg hvor mye jeg har lagt på meg!! 4kg på 4 uker! Herregud, nå er jeg oppi 84kg! Har altså lagt på meg 21kg, og er bare i uke 34 enda....:( Trodde kanskje vekta ville stoppe opp litt nå, men neida. Ser jo ut til at den aldri kommer til å stoppe...:(

Sorry, måtte bare få klage litt! Vet at de fleste hater vekt innlegg, men.... Andre som plutselig har lagt på seg mye på kort tid??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trodde det bare var meg som hadde hatt en sånn enorm vektøkning! Jeg la på meg 18 kg. de første 6 mnd. av svangerskapet. Nå er jeg i 7. mnd. og er ikke blitt veid på en stund, men har sikkert lagt på meg mere. Uff, det blir litt av en jobb å få av alle disse kiloene. Er i uke 30 og veier 78 kg. Ingen bikini i sommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg 5 kg mellom uke 30 og 34, trodde ikke det stemte da jeg stod på vekten for jeg kunne ikke merke det så tydelig på kroppen.Er nå i uke 38 og har bare lagt på meg 1 kg til, så det har stoppet litt opp. Kanskje det gjør det for deg også. Tror egentlig det var mye pga væske i kroppen. Jordmora mi sier at væsken faktisk veier veldig mye, men den forsvinner jo også veldig fort etter fødselen. En liten trøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde plutselig gått opp 4 kg på 1 1/2 uke nå sist jeg var hos legen (uke 40). før det hadde jeg gått opp 12 kg på hele svangerskapet. tror nok det er mest vann, eller ihverfall ikke fett, som kommer så fort. selv om jeg ikke har så stor antydning til vannansamling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg mer enn vanlig rundt uke 34-36. Tror jeg fikk mer vann i kroppen da, litt på grunn av varmen. Men jeg kan trøste deg med at etter uke 36 flatet vekten ut hos meg, har ikke lagt på meg mer enn 1/2 kg de siste 5 ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La også på meg 5 kg på 5 uker, er 90 kg !!!!!!!!! Trodde aldri i mitt liv at jeg noen ganger skulle bli så tung, men vi får trøste med at det er en liten snylter der inne som trenger næring hehe..iallefall en trøst..

Har lagt på meg 12 kg og er i uke 33, litt vel tung før jeg ble gravid og hadde håpet på maks 12 kg tilsammen, men slik ender det jo ikke..

 

Du var jo rimelig slank i utg.punktet ?

Det går av igjen, bare slapp av :0)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slutt å vei deg hvis det plager deg. Det rådet fikk jeg av en svensk jm, som sa at de hadde sluttet å veie gravide i Sverige. Grunnen til dette var at det plaget de gravide mer enn det gjorde nytte. Hos legen min er det helt nazitregime med å skulle veie seg hele tiden, men blir aldri kommentert. Likevel blir jeg lei meg. Skal slutte å veie meg nå i stedet, finnes andre måter å kontrollere helse på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta blir bla brukt som en indikasjon på vann i kroppen og kan være en viktig ting dersom man har ødem og andre tegn på svangerskapsforgiftning. Men vekta er likevel ikke det viktigeste på kontrollene.

Den meste vektøkningen skjer i 5.-7. måned, da tar man ut ca 70% av totalvektøkning. Etter det dabber det av, heldigvis, med mindre det kommer mye ødem.

Jeg synes det er helt ok at man blir veid, men jm trenger ikke komme med negative kommentarer. Uansett er det ikke noe vi kan gjøre med det nå, det er ikke anbefalt å slanke seg i svangerskapet uansett. Hørte om en jordmor som brukte 20 min på å fortelle venninnen min at hun var for tung og at hun måtte spise sunnere (vedkommende er litt overvektig, men har aldri spist så sunt som nå) og klarte til og med å si at kjæresten hennes også måtte spise sunt. Hallo, er ikke det hans sak liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 31+4 idag, og hadde en vektøknings- boom fra uke 27 til uke 30, der jeg synes jeg gikk opp masse på relativt kort tid... men nå har det stoppet opp de siste 2 ukene, til tross for at jeg har fråtset i is i sverige :o)

Tror det går i rykk og napp uansett hva man gjør,og når det er så mange kilo på så kort tid så er det nok mest sannsynlig masse vann..

Min jordmor pleier ikke veie meg, jeg har vekt hjemme som jeg veier meg på den dagen i uka jeg skifter uke.. det er slitsomt å gå opp i vekt, det tror jeg vi alle jenter er enige i - men tenk for et nydelig lite mirakel (som garantert kommer til å tappe oss for noen kg etter fødselen) vi får :)

 

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av. På slutten er det to ting du legger på deg av:

1. vektøking hos babyen

2. vann i kroppen

 

Gitt at du har normalt kosthold.

 

Så lenge du ikke trykker i deg fet mat og alt for mye godterier, så ingen grunn til bekymring.

 

Min lege f.eks. han gidder ikke å veie meg. Han veier kun på første kontroll, og helt på tampen, gitt at man får vann i kroppen eller høyt blodtrykk. Jordmor derimot veier hele tida :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppløftende svar jenter!!:) Er utrolig hvordan dere kan få meg i bedre humør!:) Takker og bukker for at dere finnest!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på vekta hjemme i forrigårs kveld, og veide da 3,5 kilo mer enn samme dag uka før..!

Men da jeg gikk på vekta om morgenen igjen veide jeg 2 kilo mindre enn kvelden før- så vann har mye å si ja...leggene mine er som en tempurmadrass når jeg trykker foran på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg, men har gått ned 1 kg. siden jeg var hos legen sist! 1 1/2 uke siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som fleire her har sagt kan vekta stoppe opp litt no. Du treng ikkje forsette å stige, sjølv om du har gjort det. Varmen kan også ha innvirkning med vatn i kroppen og litt latare dagar.

 

Sjølv la eg på meg 3 kg frå veke 34 til 36 og ingenting frå veke 36 til veke 38. Hadde forventa den økninga, så eg var rimelig overraska hos jordmor idag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...