Gå til innhold

Fri fra jobb for å gå til legen ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i full jobb, men nå begynner det å øke på med legebesøk og arbeidsgiver er lite positiv til dette.... vil helst at jeg ikke skal gå, og vil ikke betale lønn...

 

Noen som har vært borti det samme ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke si at det har vært et problem i forhold til jobben min, men du har rett til å gå til svangerskapskontroll med lønn i arbeidstiden dersom du ikke har mulighet til å legge timen utenfor arbeidstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobbet (i kommunen her jeg bor) fikk vi fri med lønn for legebesøk, tannlegebesøk og avtaler på offentlige kontor.

 

Det spørs sikkert med hva slags vilkår dere har der dere jobber, hva du har rett på.

 

Håper det ordner seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært borti det samme. Du har full rett til å gå til legen. Man skal vel prøve å plassere legetimene så gunstig som mulig i forhold til jobb så langt det lar seg gjøre, men bortsett fra det har arbeidsgiver ikke noe han/hun skulle si etter hva jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i helsevesenet, så her er det ikke noe problem, men i tariffavtalen (trur det står i hovedavtalen og) står det at dersom det ikke er mulig å få til uten arbeidstid skal man ha fri. Så lenge du jobber 100% bør du da få fri for å dra til legen. Jeg jobber også 100%, men prøver å få time først eller sist på dagen så jeg ikke blir borte fra jobb så lenge. Sånn passer det best på min arb.plass vertfall :o) Jeg mener du har rett på fri med lønn når du skal til legen og jobber 100%!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

takk for gode svar! :)

sjefen min har sagt seg enig i dette, men er ikke enig i at jeg skal få dekket reisetiden til legen... Jeg bor slik at jeg må ta ferge, og det er jo ikke alltid at den passer perfekt med legetimen... så en legetime kan fort ta mellom 2-3 timer...

 

Noen som vet noe om dette ?

Er jo lite interessert i å miste masse timer nå, i og med at totalen kan påvirke permisjonspengene mine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det spørs jo hvordan man tolker loven for det står jo ikke noe om reisevei.

er du medlem av LO så ring og snakk med de. de vet hva som gjelder for din arbeidsplass.

om du ikke er medlem kan du ringe arbeidstilsynet og spørre.

 

jeg mener du burde få dekket reise også, siden det på en måte går inn under loven i den forstand at det er ganske naturlig at legen ikke er nermeste nabo.

han kan i værtfall ikke nekte deg fri til reisen.

uansset hvrodan man snur og vender på det

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det blir mye pes, kan du jo forsovit sykemelde deg 20 % og dra til legen den dagen i uka du har fri. da får du jo lønn og fri... hi hi.

ingen leger nekter deg sykemeld når du er gravid. og 20% er jo ikke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll" står det i loven. Jeg vil tolke det fram til at du har krav på fri med lønn den tiden det tar deg og komme deg til lege/jormor og tilbake om dette er i arbeidstiden. Du får ikke dekket reiseutgifter (forståelig nok) av arbeidsgiver. Men han skal dekke dine "tapte arbeidstimer" når du er på legebesøk.. Er lege besøket utover din faste arbeidstid, så dekkes ikke dette. Det går også fram at du skal forsøke og ikke belaste arbeidsgiver unødigt. Så om du ytrer ønske om at timen din skal være så tidlig eller seint som mulig har du nok gjort ditt.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsmiljø loven tillater å få dekket et visst antall lege/tannlege timer + et visst antall fraværsdager.

 

Når det kommer til svangerskap så har man krav til å få dekket alle lege og jordmor timer, samt andre behandlingstimer som fysioterapeut.

 

Tror faktisk arbeidsgiver kan få disse timene dekket av trygdekontoret, når dette skjer i forbindelse med svangerskap.

 

Det er også rett som nevnt ovenfor at legebesøk m.m. skal helst ikke skje i arbeidstiden hvis det kan unngås. Så for alle som ikke jobber 8-16 bør prøve å få time de dagene de har fri på formiddagen - så fremt dette er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"i forbindelse med" - den reise tiden har jo forbindelse med svangerskapskontrollen. du har altså krav på fri med lønn når du reiser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk med HMS reglene i bedriften din, men stort sett alle jeg vet om har krav på fri med lønn for legebesøk.

 

jeg er selv ansatt i privat bedrift og da jeg første gang gikk gravid syntes jeg selv det var ekkelt å være så mye borte så jeg valgte selv å jobbe overtid - uten at min sjef hadde antydet noe som helst.

 

denne gangen er jeg sykemeldt 50% og dermed sørger jeg for at jeg aldri er borte fra jobben min.

 

 

sjekk altså, jeg vil nok tro at du har krav på lønn ved legebesøk.

(det samme gjelder tannlege, kiropraktor osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsmiljølovens § 12-1. Svangerskapskontroll

 

Arbeidstaker som er gravid har rett til fri fra arbeidet med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll dersom slike undersøkelser ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min arbeidsplass får vi dekt opptil to timer hver gang vi må ti lege, fysioterapi, etc etc. Å jeg kan love dere at hadde vi ikke hatt rett på det hadde vi heller ikke fått det for bedrifta er kjent for å spare inn på det som spares kan, for å si det sånn. GIr ikke mer enn de må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...